انتخاب همسر و همسرگزینی به واسطه مراکز خاص بار دیگر توجه جامعه را به خود معطوف کرد. موضوعی که تا کنون مخالفت بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است.

ازدواج‌‌ به شیوه معاملاتی / مجلس به جای دارو، سم تجویز می‌کند!

سلامت نیوز-*شادی مکی:انتخاب همسر و همسرگزینی به واسطه مراکز خاص بار دیگر توجه جامعه را به خود معطوف کرد. موضوعی که تا کنون مخالفت بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است.


به گزارش سلامت نیوز، فعالیت سایت‌های همسریابی موضوعی است که به محل مناقشه میان کارشناسان و برخی از جریان‌های فکری تبدیل شده است. سایت‌هایی که تا دیروز مجوز فعالیت نداشتند و نسبت به فعالیت آنها و کلاهبرداری‌های صورت گرفته توسط مدیران این سایت‌ها، همچنین آسیب‌های اجتماعی ناشی از رجوع مردم به آنها هشدار داده می‌شد حالا قرار است جانی تازه بگیرند و فعالیت خود را به صورت قانونی آغاز کنند.  


مجلس به دنبال حل مشکل مراکز همسریابی
مدتی پیش امیرحسین بانکی پور، نماینده اصفهان از اعطای مجوز به مراکز همسریابی در جریان تصویب قانون انتقاد برانگیز جوانی جمعیت خبر داده و گفته بود:« ما تاکنون قانونی برای مراکز همسریابی رسمی قانونی در کشور نداشتیم و تا پیش از تصویب قانون جوانی جمعیت کلیه مراکز همسریابی موجود در کشور غیر قانونی بود و فقط یک مرکز همسریابی رسمی در کشور مجوز داشت، مراکز مجاز همسریابی جزو نیاز مردم است و به این وسیله مراکز همسریابی رسمی راه‌اندازی می‌شود که مورد اعتماد مردم باشد، در این مراکز همسریابی فقط ازدواج دائم صورت می‌گیرد.»


جالب آنکه دقیقا 4 ماه پیش، از پلتفرم همسریابی همدم متعلق به موسسه تبیان رونمایی شد. در آن زمان گفته شد که هدف این موسسه تسهیل ازدواج پایدار و آگاهانه جوانان و فراهم کردن امکان جستجو و انتخاب زوج است. یکی از نکات مهمی که آن زمان توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد حضور قالیباف رئیس مجلس در مراسم رونمایی از این پلتفرم بود.


 در همان زمان محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در حساب کاربری خود در توییترش نوشت:«‌برای ازدواج جوانان سایت همسریابی آنلاین لازم نیست. مشکل ازدواج بحران اقتصادی و اجتماعی است. یافتن همسر مشکل نیست.»


حالا اما بعد از 5 ماه می‌توان حدس زد که حضور رئیس مجلس در این مراسم به جز مسائل سیاسی مرتبط با شخصیت مدیرعامل موسسه تبیان یعنی کمیل خجسته، احتمالا به دلیل اعلام حمایت از فعالیت مراکزی با هدف همسریابی بوده است،‌ رخدادی که 5 ماه بعد یعنی در  آذر ماه چهره واقعی خود را نشان داد و به صورت  ناگهانی اعلام شد که قرار است به سایت‌های همسریابی مجوز فعالیت داده شده و این مراکز ساماندهی شوند.


در این بین چه تضمینی وجود دارد که این سایت‌ها تنها به دنبال همسریابی‌های دائمی باشند همچنین از کجا مشخص خواهد شد که این مراکز تبدیل به جایگاهی برای یافتن همسران دوم و سوم به صورت صیغه یا دائم از سوی مردان متاهل نخواهد شد؟

جالب آنکه پیش‌تر دکتر مریم یوسفی روان‌شناس درباره اثرات منفی سایت‌های همسریابی در جامعه گفته بود بر اساس تحقیقاتی در بین برخی جوانان مخاطب سایت‌های همسریابی انجام داده است آنها برای انتخاب همسر آینده سراغ این سایت‌ها نمی‌روند.

او همچنین یکی از آسیب‌های این سایت‌ها در جامعه را افزایش روابط فرا زناشویی در میان مردان اعلام کرده و گفته بود:« مردان ایرانی زنان ثبت‌نام شده در این سایت‌ها را برای ازدواج دائم مناسب نمی‌دانند و اغلب مراجعه‌کنندگان مردان متاهل هستند. افرادی که به دنبال روابط فرازناشویی هستند بیشتر سراغ این سایت‌ها می‌روند؛ زیرا به راحتی می‌توانند در آنجا برای خود همسر موقت پیدا کنند.»


آمارها درباره مراکز همسریابی چه می‌گوید؟
به گزارش سلامت نیوز؛ بنا بر اخبار منتشره در رسانه‌ها ، بررسی انجام شده طی 6 ماه در سایت‌های همسریابی نشان از دو رویکرد متفاوت زنان و مردان یا دختران و پسران در مراجعه به این سایت‌ها دارد. نتایج نشان می‌دهند که بیشتر زنان و دختران به صورت جدی به دنبال یافتن شریک مناسب عضو این سایت‌ها می‌شوند؛ درحالی که هدف مردان بیشتر دوستی و ازدواج موقت است، نتیجه حاصل از مواجهه این دو رویکرد پیشاپیش مشخص است.

«در یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین این سایت‌ها که امکانات شایسته‌ای هم در آن وجود داشت از 1000 کاربر آقا (مجرد- متاهل - مطلقه - همسر مرحوم) و از 1000 کاربر خانم (مجرد - مطلقه - همسر مرحوم) از شهرهای تهران - کرج - اصفهان - شیراز - یزد - همدان - قم - تبریز و کرمان که در سنین 23 تا 35 سال بودند تحقیقات به عمل آمد.


 بررسی پروفایل آقایان نشان می‌داد که71 درصد آقایانی که در این سایت‌ها عضو بودند هدف اصلیشان دوستی و ازدواج موقت بود بیشترین پیشنهاد مطرح شده از آقایان مربوط به خانم‌هایی بود که مطلقه یا همسر مرحوم بودند 68 درصد آقایان گزینه ازدواج موقت و دائم را انتخاب کرده بودند 28 درصد از آقایان عضو سایت‌های همسریابی متاهل بودند 79 درصد از آقایان در پروفایلشان اعلام کرده بودند پس از دوره چند ماهه شناخت خانواده‌ها را در جریان می‌گذارند؛ در حالی که 9 درصد از خانم‌های عضو این سایت گزینه ازدواج موقت و دائم را انتخاب کرده بودند حدودا 66 درصد از خانم‌ها قصدشان از عضویت در سایت ازدواج بوده نه دوستی 76 درصد از خانم‌ها در پروفایلشان اعلام کرده بودند پس از دوره چند روزه کمتر از یک ماه شناخت خانواده‌ها را در جریان می‌گذارند.


با این اوصاف مشخص نیست که آیا اعطای مجوز فعالیت به چنین مراکزی تا چه میزان خطری رسمی برای تضعیف نهاد خانواده نخواهد بود چه آنکه در صورت ورود مراجعه مردان متاهل به این سایت‌ها و تسهیل ازدواج برای مردان تنوع‌طلب در واقع می‌توان گفت آنچه خواهد شد نقض غرض بوده و به تضعیف جایگاه خانواده و احساس ناایمنی در میان زنان خانواده منجر خواهد شد. از سوی دیگر باید به این سوال پاسخ داد که آیا جوانان برای همسریابی نیاز به چنین مراکزی دارند و اصولا این مراکز می‌توانند ضرورت تلقی شده و همسر مناسب را برای افراد پیدا کنند.


انتخاب جوانان و مشاوره والدین بهترین شیوه همسر گزینی
دکتر افسر افشار نادری جامعه‌شناس،  استاد دانشگاه، عضو هیات مدیره انجمن مطالعات فرهنگی در اینباره به سلامت نیوز می‌‌گوید: بارها بر  این نکته تاکید کرده‌ام که شکل‌گیری خانواده باید در بستر خانواده صورت بگیرد.

هیچکس به اندازه پدر و مادر فرزند خود را نمی‌شناسد، والدین به خوبی می‌توانند تشخیص بدهند که چه فردی می‌تواند با فرزندشان زندگی کرده و او را خوشبخت کند. بنابراین اگر بچه‌ها انتخاب خود را انجام داده و نظر مشورتی والدین را بگیرند می‌توانند بهترین انتخاب را انجام داده و در واقع بهترین شیوه همسرگزینی است.


وی ادامه می‌دهد: با این شیوه خانواده در مراحل بعدی از فرزند خود حمایت خواهد کرد تا زمانی که زوج جوان سر و سامان بگیرند. اگر چه این روش سنتی است اما در جامعه ایرانی جواب داده است. ما در ایران به وفور شاهد خانواده‌های مستمر، طولانی و خوشبخت بوده‌ایم که ازدواج‌های خوبی داشته و از حمایت والدین هم برخوردار بوده‌اند و زوجین هرگز دست از خانواده‌ای که در این شرایط تشکیل داده‌اند برنداشته‌اند.


افشار نادری معتقد است که آژانس‌های همسریابی مانند آژانس ماشین یا بنگاه معاملات ملکی هستندکه  چیزی را بزک کرده و سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر آن را به فروش رسانده و خود به سودشان دست پیدا کنند، اما ایرادات و مشکلات موجود در آنچه عرضه می‌شود را نمی‌گویند مثلا نمی‌گویند ملک چه مشکلی دارد. در واقع مراکز همسریابی هم چنین عملکردی دارند زیرا شناخت کافی و جامع از مراجعه‌کنندگان ندارند.

یک نفر اعلام کرده می‌خواهد همسری انتخاب کند و مشخصاتش را اعلام می‌کند این مراکز هم مشخصات را به طرف مقابل می‌دهند اما آیا این مراکز شناخت کافی از روحیات این افراد دارند؟ قطعا خیر.

مسئولان این مراکز دلشان برای این افرادی که قصد ازدواج دارند نمی‌سوزند و تنها می‌خواهند زودتر ازدواج را جور کنند اما اگر این ازدواج به طلاق کشیده شد برایشان مهم نیست. اما برای والدین مهم است که ازدواج فرزندش به طلاق منتهی نشود.


وی با تاکید بر اینکه ما چنین ازدواج‌هایی را ازدوج خوشبخت تلقی نمی‌کنیم،‌ عنوان می‌کند: البته ممکن است از میان 100 ازدواج صورت گرفته به وسیله این مراکز چندتایی هم به نتیجه خوب برسد اما وقتی ازدواج در بستر خانواده صورت بگیرند از 100 ازدواج چندتایی ممکن است منجر به طلاق شود.


مشکل جوانان ما در حال حاضر همسریابی نیست، این جامعه‌شناس با اشاره به این موضوع می‌گوید: جوانان ما مشکلی برای یافتن همسر ندارند و می‌توانند خودشان همسر مناسب را پیدا کنند در زمانه‌ای که زن و مرد در دانشگاه،‌ محل کار و .... با یکدیگر در ارتباط و صحبت هستند و توان انتخاب دارند آنچه که باعث شده جوانان تن به ازدواج ندهند مشکلات دیگری است.


او این سخن را که مشکل جوانان عدم شناخت دختر و پسرها از یکدیگر است را سرپوشی برای مشکلات اقتصادی عنوان کرده و می‌گوید: آیا این مراکز همسریابی می‌توانند باعث شناخت دختران و پسران از یکدیگر شود، قطعا چنین نیست. بنابراین ما هرگز این ازدواج‌ها را توصیه نمی‌کنیم زیرا ازدواج‌های که از طریق یک معامله صورت می‌گیرد مانند یک معامله هم قابلیت شکست و گسست را دارد.


این استاد  دانشگاه درباره به خطر افتادن نهاد خانواده و رجوع مردان متاهل به این مراکز عنوان می‌کند: ممکن است این مراکز چنین تبعاتی هم داشته باشند اما الزاما چنین تبعاتی ندارند. مردان اگر بخواهند چند همسری را انتخاب کنند بدون وجود این مراکز می‌توانند، ایراد از قوانین ،‌حوزه‌های اقتصادی،‌فرهنگی، سخت‌گیری‌های مربوط به مراسم و حاشیه‌های ازدواج است.


عضو هیات مدیره انجمن مطالعات فرهنگی تاکید می‌کند: ازدواج نباید حاشیه داشته باشد، در مرحله انتخاب باید سخت‌گیری شود زیرا باعث خوشبختی می‌شود به این معنی که افراد باید در انتخاب طرف مقابل نهایت دقت را داشته باشند ، افراد باید شناخت کافی از خود داشته و کسی را انتخاب کنند که با آنها تناسب لازم را داشته باشند. اما اینکه بدون شناخت و به راحتی کسی را انتخاب کنید می‌شود ازدواج آسانی که طلاق آسان را هم به دنبال خواهد داشت. اما مراسم ازدواج باید آسان باشد.


جامعه بیمار نیاز به دارو دارد نه سم
به گفته افشار نادری برخی وقتی مشکلات حوزه ازدواج را می‌بینند به جای دارو، سم تجویز می‌کنند،‌به این معنا که به فرد بیمار سم می‌دهند. مجلس هم چنین کاری می‌کند مثلا زمانی چند همسری را بررسی می‌کند، این یعنی تجویز سم برای جامعه‌ای که بیمار است. علت این اقدامات هم آن است که این افراد کارشناس نیستند و رویکردشان هم درست کردن شرایط نیست بلکه نگاهشان آن است که چه چیزی به نفع مردان است.


وی می‌گوید: در اخبار شنیدم که تاکنون به هیچ آژانس همسریابی مجوز فعالیت‌ نداده‌اند به جز یک مرکز. با این حال همچنان تاکید می‌کنم که هرگز با خوردن سم درمان نمی‌شویم و نیاز به دارو داریم. این تصمیماتی که در حوزه ازدواج گرفته می‌شود در حکم همان سم به جای داروست.   


به گزارش سلامت‌نیوز یکی از نگرانی‌هایی که در حوزه فعالیت مراکز همسریابی وجود دارد تعدد این مراکز است که در صورت گرم شدن بازار این مراکز و ایجاد رقابت میان آنها به لحاظ آمار ازدواج‌ های صورت گرفته توسط این مراکز ممکن است سرعت فدای دقت شده و  صدمات جبران‌ناپذیری به مراجعه‌کنندگان به این مراکز وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha