پیشتر اینگونه به نظر می آمد که طاعون بزرگترین تهدید برای سلامت انسان در قرون وسطی محسوب می شده است اما مطالعات جدید نشان می دهد که مردم قرون وسطی مشکلات سلامتی بزرگ تری داشته اند که باعث مرگ و میر بسیار بیشتر از طاعون شدند.

این بیماری ها بیشترین عامل مرگ انسان در گذشته بودند

سلامت نیوز: پیشتر اینگونه به نظر می آمد که طاعون بزرگترین تهدید برای سلامت انسان در قرون وسطی محسوب می شده است اما مطالعات جدید نشان می دهد که مردم قرون وسطی مشکلات سلامتی بزرگ تری داشته اند که باعث مرگ و میر بسیار بیشتر از طاعون شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تیمی از محققان بریتانیایی، چالش‌های بهداشتی و پزشکی را که مردم قرون وسطی با آن مواجه بودند، برآورد کردند. طبق مطالعات تاریخی، طاعون که در اواسط قرن چهاردهم میلادی رخ داد، بزرگترین تهدید سلامت بشر معرفی می شود. اما این تیم تحقیقاتی تلاش کرد تا با استفاده از طیف وسیعی از شواهد مکتوب، مستندات باستان شناسی و دیرینه آسیب شناسی، تجزیه و تحلیل سیستماتیک تری انجام دهد.

در ادامه، محققان انواع بیماری ها و شرایط را بررسی کرده و سپس چندین عامل کلیدی ازجمله شیوع کلی بیماری در جمعیت، میزان مرگ و میر، میزان ایجاد ناتوانی و تأثیر بر افراد در سنین مختلف را در نظر گرفتند.

بر این اساس پژوهشگران فهرستی از شدید ترین مشکلات مربوط به سلامتی را ارائه کردند. بر این اساس مشخص شد بزرگترین مشکل سلامتی قرون وسطی، مرگ نوزادان و کودکان و به دنبال آن بیماری‌های عفونی مختلف، از جمله سل بوده است.


در ادامه فهرستی شامل پانزده مورد از کشنده ترین بیماری های تاریخ آورده شده است:

مرگ نوزادان و کودکان (علل مختلف)، بیماری سل، انواع تب، عفونت های ریوی ویروسی، عفونت های اسهالی و دستگاه گوارش، جذام، نابرابری های اجتماعی، سکته مغزی، شکستگی های استخوانی، مالاریا، طاعون، زایمان، راشیتیسم، سرطان ها و بیماری روانی.

امروزه بسیاری از مشکلاتی که در اینجا نام برده شد، مواردی کم اهمیت در دنیای مدرن هستند. برای مقایسه، پنج علت بزرگ مرگ و میر در انگلستان امروزی عبارتند از: بیماری ایسکمیک قلب، سرطان ریه، سکته مغزی، بیماری آلزایمر و بیماری مزمن انسداد ریوی.

نتایج تحقیقات همچنین نشان می دهد که رویدادهایی مانند مرگ سیاه یا طاعون  نباید کانون توجه اصلی برای بیماری های قرون وسطی باشد. به گفته پژوهشگران، طاعون اصلی ترین عامل کشنده تاریخ نیست ولی به میزان بیشتری درک شده است چراکه قابل مشاهده، دراماتیک و معروف است. اما این فقط نوک کوه یخ است.

تحقیقات ثابت می کند که در کل قرون وسطی، خطر مرگ بر اثر بیماری های نوزادی و کودکی احتمالاً ۱۵ تا ۲۰ برابر بیشتر از خطر مرگ در اثر طاعون بوده و خطر مرگ در اثر هر یک از عفونت های باکتریایی و ویروسی ۴ تا ۸ برابر بیشتر است.

مردم قرون وسطی در دریایی از عوامل بیماری زا زندگی می کردند که به طور مداوم به آنها حمله می کرد. به ویژه هنگامی که سیستم ایمنی آنها به دلیل گرسنگی، فقر یا سایر بیماری ها به خطر افتاده بود، دسته دسته می مردند. در مجموع، بیماری‌های عفونی که همه جا حاضرند، قدرتمند و نامرئی باعث غم و اندوه، شکل‌گیری الگوهای اسکان، تصمیم ‌گیری درباره سرنوشت مبارزات جنگی، و شکل ‌دهی رژیم‌ های جمعیتی می‌ شود.
شرح کامل این پژوهش در مجله بین المللی Paleopathology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha