با گسترش سریع Omicron و مرگ و میر حاضر بیش از 5 میلیون نفر در جهان ناشی از COVID-19 ، جستجو برای درمان های موثر در برابر COVID-19 بیش از پیش ضروری می شود.

آیا داروهای مالاریا پتانسیل مقابله با COVID-19 را دارند؟

سلامت نیوز: با گسترش سریع Omicron و مرگ و میر حاضر بیش از 5 میلیون نفر در جهان ناشی از COVID-19 ، جستجو برای درمان های موثر در برابر COVID-19 بیش از پیش ضروری می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از مدیکال نیوز تودی، دانشمندان بسیاری از داروها را در نظر گرفته اند، اما تعداد کمی از آنها کارامد و موثر بوده اند. اثربخشی در دنیای واقعی در پیشگیری از علائم شدید COVID-19 به طور قابل‌ توجهی کمتر از آنچه در آزمایش‌های اولیه و در کارآزمایی‌های بالینی پیشنهاد شده بود ، است.

 آنتی بادی های مونوکلونال دارای برخی مزایای بالینی در پیشگیری از علائم شدید COVID-19 هستند، اما متخصصان مراقبت های بهداشتی باید آنها را به صورت داخل وریدی تجویز کنند. در بیماران شدیداً بیمار که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنند، دگزامتازون، یک استروئید خوراکی، می تواند مرگ و میر ناشی از COVID-19 را تا یک سوم کاهش دهد.

بنابراین جستجو برای درمان‌های خوراکی مؤثری که می‌توانند از علائم پیشگیری کرده یا به حداقل برسانند، همچنان ادامه دارد. بسیاری از محققان در حال آزمایش داروهای دارای مجوز هستند که ممکن است بتوانند از آنها برای درمان یا پیشگیری از COVID-19 استفاده مجدد کنند.

اکنون، یک مطالعه آزمایشگاهی دانمارکی نتایجی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد آتواکون در سلول‌های ریه انسان در برابر ویروس کرونا اثر محافظتی دارد. اتواکون بخشی از مالارون ضد مالاریا است که پزشکان از سال ۱۹۹۹ از آن برای درمان و پیشگیری از مالاریا استفاده کرده اند.

مطالعه تیمی در دانشگاه آرهوس نشان داد که آتواکون عفونت انواع آلفا، بتا و دلتا کووید-۱۹ را در سلول‌های ریه انسان در شرایط آزمایشگاهی مسدود می‌کند.

محققان این مطالعه را پس از شواهد حکایتی از کانادا مبنی بر اینکه افرادی که مالارون مصرف می‌کنند، نسبت به COVID-19 مقاومت دارند، آغاز کردند. یا به این ویروس مبتلا نشده بودند، یا در صورت ابتلا، علائم شدید نبود.

محققان قبلا پتانسیل ضد ویروسی اتواکون را بررسی کرده بودند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که تولید مثل ویروس زیکا در شرایط آزمایشگاهی را مهار می کند. در این مطالعه، محققان پیشنهاد کردند که آتواکون از تکثیر RNA جلوگیری می کند، بنابراین از تولید مثل ویروس جلوگیری می کند.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که این دارو از ادغام ویروس زیکا و ویروس دنگی به غشای سلول میزبان جلوگیری می کند. ویروس ها به غشای سلولی ترکیب می شوند تا به سلول های میزبان حمله کنند.

محققان چندین مکانیسم احتمالی را برای اثر مشاهده شده آتواکون بر SARS-CoV-2 مطرح کردند. آنها پیشنهاد می کنند که ممکن است از تکثیر ویروسی جلوگیری کند، از اتصال پروتئین اسپایک به گیرنده های ACE2 و از بیان نشانگرهای التهابی جلوگیری کند.

دو آزمایش بالینی کوچک آتواکون در حال حاضر در حال انجام است. یکی، مرحله دوم آزمایشی در تگزاس، در ژانویه امسال به پایان رسید، اما نتایج آن منتشر نشد. اینکه آیا محققان در حال برنامه ریزی آزمایشات بالینی بزرگتر هستند ناشناخته است.

اتواکون ممکن است پتانسیل درمان این بیماری را داشته باشد، اما شواهد بیشتری لازم است. تلاش برای درمان‌های موثر COVID-19 ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha