امروز روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی است، اما به نظر می‌رسد بیش از آنکه مخاطرات و بلایای طبیعی به خانه و کاشانه انسان‌ها ضربه بزند این خود ما هستیم که با ایجاد شرایط غیرایمن ساختمان‌ها را برای خود و دیگران ناایمن می‌کنیم. انفجار دو ساختمان در شهر تبریز که ظرف چند روز گذشته روی داد یکی از شواهد اخیر این ماجراست. اما اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم به پلاسکو می‌رسیم که در دی‌ماه سال‌95 با تمام حواشی ناایمنی که داشت، بر سر هزاران جان و انسان آوار شد تا ملت ایران را داغدار کند.

کاشانه‌های لرزان

سلامت نیوز: امروز روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی است، اما به نظر می‌رسد بیش از آنکه مخاطرات و بلایای طبیعی به خانه و کاشانه انسان‌ها ضربه بزند این خود ما هستیم که با ایجاد شرایط غیرایمن ساختمان‌ها را برای خود و دیگران ناایمن می‌کنیم. انفجار دو ساختمان در شهر تبریز که ظرف چند روز گذشته روی داد یکی از شواهد اخیر این ماجراست. اما اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم به پلاسکو می‌رسیم که در دی‌ماه سال‌95 با تمام حواشی ناایمنی که داشت، بر سر هزاران جان و انسان آوار شد تا ملت ایران را داغدار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، حادثه پلاسکو در دی‌ماه سال‌95 یکی از تراژدی‌هایی بود که نتیجه آن ازدست‌دادن 16آتش‌نشان فداکار، بیکار شدن حدود سه‌هزار کارگر و خسارت
چندصد میلیارد تومانی به صدها کارفرما و تولیدکننده شد. از آن روز سیاه به بعد مساله ناایمن بودن ساختمان‌ها مورد توجه گرفت و بارها درباره آن‌ها هشدار داده شد. تنها اتفاق مفیدی که بعد از این ماجرا روی داد ایمن‌سازی ساختمان آلومینیوم در خیابان جمهوری تهران بود که به‌عنوان برادر دوقلوی پلاسکو شناخته می‌شد اما ساختمان‌های ناایمن فقط همین چند نام معروف و شناخته‌شده نبوده و نیستند.
 
ساختمان‌های ناایمن کجا هستند؟
ناایمن بودن یک ساختمان عناصر مختلفی دارد. براساس تعاریف موجود و استانداردهای سازمان آتش‌نشانی، میلیون‌ها ساختمان در سراسر کشور جزو ساختمان‌های ناایمن قرارمی گیرند. طرز باز و بسته شدن درها در ساختمان‌های پرتردد، چینش اجناس و کالاها در انبارها و حتی مسیرهای عمومی مانند راه‌پله‌ها، بی‌توجهی به تجهیز ساختمان‌های عمومی و مسکونی به کپسول‌های آتش‌نشانی و استفاده از تجهیزات هشداردهنده حریق و ده‌ها مورد دیگر نیز هستند که موجب ناایمن شدن ساختمان‌ها می‌شوند. غیر از این موارد باید به ده‌ها ساختمان و بنایی اشاره کرد که به‌صورت غیرمجاز در مسیل‌ها، رودها و حتی ارتفاعات، آن هم به‌صورت شبانه ساخته می‌شوند. همه این موارد در کنار بی‌توجهی‌های تلنبارشده می‌توانند به انبار باروتی تبدیل شوند که کافی است یک جرقه آن‌ را به آتش بکشد اما همچنان مسوولان از تدوین لوایح و طرح‌های مربوط به این مساله می‌گویند.
 
لایحه برای بهسازی ناایمن‌ها
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی به‌تازگی گفته است: درحال تدوین لایحه‌ای به‌منظور بهسازی واحدهای مسکونی ناایمن کشور هستیم و امیدوارم به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. محمود محمودزاده درخصوص عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی در زمینه بهسازی واحدهای مسکونی ناایمن گفت: در سال۸۲ با وقوع زلزله ۶ریشتری بم حدود ۳۵هزار نفر از مردم جان خود را از دست دادند و پس از گذشت چند سال در زلزله 3/7دهم ریشتری کرمانشاه حدود ۶۵۰نفر جان خود را از دست دادند، کاهش میزان جانباختگان نشان می‌دهد که در ساخت و مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید اقدامات خوبی صورت گرفته است اما برای ساخت‌وسازهای موجود ابزاری در اختیار نداریم. وی با اشاره به اینکه قانون نظام‌مهندسی در سال۸۲ تصویب شد، از سال۸۲ تا کنون کمتر از پنج‌میلیون واحد مسکونی می‌شود، ادامه داد: درحال‌حاضر حدود ۲۸میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که حدود پنج‌میلیون آن بهسازی شده و تقریبا ۲۴میلیون واحد مسکونی ناایمن در کشور وجود دارد.
 
قانون و اختیارات شهرداری‌ها برای پلمب
در زمان حادثه پلاسکو، بسیاری انگشت اتهام را به‌سوی شهرداری نشانه رفتند که این نهاد باید پلاسکو را ناایمن اعلام می‌کرد، درصورتی‌که همان زمان نیز مدیران وقت شهرداری اعلام کردند قانون اختیار این کار را به آن‌ها نداده است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه دولت به قانونی برای ایمن‌سازی واحدهای فرسوده و قدیمی موجود نیاز دارد، عنوان کرد: پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، شهرداری اعلام کرد که بیش از ۱۰نامه در زمینه رفع مشکلات این ساختمان ارسال کرده است که هیچ‌کدام از آن‌ها کارایی لازم را نداشته‌اند، اگر قانونی به شهرداری اجازه پلمب این ساختمان را می‌داد ما شاهد آن حادثه نمی‌شدیم. وی با بیان اینکه موضوع بهسازی واحدهای مسکونی ناایمن و فرسوده نیازمند قانون مستقل و جدید است، تصریح کرد: اگر زلزله‌ای در شهر تهران حادث شود اتفاقاتی که رخ می‎‌دهد قابل تصور نیست، برای جلوگیری از این حادثه نیازمند قانونی هستیم که دولت بتوانند با پرداخت تسهیلات مانع از زندگی مردم در ساختمان‌های ناایمن شود.
 
تهران و وضعیت نگران‌کننده
بعد از حادثه پلاسکو اعلام شد که در تهران حدود 33هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است؛ البته به گفته اعضای شورای شهر تهران، شهرداری فقط می‌تواند به این ساختمان‌ها هشدار داده و موارد تخلف و ناایمن بودن را برای آن‌ها لیست کند. درباره این ساختمان‌ها می‌توان به نمونه‌هایی چون کلینیک سینااطهر اشاره کرد که تبدیل به حادثه‌ای ناگوار شد. ساختمان علاءالدین، بازار معروف فروش موبایل هم تاکنون چند مورد حادثه داشته که البته به خیر گذشته است. رییس سازمان آتش‌نشانی تهران هم درباره ساختمان‌های ناایمن گفته است که رصد شرایط ساختمان‌ها همیشه ازسوی این سازمان انجام شده و اطلاعات مربوط به این بناها در سامانه این سازمان وجود دارد و حتی می‌تواند مورد استفاده مجموعه‌های دولتی دیگر هم قرار بگیرد.
درباره ساختمان‌های ناایمن سخن‌ها بسیار است اما باید دید که اراده جدی برای رسیدگی به مشکلات این بناها که جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می‌کند چه زمانی رنگ اجرایی خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha