سلامت نیوز:دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه:«ما پیشنهاد اجرای محدودیت ها را داده ایم. با توجه به زمان تکثیر امیکرون که یک و نیم تا سه روز است انتظار می رود اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم حداقل سه تا چهار هفته اینده با اوج امیکرون مواجه شویم.» تاکید کرد:« تقریبا تمامی پیش بینی ها درباره دوز سوم شده است. تولیدات داخلی ما برای دوز سوم کفایت می کند و انتظار داریم که افراد مراجعه کنند و دوز سوم را هر چه سریع تر بزنند.»

در چهار هفته اینده منتظر اوج گیری اومیکرون باشید/ دو داروی خوراکی کرونا در انتظار تایید سازمان غذا و دارو

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمیدرضا جماعتی، در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران گفت:« سویه امیکرون سه برابر ویروس دلتا سرایت پذیری بیشتری دارد. وقتی یک نفر مبتلا می‌شود می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد. این ویروس نسبت به سویه های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده است. ما درباره رفتار این ویروس هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم و منتظر مطالعات بیشتر در مورد آن هستیم تا بر اساس آن بتوانیم تصمیم گیری کنیم.»

وی در ادامه گفت:« چون سویه امیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد در بسیاری از کشورهای دنیا بخصوص کشورهای اروپایی به نوع غالب ویروس درآمده است و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه گسترش پیدا کرده است. بر اساس آخرین گزارشات تقریبا تمام کشورهای دنیا آلوده به این جهش شده اند بنابراین ما باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم. فعلا بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای اروپایی می‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و نیز افرادی که بالاتر از ۶۰ سال هستند مورد تهاجم این ویروس قرار می‌گیرند.»


دکتر جماعتی افزود:« خوشبختانه میزان بستری بر اثر ابتلا به امیکرون نسبت به سویه دلتا 40 تا 50 درصد در بیمارستان ها کمتر بوده ولی با توجه به سرایت پذیری زیاد این ویروس باید این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد و حتما مردم پروتکل های بهداشتی را بخصوص در کنسرت ها و رستوران ها رعایت کنند. استفاده از ماسک به طور قطع باعث کاهش سرایت پذیری ویروس می شود. »


وی خاطرنشان کرد:« در بحث واکسیناسیون در حال حاضر دیگر دوز بوستر مطرح نیست بلکه دوز سوم و به عنوان دوز تکمیل کننده دو دوز قبلی در برابر امیکرون در نظر گرفته می شود. توصیه می کنیم افراد واجد شرایط حتما دوز سوم واکسن را تزریق کنند. با توجه به اینکه سنین شیوع سویه امیکرون 20 تا 30 سال است ممکن است بیماری به صورت خفیف در این افراد بروز کند ولی می تواند زمینه انتشار به افراد دیگر در جامعه که ریسک فاکتور دارند باشد و باعث افزایش میزان بستری و مرگ و میر در افراد دیگر شود لذا توصیه به واکسیناسیون دوز سوم در افراد می کنیم و حتی توصیه به واکسیناسیون افرادی که 5 تا 11 سال هستند می کنیم. حضور در مدارس در حال حاضر به صورت نیمه حضوری است که می تواند باعث انتشار امیکرون شود بنابراین مهم است که واکسیناسیون را در این سنین داشته باشیم.»


وی گفت:« خبر خوب اینکه دو قرصی پکسلووید و مولنوپیراویر که قبلا اعلام کرده بودیم می تواند در کرونا موثر باشد از سوی FDA امریکا مورد تایید قرار گرفته است که شرکت های داروسازی داخلی توانایی ساخت این دو قرص را دارند و برخی این قرص ها را ساختند و در انتظار دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. موارد استفاده از این داروها در بیمارانی است که به صورت مختصر تا متوسط دچار ویروس شده اند و در شروع بیماری کرونا هستند و بیماری زمینه ای دارند که وقتی مبتلا می شوند امکان تشدید بیماری و بستری شدن را دارند توصیه می شود نه هر فردی که علایم خفیف دارد.»


وی درباره تاثیر محدودیت ها در شیوع امیکرون گفت:« در بسیاری از کشورها از جمله اتریش که امیکرون شیوع پیدا کرد با توجه به قرنطینه سه هفته ای توانستند میزان مرگ و میر و بستری شدن بیماران را در بیمارستان کم کنند البته جریمه هایی که در مرزها گذاشتند نیز کمک کننده بود و فقط مربوط به محدودیت حضور در مجامع نبود. در ایتالیا هم محدودیت هایی در مجامع عمومی گذاشتند. ما هم پیشنهاد این محدودیت ها را داده ایم با توجه به زمان تکثیر امیکرون که یک و نیم تا سه روز است انتظار می رود اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم حداقل سه تا چهار هفته اینده با اوج امیکرون مواجه شویم.»


وی افزود:« در این فاصله دو سه هفته که زمان طلایی است مردم باید دوز سوم واکسن را بزنند چون مطالعات نشان داده دوز سوم تا 75 درصد در مقابل ویروس امیکرون در فرد ایمنی ایجاد می کند. محدودیت ها براساس پروتکلی که در کشور است با نظر وزارت کشور و ریاست جمهوری این محدودیت ها در مجامع اعمال می شود.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز که آیا واکسن های ایرانی موجود برای تزریق دوز سوم به جمعیت هدف کفایت می کند، گفت:« تقریبا تمامی پیش بینی ها درباره دوز سوم شده است. تولیدات داخلی ما برای دوز سوم کفایت می کند و انتظار داریم که افراد مراجعه کنند و دوز سوم را هر چه سریع تر بزنند.»

دکتر جماعتی گفت:« تدابیر ما برای پیشگیری از گسترش شیوع سویه امیکرون، رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت حضور در مجامع و اماکن و واکسیناسیون است. توصیه می شود.»


وی گفت:« کیت تشخیص امیکرون در انستیتوپاستور ساخته شد و از همان روزهای اول در اختیار دانشگاه های استان های مختلف قرار گرفت. با توجه به اینکه افراد مبتلا به این سویه جوان بودند و اکثرا واکسینه شدند ما هنوز با تعداد زیاد مبتلا به امیکرون مواجه نیستیم. شاید پروتکل های اولیه ما در مورد تعداد بیمارانی بود که در ای سی یوها بستری بودند و این سبب میشد بر اساس تست ها به آن میزان مبتلا به امیکرون شناسایی نکردیم.»


وی گفت:« 90 درصد افرادی که به امیکرون مبتلا می شوند سه علامت سرفه، گلودرد و تب دارند. در خیلی از موارد ممکن است افراد آن را سرماخوردگی معمولی بدانند. شاید امیکرون در افراد جوان که بیماری زمینه ای ندارند مشکلی بوجود نیاورد ولی این افراد اگر در خانواده افراد سالخورده و دارای بیماری زمینه ای دارند آنها با مشکل مواجه می شوند یا اگر این مبتلایان به مکان های شلوغ مراجعه کنند باعث انتقال امیکرون به افراد دیگر می شوند به همین دلیل اهمیت دارد که دنبال ردیابی کیس هایمان باشیم. هنوزهم تعداد کیس های شناخته شده مبتلا به امیکرون در کشور زیاد نیست و امیدواریم با رعایت پروتکل ها و تزریق دوز سوم واکسن شاهد گرفتاری افراد جامعه با اومیکرون نباشیم.»


وی درباره دو داروی خوراکی کرونا که به تایید FDAامریکا رسیده، گفت:« پکسلویید تا ۷۰ درصد و مولنوپیراویر تا ۳۰ درصد می تواند از پیشرفت بیماری و بستری در بیمارستان جلوگیری کند. فکر نمی کنم مشکلی برای تایید این دو دارو در داخل کشور از سوی سازمان غذا و دارو داشته باشیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور این داروها در بازارهایمان باشیم.»


وی درباره لزوم تغییر معیار رنگبندی کرونایی گفت:« در جلسه ای که با حضور دکتر عین الهی، وزیر بهداشت داشتیم این نکته را گوشزد کردند و جلسه ای را متخصصین آمار وزارت بهداشت داشتند و به این نتیجه رسیدند رنگ بندی باید تغییر کند و میزان افرادی که مبتلا هستند براساس بحث بستری 20 تا 30 درصد نسبت به دلتا کمتر شود تا نتیجه رنگ بندی جدید به دست آید. باید ببینیم رفتار ویروس در کشورهای دیگر چطور است.»


وی درباره تزریق دوز چهارم در افرادی که واکسن پاستوکووک را دریافت کرده اند، گفت:« راجع به دوز چهارم به جز چند کشور در هیچ کشوری راجع به دوز چهارم صحبتی نشده است و فعلا پروتکلی در این زمینه وجود ندارد. با توجه به اینکه هنوز درباره رفتار ویروس چیزی نمی دانیم به همین دلیل کشورها درباره دوز چهارم صحبت نمی کنند. حداقل باید دو ماه از ویروس امیکرون بگذرد و مشخص شود سطح آنتی بادی ها بعد از تزریق دوز سوم به چه اندازه ای است. هنوز ارزیابی ای از اینکه ایمنی بعد از دوز سوم چقدر است صورت نگرفته است.»


وی افزود:« دو ماه از گسترش ویروس امیکرون باید صبر کنیم تا ببینیم سیستم ایمنی افراد در برابر رفتار ویروس به چه صورت خود را نشان می دهد آن وقت می توان درباره دوز چهارم قضاوت کرد اما اکثر کشورهای دنیا به این نتیجه نرسیدند که باید دوز چهارم تزریق شود.»


وی گفت:« نشان داده شده اکثر واکسن هایی که ما استفاده کردیم مثل سینوفارم یا استرازنکا در برابر ویروس امیکرون اگر دوز سوم را استفاده کنیم می تواند موثر باشد و ایمنی خوبی بوجود بیاورد اما در مورد پروتکل های آن بحث است. واکسن‌هایی با پایه غیرفعال تزریق شده بهتر است دوز سوم با پلتفرم دیگری باشد. در مطالعاتی که در امریکا بر روی واکسن های فایزر و مدرنا انجام شده نشان داده بعد از 25 هفته کارایی از تزریق دو دوز این واکسن ها در برابر سویه دلتا کارایی به زیر 40 درصد رسیده و در برابر اومیکرون به ده درصد رسیده است. نشان داده شده وقتی دوز سوم زده می شود کارایی واکسن به بیش از 75 درصد می رسد. توصیه بر این است هر واکسنی که زده شده با توجه به کارایی اش دوز سوم را بزنیم که کارایی آن را افزایش دهیم.»


وی تاکید کرد:« مطالعاتی که انجام شد نشان داد در مورد واکسن‌های مختلف زمان کاهش سطح آنتی ‌بادی متفاوت است مثلا در مورد واکسن‌های غیرفعال ویروس‌ها تا سه ماه سطح آنتی بادی بالا بوده است و بعد از سه ماه سطح آنتی بادی کاهش می یابد به همین دلیل توصیه کردیم به سرعت دوز سوم تزریق شود.اینکه حتما باید واکسن از خارج وارد کنیم چنین چیزی وجود ندارد. تعدادی از واکسن های داخلی نسبت به واکسن های خارجی ها کارایی بالاتری در مقابل کرونا داشته اند.»


وی افزود:« توصیه بر تزریق دوز سوم بر اساس در دسترس بودن واکسن اهمیت زیادی دارد و توصیه کشورها و سازمان جهانی بهداشت بر اساس مطالعات انجام شده در کشورها است که در کشور ما استرازنکا و پاستوکووک برای دوز سوم به عنوان واکسن متفاوت از پلتفرم اولیه توصیه می‌شود البته باز هم در دسترس بودن واکسن اهمیت دارد و تزریق دوز سوم تاکید می‌شود. شعار ما همیشه این بوده که بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است.»


وی درباره اینکه چطور علایم امیکرون را از سرماخوردگی تشخیص بدهیم گفت:« حدود 90 درصد علایم امیکرون همان سرفه و تب و گلودرد است و علایم دیگر ممکن است وجود داشته باشد که براساس فردی که مبتلا می شود و سن و بیماری زمینه ای ممکن است علایم متفاوت باشد و به صورت ضعف بیحالی و کوفتگی و دردهای عضلانی و علایم گوارشی یا سردردهای شدید خود را نشان دهد که شاید به طور کلی نتوانیم بگوییم علایم اختصاصی امیکرون است و آن را از سایر سویه ها جدا کنیم ولی اگر در جامعه ای یک سویه غالب شود همه علایم مشابه را منتسب می کنیم به آن سویه، اگر دلتا سویه شایع باشد علایم را وابسته به دلتا می دانیم.»


وی درباره درمان امیکرون گفت:« در مورد درمان دو بحث کورتیکو استروئید و توسیلیزومب به عنوان درمان اساسی برای بیماری در نظر گرفته شده است. در مواردی که فرد گرفتاری شدید نداشته باشد درمان، درمان علامتی براساس علایم و شکایتی که بیمار دارد می باشد ولی اگر بیماری باشد که ریسک فاکتور برای پیشرفت بیماری داشته باشد توصیه به استفاده از دو داروی پکسلویید و مولنوپیراویر می‌کنیم.»


وی گفت:« اگر در یکی دو ماه آینده ببینیم میزان مرگ و میر و بستری ناشی از این ویروس خیلی کمتر است ممکن است این نوید را به ما بدهد با توجه به واکسیناسیون و داروهای خوراکی ضد ویروس و پروتکل های بهداشتی بتوانیم به کنترل پاندمی در کشورها برسیم و این نشانه ای از کنترل پاندمی و پایان کرونا به صورت پاندمی باشد.»


وی در پاسخ به اینکه آیا سویه مختص ایران شناسایی شده است، گفت:« چون این یک پاندمی است و ویروس گردش می کند و باعث بوجود امدن جهش ها می شود سویه خاصی که مختص به ایران باشد نداریم. این را در نظر بگیرید اگر می گویند یک سویه ای مربوط به یک کشور خاص مثل افریقا است به این معنا نیست که آن سویه فقط در آن کشور بوده بلکه گردش ویروس در کل جوامع صورت می گیرد. یکسری جهش ها به سمت بدتر شدن و گاهی به سمت بهتر شدن شرایط ویروس می رود. یکی از مسائلی که توصیه می کنیم واکسیناسیون است که وقتی افراد تزریق می کنند گردش ویروس را در جامعه کم می کند همچنین باعث کاهش سویه های جدید می شود. به همین دلیل واکسیناسیون علاوه بر اینکه در آن فرد باعث ایمنی در فرد می شود باعث کند شدن گردش ویروس در جامعه و کم شدن جهش های ویروس می شود.»


وی در پاسخ به اینکه آیا مدارس و مراکز آموزشی حضوری خواهند بود، گفت:« واقعیت این است اگر مدارس یا مراکز آموزشی می خواهند حضوری یا نیمه حضوری باشند حتما باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. رعایت فاصله گذاری و زدن ماسک و شستشوی مرتب دست ها با صابون و الکل و تهویه مناسب کلاس ها و تعداد محدود دانش آموزو دانشجو در کلاس باید رعایت شود. باید شرایط مهیا باشد تا مدارس و دانشگاه ها را به صورت حضوری کامل داشته باشیم ولی اگر شرایط نباشد چون می تواند باعث سرایت ویروس بین دانش اموزان و معلمان و خانواده ها شود می تواند خطرناک باشد.»


وی افزود:« توصیه ما این است آموزش و پرورش به همراه اولیای مدرسه شرایط لازم را برای حضور دانش آموزان در کلاس فراهم کنند تا کانون هایی برای شروع پیک های بعدی در جامعه ما نباشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha