سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 333238

سلامت نیوز: آلودگی صوتی که توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک مزاحم زیست محیطی پیشرو برجسته شده است، چیزی بیش از یک آزاردهنده است. صدای بلند مداوم می تواند سلامت روحی و جسمی شما را مختل کند. آلودگی صوتی به اشکال مختلفی ظاهر می شود.

اثرات مخرب آلودگی صوتی بر سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، برخی از اثرات شگفت‌انگیز ناشی از این مشکل شامل موارد زیر است:

کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از ام اس ان، صداهای بلند فقط آزاردهنده نیستند، بلکه می توانند منجر به کاهش شنوایی شوند. در واقع، قرار گرفتن در معرض صداهای با حجم بسیار بالا، مانند ترافیک یا کارهای ساختمانی، می تواند باعث کاهش شنوایی ناشی از نویز (NIHL) شود. در حالی که این صداها ممکن است در سطوح پایین بی ضرر باشند، اما زمانی که بلند و طولانی باشند می توانند مضر باشند.

کم شنوایی موقت

کسانی که در معرض صداهای بلند قرار می گیرند دچار کم شنوایی موقت می شوند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا یک خطر جدی برای سلامتی است که می تواند منجر به سکته مغزی، حملات قلبی، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی و سایر مسائل شود. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۸، قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سر و صدا می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی وضعیتی است که باعث افزایش فشار خون در زنان باردار می شود. مطالعه‌ای که در مجله آلودگی محیطی منتشر شده است نشان می‌دهد که این وضعیت در زنانی که در معرض سطوح بالای آلودگی صوتی قرار دارند، شایع‌تر است.

وزوز گوش

وزوز گوش باعث می شود افراد صداهایی را بشنوند که خارجی نیستند، مانند صدای بلند، وزوز، ضربان، خش خش یا حتی موسیقی.

 اختلال خواب

بزرگسالان هر شب بین هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند. متاسفانه آلودگی صوتی می تواند خواب را مختل کند.

عملکرد مختل شده

آلودگی صوتی عملکرد انسان را مختل می کند. قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد ممکن است مانع از انجام کارها شود و سلامت عمومی شما را مختل کند.

مشکلات قلبی

سلامت قلب بسیار مهم است. یک مطالعه به اثرات صدای هواپیما بر سلامت قلب و عروق پرداخت و دریافت که قرار گرفتن در معرض این صدا به طور منظم می تواند مشکلات قلبی را افزایش دهد.

افزایش هورمون استرس

تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی صوتی می‌تواند هورمون‌های استرس را افزایش دهد.

نارضایتی و ناراحتی

افرادی که در معرض صداهای بلند مداوم هستند، اغلب احساس آزار می کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که آلودگی صوتی عوارض روانی دیگری مانند نارضایتی، ناراحتی، نارضایتی و احساس رنجش دارد.

سردرد

در حالی که عوامل مختلفی – از اضطراب گرفته تا هورمون ها – می توانند باعث سردرد شوند، آلودگی صوتی نیز ممکن است نقش داشته باشد.

استرس عاطفی

سلامت عاطفی شما به اندازه سلامت جسمانی شما مهم است. آلودگی صوتی می‌تواند استرس عاطفی را ایجاد کند و باعث احساس شکست، اضطراب یا ناراحتی شود.

اضطراب

اضطراب یک مشکل رایج است که می تواند منجر به احساس بی قراری، خستگی، تحریک پذیری، تنش عضلانی و غیره شود. آلودگی صوتی می‌تواند اضطراب را برانگیزد.

اختلالات روانی رایج

سر و صدای زیاد می تواند به طور مستقیم بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

شناخت ضعیف

آلودگی صوتی ممکن است بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که صداهای بلند و مداوم تأثیر منفی بر شناخت دارد و تمرکز و تصمیم‌گیری را در حضور صداهای مزاحم دشوار می‌کند.

احساسات افسردگی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای زیاد می تواند با مسائل روانی، از جمله احساسات افسردگی مرتبط باشد.

خطر سکته مغزی

سکته مغزی در اثر انسداد بالقوه کشنده جریان خون در مغز ایجاد می شود. با کمال تعجب، سر و صدا می تواند بر خطر ابتلا به این مشکل پزشکی تأثیر بگذارد.

خستگی

کار در مکانی با صدای بلند می تواند منجر به خستگی شود. این واقعیت که سر و صدا ضربان قلب ما را افزایش می دهد، تنها یکی از چندین توضیح ممکن برای چنین یافته هایی است.

زمان پاسخ آهسته

آلودگی صوتی ممکن است واکنش سریع و مؤثر را دشوار کند.

حافظه ضعیف

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می تواند منجر به شناخت کندتر و حافظه ضعیف در کودکان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha