سلامت نیوز_*سیما هاشمی: وقتی یاسر الفهل در اهوا (یا کافه‌های مخصوص چای و قهوه مصر) نشست تا به مشکلات متعددش فکر کند، به چیزی روی آورد که همیشه به او آرامش می‌داد: قلیان. اما قلیان این بار مشکلاتش را حل نکرد بلکه به آن افزود.

7 میلیون تومان جریمه قلیان کشیدن

به گزارش سلامت نیوز، قلیان‌های خاص عربی همیشه پای ثابت کافه های بی شمار قاهره وبودند. اما از سال گذشته، استفاده از قلیان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ملاء عام ممنوع شده است.

یاسر الفهل بدشانس بود چرا که تنها اندکی پس از اولین پف هایش، یک افسر پلیس از در کافه گذشت. الفهل بازداشت شد و شب را در زندان گذراند و جریمه سنگینی هم داد، او 4000 پوند مصر - حدود 255 دلار آمریکا - جریمه شد.

مصر یکی از چندین کشور خاورمیانه از جمله لبنان، سوریه، امارات متحده عربی، کویت و عربستان سعودی است که ممنوعیت استفاده از قلیان در آنها در طول همه گیری کرونا اعمال شده است. قلیان ها که به نام های شیشا، هوکا و نرگیل نیز معروف هستند، اغلب بین دوستان رد و بدل می شوند و به طور بالقوه باعث انتقال ویروس می شوند.

در حالی که برخی از کشورهای دیگر خاورمیانه به تدریج محدودیت ها را برداشته اند، اما مقامات مصری برخورد سخت خود را ادامه داده اند. عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های دولتی مصر، عواقب سخت گیری ها را نشان می‌دهد، قلیان ها مانند جنایتکاران در ردیف‌هایی قرار گرفته‌اند و یک لودر در خیابانی در یکی از شهرهای شمال قاهره از روی همه آن ها گذشته شده بود.

این وضعیت باعث ناراحتی مشتریانی شده است که از این تفریح تاریخی لذت می برند و همین طور هم باعث ناراحتی کافه دارانی که برای درآمد خود به قلیان متکی هستند.

با این حال، اهالی قاهره که خواهان دود قلیان هستند، می‌دانند که هنوز تعداد زیادی قهوه خانه وجود دارد که از این ممنوعیت سرپیچی می‌کنند و قلیان ها را تامین می‌کنند. هنگامی که یک مجری برنامه گفتگوی تلویزیونی اخیراً این موضوع را در تلویزیون مصر مطرح کرد، خالد قاسم، سخنگوی دولت در جواب او گفت که اقدامات علیه قلیان «هنوز در جریان است» و گفت که شهروندان می‌توانند از طریق واتس‌اپ، فیس‌بوک یا یک شماره تلفن مستقیم، ماموران دولت را از تخلفات کافه داران مطلع کنند. قاسم گفت: «اگر تصویری از ارائه قلیان در یک مکان خاص دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید تا نیروهای ما فوراً برای مقابله با آن‌ها حرکت کنند.»

برای فهل، 47 ساله، جریمه سنگین بر بار مالی کسب و کار او و برادرش، محمد افزوده شد، آن ها می‌گویند که قبلاً هم متحمل ضرر بسیار شده اند، زیرا نمی توانند قلیان را در اهوه خود به کار بگیرند. آنها گفتند که این امر باعث از دست دادن کسب و کاری حدود 130 دلار در هفته برای بیش از یک سال شده است و نقش سنتی کافه را تحت تأثیر قرار داده است.

محمد، 58 ساله، می گوید: «کافه ها صرفا رستوران یا قهوه خانه نیستند بلکه سالن های فرهنگی و اجتماعی هستند. دکترها، مهندس ها، معلم ها و انواع افراد مختلف به کافه ها می ایند و همه آنها از حضور یکدیگر سود می برند، بحث می کنند و با یکدیگر صحبت می کنند. اهوه ها بدون قلیان اصلاً معنی ندارند.»

در یک ظهر نسبتا سرد، در یک آهوا در یکی از محله‌های قاهره، ده ها مرد در حالی که پیشخدمتی با یک جفت انبر فلزی برای آوردن زغال‌های داغ بین آن ها می چرخید، نشسته بودند و به سرعت شلنگ های قلیان را به یکدیگر تعارف می کردند.

پیشخدمت مخصوص قلیان ها گفت که این محل حدود هفت ماه قبل توسط پلیس مورد حمله قرار گرفته بود، اما صلحبان کافه قلیان ها را سالم پس گرفتند و به ماموران پلیس پول دادند تا تخلف آن ها گزارش نشود.

فرید، 73 ساله، یکی از مشتریان این کافه گفت: «من سیگار نمی کشم، اما وقتی می آیم در یک اهوه بنشینم، به طور خودکار قلیان سفارش می دهم.» او که تنها نشسته بود، یک قهوه ترک شیرین هم روی چهارپایه ای کنارش گذاشته شده بود.

مانند همه افراد حاضر، فرید در برابر ویروس کرونا واکسینه شده است و علی‌رغم ممنوعیت، اصلا نگران استفاده از قلیان نیست. او گفت که هر قلیان با یک دهانه جدید پیچیده شده در پلاستیک سرو می شود که به رفع هرگونه نگرانی در مورد ابتلا به ویروس از این طریق کمک می کند.

این در حالی است که متخصصان عفونی می گوید ویروس هم روی شیشه و هم در داخل محفظه قلیان‌ها می‌ماند و بسیار دیده شده که افرادی که با هم در قهوه خانه بوده اند مبتلا به ویروس شده اند. با گسترش انتشار ویروس اومیکرون حالا این موضوع می تواند انتقال ویروس را در جامعه مصر و بخصوص شهر قاهره به شدت بالا ببرد.

*مترجم

منبع: نیویورک تایمز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha