یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 333514

سلامت نیوز: همه‌ی ما اهمیت سلامتی چشم‌ها را می‌دانیم؛ اما معمولاً به مراقبت از آن‌ها در زمستان فکر نمی‌کنیم. برای حفظ سلامت بینایی خود در زمستان و فصول سرد به نکاتی که در ادامه می‌آیند، توجه کنید.

نکاتی برای مراقبت از چشم‌ها در زمستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، همه‌ی ما می‌دانیم آخرین چیزی که هنگام قدم زدن در زمستان یا نشستن در جای دنجی از خانه با یک فنجان چای داغ به ذهنمان می‌رسد، چشم‌هایمان است؛ اما مراقبت از چشم در زمستان مهم‌تر از حد تصور ماست! انعکاس‌های مخرب نور خورشید از برف و هوای خشک داخل خانه می‌توانند چشمان شما را تحریک کرده و بینایی‌تان را دچار اختلال کنند. حال مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم در این فصل از چشمانمان مراقبت کنیم و از مشکلات بلندمدت آن بر سلامت چشم جلوگیری کنیم؟


مراقبت از چشم‌ها در زمستان در فضای داخل
شایع‌ترین مشکل چشمی در فصل زمستان خشکی چشم است که باعث ایجاد احساس سوزش یا خارش یا احساس وجود شیء خارجی در چشمتان می‌شود. ممکن است علت این مسئله، پایین بودن سطح رطوبت در داخل خانه یا محل کار شما باشد آن هم در زمانی که وسایل گرمایش روشن و پنجره‌ها بسته هستند.

وقتی روی یک کار بصری پیچیده مانند استفاده از رایانه تمرکز می‌کنید، اغلب پلک نمی‌زنید که می‌تواند خشکی چشم در زمستان را تشدید کند. اگر در طی کار احساس می‌کنید چشمانتان خشک است، بیشتر پلک بزنید
افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، با احتمال بیشتری به این مشکل دچار خواهند شد، اما این مسئله می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه زنانی که در دوره‌ی یائسگی و یا بعد از  یائسگی قرار دارند که ممکن است به دلیل از دست دادن استروژن، دچار خشکی چشم شوند. گاهی، مردم با شکایت از این که چشم‌هایشان دچار آبریزش بیش از حد است، به پزشک مراجعه می‌کنند. دلیل این مسئله این است که چشم‌های آن‌ها آن‌طور که می‌بایست اشک‌ریزی ندارد و وقتی خشک و تحریک می‌شود، از چشم‌ها دیوانه‌وار آب سرازیر می‌شود.
با گذشت زمان، خشکی می‌تواند باعث تاری دید یا آسیب رسیدن به قرنیه شود که احتمال دارد منجر به تاری گردد.

چگونه از چشمانمان محافظت کنیم؟
1. چشمانتان را مرطوب نگه دارید
وقتی بیدار هستید و چشمانتان باز است مایعات بیشتری بنوشید و از مرطوب‌کننده‌های هوای سرد یا گرم استفاده کنید.

2. قطره چشم را همراه خود داشته باشید
قطره‌های چشمی روان‌کننده باعث راحتی خواهند شد. این ژل‌های نمکی، اشک‌آور یا قطره‌های روان‌کننده چشم بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است. آن‌ها به تکمیل لایه‌ی اشک طبیعی کمک و از تبخیر سریع اشک جلوگیری می‌کنند.

3. سعی کنید بیشتر پلک بزنید
وقتی روی یک کار بصری پیچیده مانند استفاده از رایانه تمرکز می‌کنید، اغلب پلک نمی‌زنید که می‌تواند خشکی چشم در زمستان را تشدید کند. اگر در طی کار احساس می‌کنید چشمانتان خشک است، بیشتر پلک بزنید.

مراقبت از چشم‌ها در زمستان در فضای بیرون از خانه
زمانی که چندین ساعت یا بیشتر را به اسکی، اسکیت، برف‌بازی یا پاروکردن برف اختصاص می‌دهید، قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از انعکاس نور خورشید روی یخ یا برف می‌تواند به سطح چشم آسیب برساند و باعث مشکل التهاب قرنیه به نام «کراتیت» شود.
کراتیت چشم‌ها را قرمز، دردناک و حساس به نور می‌کند و ممکن است برای جلوگیری از عفونت نیاز به درمان با قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیکی داشته باشید. همچنین قرارگرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراءبنفش نقش کلیدی در تشکیل آب مروارید دارد که به علت کدرشدن عدسی چشم اتفاق می‌افتد و می‌تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. سرمای شدید معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا چشمان ما دارای بخش دفاع داخلی در برابر سرما هستند که اشک‌ریختن و جمع‌شدن چشم است.

چگونه از چشمانمان مراقبت کنیم؟
1. از محافظ چشم استفاده کنید

از یک عینک آفتابی استفاده کنید که از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. برف جدید در پیست اسکی تقریباً 100 درصد انعکاس نور فرابنفش دارد، بنابراین سرتاسر بدن شما یک دوز مضاعف از نور خورشید را دریافت می‌کند. به دنبال عینک با حداقل محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش 400 باشید. آن‌ها هم از UVA  و هم ازUVB  جلوگیری می‌کنند. از آنجایی که آب مروارید نتیجه آسیب تجمعی است، حتی کودکان نیز باید در روزهای روشن زمستان از عینک آفتابی استفاده کنند. هنگام اسکی، از عینک‌هایی استفاده کنید که به خاط داشتن عدسی‌های پلی‌کربنات مانع از تابش اشعه فرا بنفش به چشمانتان می‌شوند.
اگر در شرایط جوی که جریان باد وجود دارد بیرون از منزل هستید، عینک آفتابی از چشمان شما در برابر اثرات خشکی ناشی از وزش باد نیز محافظت می‌کند.

2. زمان بودن در خارج از منزل را محدود کنید
اگر عینکتان را فراموش کردید، در روزهای آفتابی یا ابری روشن بیش از چند ساعت را در خارج از منزل سپری نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha