سلامت نیوز: وقتی سردتان می‌شود، چه کار می‌کنید؟ لباس بیشتری می‌پوشید؟ دوش آب‌گرم می‌گیرید؟ دستکش و شال‌ را از کمد درمی‌آورید؟ شومینه را روشن می‌کنید؟ با شروع فصل سرما، این واکنش‌ها عادی است، اما شاید به یک نکته توجه نکرده باشید که سرما، باعث افزایش میل به مصرف غذا می‌شود. به نظر شما آیا این موضوع درست است؟ بله!

با افزایش اشتها در فصل سرما چه کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، یکی از نیازهای بدن در فصل سرما، افزایش اشتهاست، اما باید به چه نکاتی دقت کرد تا هم به میل به مصرف غذا پاسخ داد و هم دچار مشکلات ناشی از خوردن نشد. ادامه این مطلب را بخوانید.

صبحانه همیشه مهم است؛ اما در فصل زمستان مهمتر. به این دلیل که بدن علاوه بر نیاز مبرمی که به هیدرات کربن دارد؛ باید هرچه زودتر سوخت‌وساز را آغاز کند تا بدن گرم شده و موتور جسم و مغز روشن شود. اما چه صبحانه‌ای خوب است؟ صبحانه‌ای که گرم بوده و از طرفی بتواند نیاز به هیدرات کربن را نیز تأمین کند.
۱- آجیل‌ها و دانه‌ها: برای دریافت چربی، هیدرات کربن و فیبر مورد نیاز بدن.
۲- لبنیات: برای تأمین کلسیم، پروتئین و هیدرات کربن. بهتر است لبنیات گرم مصرف شوند. می‌توانید به آن دانه غلات نیمه‌آماده را نیز اضافه کنید.
۳- سیب‌: مصرف سیب همراه با یک لیوان شیر می‌تواند نیاز بدن به ویتامین (C)، ویتامین (B) کمپلکس، کلسیم و هیدرات کربن را تأمین کند.
۴- یک کاسه غلات یا حبوبات: عدسی، لوبیا یا خوراکی‌هایی از این دست برای وعده صبحانه بسیار مناسب است.

یک فنجان ضدالتهاب
یکی از بهترین نوشیدنی‌ها، چای سبز است؛ به این دلیل که خاصیت ضدالتهابی داشته و مشکلاتی چون التهاب صبحگاهی گلو در فصل زمستان را برطرف می‌کند. از سوی دیگر، باعث بهبود گردش خون می‌شود و این ویژگی خطر ایجاد لخته خون، به‌ویژه در افرادی که غلظت خون دارند را کاهش می‌دهد. گرمای چای و آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در این نوشیدنی، از دیگر ویژگی‌های آن است. نوشیدن سه فنجان چای سبز در طول روز مناسب است.

به سبزی‌ها تکیه کنید
در فصل زمستان، سیستم ایمنی بدن باید بیش از هر زمان دیگری فعال باشد تا خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش یابد. یکی از راهکارهای مهم تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف میوه و سبزی به مقدار کافی است. مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی مناسب است. بهتر است میوه‌ها و سبزی‌هایی را انتخاب کنید که حاوی این عناصر یا ترکیبات هستند:
۱- آهن: وجود آهن کافی در خون، انتقال اکسیژن در بدن را تسهیل می‌کند. اکسیژن‌رسانی کافی به حفظ سلامت ناخن‌ها، موها و پوست کمک می‌کند؛ بخش‌هایی از بدن که معمولاً در فصل سرما، بیش از نقاط دیگر در معرض آسیب قرار دارند.

منابع: انواع لوبیاها، اسفناج، برگ ترب، برگ چغندر
۲- ویتامین (C): خاصیت آنتی‌اکسیدانی و تأثیر آن بر افزایش انعطاف‌پذیری دیواره رگ‌ها برای جلوگیری از انسداد رگ‌ها و سکته قلبی و مغزی بسیار مهم است.
منابع: انواع مرکبات، گوجه‌فرنگی، انواع فلفل، سیب‌زمینی
۳- روی: این عنصر برای کنترل تقسیم سلولی بسیار مهم است. به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان‌ها کاهش می‌یابد. تسریع بهبود زخم‌ها از دیگر ویژگی‌های این عنصر است.
منابع: اسفناج، انواع حبوبات و غلات

با عسل دوست باشید
ویژگی عسل فقط شیرینی و طعم خوب آن همراه با خامه نیست. این خوراکی منبع خوب «پلی‌فنل‌ها» است. به همین دلیل مصرف عسل باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش می‌یابد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند. عسل به تسریع ترمیم زخم‌ها نیز کمک می‌کند. اضافه کردن کمی زنجبیل و لیموترش به عسل و اضافه کردن آن به چای یا آب گرم، نوشیدنی بسیار خوبی برای صبحانه یا در بین روز است.

یک مشت آجیل
همیشه کنار دست‌ خود کمی آجیل بگذارید. این خوراکی‌ها علاوه بر تأمین فیبر و املاح مورد نیاز بدن، نیاز به مصرف غذا در طول روز را کاهش داده و به این ترتیب به کنترل وزن کمک می‌کنند. روغن‌های مفید موجود در آجیل‌ها نیز برای افزایش دمای بدن و برطرف شدن حس سرما مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha