سلامت نیوز:نخعی گفت: لَک صورت درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان آن‌ها را کمرنگ‌تر کرد و هر تبلیغی در خصوص درمان قطعی لَک نادرست است.

لَک صورت درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان آن‌ها را کمرنگ‌تر کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک متخصص پوست و مو درباره انواع لک‌های صورت گفت: لَک صورت درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان آن‌ها را کمرنگ‌تر کرد و هر تبلیغی در خصوص درمان قطعی لَک نادرست است.

او معتقد است که ما در ابتدا باید ریشه لک را بشناسیم، چون لک درمان ندارد، عامل لک، نور است و زمانی که نور را حذف کنیم لک نیز کاهش پیدا می‌کند، لک ناشی از بارداری عامل هورمونی دارد و در برابر نور پررنگ می‌شود، کک و مک عامل ارثی دارد و در برابر نور پررنگ می‌شود، پس وجود لک به نور وابسته است و، چون نمی‌توانیم نور را حذف کنیم پس لک را هم نمی‌توان به صورت قطعی درمان کرد.

نخعی با تاکید بر اینکه لامپ‌های کم مصرف، فلئورسنت، گوشی‌های موبایل، صفحه رایانه و ال‌ای دی‌ها همه به دلیل منبع نوری که دارند عامل لک هستند، می‌گوید: ما واقعا درمانی برای لک نداریم و تنها می‌توانیم آن را کاهش دهیم، به همین دلیل اولین قدم برای درمان یا پیشگیری استفاده از ضد آفتاب‌ها با قدرت پوشانندگی مناسب است، داروهای قوی هم که برای از بین رفتن لک تجویز می‌شود خطرناک هستند، چون اگر این داروها از یک حدی قویتر باشند کل رنگدانه‌های پوست را برمی‌دارند و لک سفید ایجاد می‌کنند که دیگر آن را به هیچ وجه نمی‌توانیم از بین ببریم یا درمان کنیم.

به گفته او داروهایی مثل منو بنزن یا داروهای ترکیب شده با کورتون‌ها هم ممکن است لک را کم کنند، اما عوارض آن‌ها جبران‌ناپذیر است، چون رنگدانه‌های خود پوست هم از بین می‌رود، از مزوتراپی و داروهای ترکیبی یا گیاهی تبلیغی ماهواره، داروخانه‌ها و همچنین عطاری‌ها که ترکیبش را نمی‌دانیم نیز نباید استفاده کنیم، یا ترکیباتی مثل بیسموت یا پارابن که خودشان در معرض نور قدرت سرطان‌زایی پیدا می‌کنند و اصلا از لیست داروهای تجویزی حذف شدند، اما برخی از داروخانه‌ها در ترکیبات داروهای ضد لک هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

این پزشک متخصص پوست و مو معتقد است که برای بچه‌ای که ارث کک و مک دارد باید از شش ماهگی از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم یا اگر کسی ارث لک حاملگی را از مادر به ارث برده باید حتما از ضد آفتاب استفاده کند و ضد آفتاب‌های زمان بارداری نیز با ضد آفتاب‌های معمولی تفاوت دارد، باید ضد آفتاب فیزیکال بوده و رنگدانه نداشته باشد، تحت هیچ عنوان هم نباید از ضد آفتاب‌های دست‌ساز استفاده شود، چون حداقل اس پی افی که نیاز داریم بین ۳۰ تا ۵۰ است و بالاتر از آن کلاهبرداری است.

او می‌گوید باید این را بدانیم که لک، درمان قطعی ندارد و آن وقت به سراغ درمان برویم، افزود:، چون ممکن است درمان‌های موضعی تا ۳۰ درصد آن‌ها را کاهش دهد، اما با اولین باری که ضد آفتاب را نزدیم آن‌ها برمی‌گردد، افراد نیز با اولین تغییر رنگ در پوست باید مراجعه کنند تا در همان ابتدا جلوی پیشرفت لک را بگیریم. در کسانی که آفتاب می‌گیرند هم پوست شروع به رشد کردن کرده و لک‌های قهوه‌ای که واکنش دفاعی بدن در برابر نور است، پدید می‌آید، بدخیمی ناشی از نور آفتاب بدترین بدخیمی است و با دارو قابل درمان نیستند و ما مجبوریم آن‌ها را بتراشیم، در واقع هر وقت این لک‌ها زبر شدند علامت خطر است و این‌ها می‌توانند به سمت بدخیمی بروند.

او معتقد است که بدترین اقدام در این خصوص استفاده از سولاریوم است به همین دلیل در اروپا سازمان‌های بیمه‌گر کاملا سولاریوم را مهار کردند اما در ایران هنوز هست، سولاریوم 100 درصد این لک‌های بدخیم را به وجود می‌آورد و باید دقت کنیم اگر به همین شکل استفاده از سولاریوم ادامه پیدا کند 20 سال دیگر سرطان‌های پوست در ایران افزایش پیدا خواهد کرد، چون سرطان پوست مانند سرطان معده از بدترین سرطان‌هاست و ما تا متوجه آن شویم توزیع شده و باقی نواحی بدن را نیز درگیر می‌کند.

این پزشک متخصص درباره اینکه برای شستن صورت باید از چه شوینده‌ای استفاده کنیم که صابون نداشته باشد، می‌گوید، بهترین راه استفاده از پن‌های شست‌وشوی صورت است و برخلاف شایعات استفاده از صابون یا شامپوی تریاک هیچ تأثیری ندارد، البته پودرها و شربت‌های کلاژن‌ساز می‌تواند جذب شده و ایجاد کلاژن کند، اما کپسول‌های کلاژن‌ساز به هیچ عنوان جذب پوست نمی‌شود.

او تاکید می‌کند که ما شامپویی به عنوان ریزش مو نداریم، فقط مهم است که افراد بر اساس نوع موی سرشان از شامپو استفاده کنند، البته توجه داشته باشیم که در شامپوهای مصرفی از موادی همچون سولفور، نمک، پارابن و اس ال اس استفاده نشده باشد، شامپوی بچه هم دارای ماده ضد اشک است که برای ریشه افراد بزرگسال مضر است، همچنین کراتینه کردن، اتو و واکس مو هم باعث ریزش مو می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha