سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 333614

سلامت نبوز : دوران سالمندی پس از دوران میان‌سالی فرا می‌رسد. افراد در این سن نیازهای خاصی دارند و مراقبت‌های ویژه ای باید از این عزیزان بعمل آید. خدمات‌دهی به این عزیزان در برخی موارد کاری تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد.

پرستار سالمند در منزل و چالش های آن

به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری خانواده‌ها فرصت کمتری برای مراقبت و نگهداری از سالمند وجود دارد. در نتیجه نیاز به پرستار سالمند در منزل روز به روز در حال افزایش است. سلامت اول در این میان خدمات بی نظیر و درجه یکی را به متقاضیان عزیز پیشنهاد می‌دهد. این مجموعه توان مدیریتی و تخصص بالایی داشته و با تجربه چندین سالبه در صنعت تأمین پرستار سالمند توانسته مشکلات بسیاری از افراد را در نکهداری از بیمار و سالمند بر طرف کند.

وظایف پرستار سالمند چیست؟

پرستار سالمند به صورت روزانه، شبانه روزی، شبانه و مقطعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط بیمار و یا سالمند وظایف این افراد متفاوت است. برخی از پرستاران خدمات حرفه ای ارائه می‌دهند و برخی دیگر صرفاً به مراقبت و نگهداری از سالمند می‌پردازند.

افرادی که به عنوان مراقب سالمندان مشغول به کار می‌شوند وظایف زیر را دارند:

بهداشت سالمند

رعایت بهداشت برای سالمندان اهمیت بالایی دارد. بسیاری از سالمندان از لحاظ جسمی ناتوان هستند و برای لحاظ کردن نکات بهداشتی به کمک احتیاج دارند. از جمله مواردی که در این زمینه باید نام برد:

  • استحمام سالمند
  • بردن سالمند به دستشویی
  • مسواک زدن
  • کوتاه کردن موی سر و ناخن و موهای زاید بدن
  • شستن لباس‌ها مخصوصاً لباس‌های زیر

گاهی سالمند دچار زخم بستر است و یا از پوشک استفاده می‌کند. پرستار باید در این موارد به صورت مداوم و مرتب زخم‌ها را شستشو داده و به صورت اصولی و درست پوشک فرد سالمند را عوض کند.

مراقبت از سلامت جسمانی سالمند

پرستار سالمند در منزل و چالش های آن

 افراد در سنین بالا مشکلاتی از قبیل کم شدن بینایی، شنوایی، توان جسمی و مشکلات قلبی دارند. یکی از کارهایی که پرستار باید انجام دهد تشویق و کمک به سالمند جهت انجام حرکات ورزشی است.

از کارهای دیگری که باید پرستار سالمند انجام دهد دادن داروهایی است که سالمند زیر نظر پزشک مصرف می‌کند. در صورت زمین‌گیر بودن سالمند باید پرستار دائماً چک کند تا فرد دچار زخم بستر نشود.

مراقبت از سلامت روحی و روانی سالمند

بهترین کاری که سالمندان می‌توانند برای سلامت روان و روحیه خود انجام دهند ورزش کردن است. بهتر است در صورت امکان فرد سالمند به همراه پرستار به پیاده روی رفته و حرکات ورزشی انجام دهند تا از لحاظ جسمی و روحی باعث تقویت وی شود.

ورزش و پیاده روی ضربان قلب این افراد را بالا برده و گردش خون را در آن‌ها افزایش می‌دهد. همچنین ورزش باعث عرق کردن و خارج شدن سموم بدن فرد سالمند می‌شود. افرادی که روی ویلچر هستند هم بهتر است با انجام ورزش‌های بالاتنه از بی تحرکی خارج شوند.

از دیگر کارهایی که پرستاران سالمند می‌توانند انجام دهند حفظ روحیه سالمند با تشویق به خواندن کتاب و روزنامه، ارتباط با دوستان آشنایان و یا دیدن فیلم و غیره است.

مراقبت از تغذیه سالمندان

مسئول مراقبت از سالمند باید برنامه غذایی سالم و مقوی ای برای فرد ایجاد کند. غذاهایی که فرد مراقب برای سالمند تهیه می‌کند باید برای سالمندان و شرایط سلامتی سالمند مورد نظر مناسب باشد. بهتر است تا حد امکان از غذاهای سرخ کردنی خودداری کرده و به صورت آب پر یا بخار پز تهیه شود. خوردن آب میوه سبزیجات و روغن‌های سالم به سالمندان توصیه می‌شود.

پرستار سالمند و امور منزل

انجام امور منزل از دیگر وظایف پرستار سالمند است. تهیه غذا، شستن ظروف، خریدهای منزل و غیره از دسته این وظایف هستند.

مرکز تأمین پرستار سلامت اول

مرکز سلامت اول واقع شده در غرب تهران که از سال 1390 کار خود را شروع کرده است توانسته با استفاده از کادر مجرب پرستاری و مدیریت علمی و دقیق بخش زیادی از بازار تأمین نیروی پرستار برای افراد را در اختیار بگیرد.

تعهد و دلسوزی مهمترین و اولین ویژگی تیم خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است. تمام تلاش افراد این مرکز در راستای بهبود وضعیت سلامت جسمی و روحی قرار دارد. این مرکز امکان ویزیت پزشک معالج برای افراد را بوجود آورده و مراقبت‌های لازم در محل را انجام می‌دهد. بیماران می‌ توانند از طریق این مرکز خدمات حرفه ای پزشکی دریافت کنند.

تیم کودک سلامت اول این نگرانی بزرگ خانواده ها را پیش بینی کرده و با اهمیت ویژه برای این مهم به آموزش پرستاران کودک بعنوان مادریار، کودک‌یار و روانشناسان پرداخته تا با تربیت افراد مناسب و با صلاحیت در این جایگاه حساس به بهترین شکل عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha