چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 333651

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، گفت: باتوجه به عدم دریافت واکسیناسیون مناسب علیه آنفلوآنزا و عدم گردش این ویروس در کشور طی دو سال گذشته، به نظر می‌رسد که کلیه افراد در معرض خطر نسبت به آنفلوآنزا حساس هستند؛ در حال حاضر با اینکه کرونا فروکش کرده است، اما موارد متعددی از ویروس آنفلوآنزا به ویژه آنفلوآنزای نوع A به صورت پراکنده دیده می‌شود.

دکتر مردانی: خطر «فلورونا» جدی نیست

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ترکیب آنفلوآنزا و کرونا که گفته می‌شود تاکنون یک مورد فوتی ناشی از آن در دنیا دیده شده، گفت: این مورد که ترکیبی از آنفلوآنزا و کرونا بوده است، نام آن را فلورونا گذاشته‌اند. درباره ابتلا به این ترکیب تاکنون گزارشی نداشتیم و چیز قابل توجه و نگران‌کننده‌ای درباره آن گزارش نشده است.

وی درباره وضعیت بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور، گفت: باید توجه کرد که مردم کشورمان طی دو سال گذشته که با پاندمی کرونا مواجه بودیم، واکسیناسیون خوبی علیه بیماری آنفلوآنزا نداشته‌اند. در عین حال طی دو سال گذشته به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور اتفاق نیفتاده است. در حالی که پیش از این همه ساله با گردش ویروس آنفلوآنزا تعداد زیادی از افراد به آنفلوآنزا مبتلا می‌شدند و ایمن می‌شدند که اکنون این اتفاق هم رخ نداده است.

مردانی ادامه داد: بر همین اساس به نظر می‌رسد که کلیه افراد در معرض خطر ما نسبت به آنفلوآنزا حساس هستند. در حال حاضر با اینکه کرونا فروکش کرده است، اما موارد متعددی از ویروس آنفلوآنزا به ویژه آنفلوآنزای نوع A در سطح شهر و کشور به صورت پراکنده دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: افراد در معرض خطر حتی اگر در حال حاضر هم واکسن آنفلوآنزا در دسترس دارند، بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. ما همواره توصیه می‌کردیم که افراد بالای ۶۰ سال،  افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و سایر گروه‌های پرخطر قبل از فصل زمستان واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. در حال حاضر هم تاکید می‌کنیم که افراد در معرض خطر اگر توانستند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند و اگر این واکسن را تزریق کنند، هنوز هم موثر است.

مردانی با بیان اینکه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم می‌تواند خطر افزایش موارد ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا را افزایش دهد، گفت: هر زمان که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد، خطر ابتلا به بیماری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بیشتر می‌شود. در این شرایط ممکن است کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر کرونای اُمیکرون را هم افزایش دهد. بر این اساس باید پروتکل‌های بهداشتی اعم از رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و ... را جدی گرفت.

وی درباره احتمال بروز بیماری ترکیبی آنفلوآنزا و کرونا نیز گفت: خطر ترکیب آن جدی نیست و عوارض همزمانی این دو بیماری که تاکنون دیده شده، نگران‌کننده نبوده است. علائمش هم تفاوتی با علائم کرونا یا آنفلوآنزا ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha