چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

سلامت نیوز:اتوبوس‌خوابی، شبی 25هزار تومان، خبری که چند روز پیش به‌صورت گسترده در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر و سبب واکنش مردم و مسوولان به این پدیده شد. بی‌سرپناهانی که در ابتدای خط تهران_تجریش به خواب می‌روند و آخر خط، اتوبوس خود را تغییر داده و ادامه خواب‌شان را در اتوبوس دیگری می‌دهند.

اتوبوس‌ها، امن‌تر از گرمخانه‌ها؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اتوبوس‌خوابی نیز همانند گورخوابی و پشت‌بام‌خوابی سبب طرح این پرسش شد که مگر در شهر تهران گرمخانه نیست که مردم به این نقاط برای خواب پناه می‌برند؟ آیا گرمخانه‌ها محیط‌های مطبوعی برای حضور این افراد هستند یا آنکه به دلایل مختلفی از ورود به گرمخانه فراری هستند؟ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه در صحن شورا چنین پرسشی را مطرح کرد.

او گفت که «از طرف شهرداری واکنش شفاف و قانع‌کننده‌ای ندیدیم و همان‌طورکه بارها در جدی نبودن رسانه در حوزه مدیریت شهری انتقاد کردم این‌بار هم شاهد یک توضیح اصولی در این رابطه نبودیم که آیا اصولا این موضوع صحت دارد؟! مگر شهرداری گرمخانه ندارد؟! چرا این افراد ازسوی اورژانس‌های اجتماعی به گرمخانه منتقل نمی‌شوند؟ »

امانی گفت که «مبلغ ۱۲تا 25هزار تومانی را که در رسانه‌ها مطرح شده چه کسی می‌گیرد و به چه کسی پرداخت می‌شود؟ دو مسیری که در گزارش رسانه‌ها آمده بود یعنی تجریش- راه‌آهن و تهران‌پارس-آزادی مسیرهای فرعی نیستند که شناخته نشده باشند؛ کافی است یک شب مدیران مربوطه این مسیر را نظارت و کنترل کنند تا موضوع روشن شود و اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی صورت بگیرد. انتظار داشتیم خیلی سریع در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف و دقیقی صورت گیرد که مورد سوءاستفاده معاندان انقلاب و نظام قرار نگیرد.»

 در همان جلسه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفته که «بعضا کسانی هستند که از این‌ها استفاده نمی‌کنند و تدبیری شد تا اتوبوس‌هایی را شب‌ها در میادین اصلی و محل‌های تجمعی که از گذشته مشخص است اختصاص دهیم. این به معنای اسکان نیست و امداد موقت شبانه است تا از یک ساعت تا ساعتی را در اتوبوس‌ها مستقر شوند. بعد از این ماجرا بنا شد در اتوبوس‌های بی.آر.تی پوسترهایی را نصب کنیم و بگوییم این امکانات شهرداری وجود دارد.»
 
توجه به نظافت اتوبوس‌ها
 نظافت اتوبوس‌ها موضوعی است که سبب واکنش مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران شد. او گفت که «باید دید آیا این اتوبوس‌ها که در شب خدمات‌رسانی می‌کنند صبح به چرخه خدمات‌رسانی می‌آیند؟ این‌ها به غیر از خواب اعمال دیگری هم دارند برای آن‌ها چه تدبیری می‌شود؟ وقتی فضا داریم چرا از اتوبوس استفاده کنیم؟ باید درباره این موضوع فکر شود.»  همزمان در فضای مجازی نیز مردم برای اسکان افراد بی‌سرپناه نقاطی را پیشنهاد دادند. یکی از این نقاط مساجد بود. موضوعی که مطابق با احکام شرعی اشکالاتی دارد ازجمله آنکه مطابق با فتوای مقام معظم رهبری؛ «کسی که می‌خواهد به مسجد برود، مستحب است که خود را خوشبو کند و لباس پاکیزه و نیکو بپوشد و مراقبت کند که کفش یا پای او به نجاست یا کثافتی آلوده نباشد.»


 بعد از آن اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در صحن شورا پیشنهاد داد که به‌جای هزینه‌کرد برای اتوبوس‌خوابی افراد بی‌سرپناه، سوله‌های بحران سطح شهر آماده حضور این افراد شوند. او گفت که «شهرداری تهران به این دلیل که عده‌ای در مسیرهای اصلی می‌خوابیدند و نگران یخ‌زدگی این افراد بوده چند اتوبوس مخصوص این کار راه اندازی کرده تا کسانی که به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند در این اتوبوس‌ها مستقر شوند.»  او ادامه داده که «ظاهر این اتوبوس‌ها نیز خوب نیست و شکل بدی دارد و پیشنهادم این است که این کار جمع شود و اگر قرار است کاری کند از همان سوله‌های مدیریت بحران استفاده و این عزیزان را سوار کنند و به این مکان‌ها منتقل کنند نه اینکه تا صبح در اتوبوس بمانند.»
 
سوله‌ها خوابگاه دائمی نیستند
 موضوعی که علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز به آن اشاره کرده اما درعین حال گفته که قرار نیست سوله‌های بحران به افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها داده شود. به گفته او، «این سوله‌ها تعریف و کاربری خاص خود را دارند اما بنا شد تا در برخی از شب‌های سرد که گرمخانه‌ها و دیگر مراکز ظرفیت‌شان تکمیل شده بود، از طریق هماهنگی با سازمان مدیریت بحران شهر تهران و آن هم برای همان شب برخی افراد به این سوله‌ها برده شوند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: «این یک تصمیم دائمی نیست، به‌هرحال ممکن است در برخی از مناطق ظرفیت گرمخانه‌ها تکمیل شود، جان افراد هم برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل نیز اعلام کردیم که در صورت درخواست معاونت اجتماعی ما برای یک شب سوله را به این افراد اختصاص می‌دهیم تا در فضایی گرم شب را به صبح برسانند. اما اینطور نیست که این افراد در این سوله‌ها بمانند و بتوانند در روزهای آینده نیز به آن مراجعه کنند. برای دفعات دیگر نیز باید هماهنگی‌ها انجام شود و اگر باز هم ظرفیتی وجود نداشت، ما این فضاها را اختصاص می‌دهیم.»


همزمان مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران ضمن ابراز مخالفت با اقدام شهرداری برای درنظرگرفتن بودجه و اتوبوس‌هایی جهت خواب افراد بی‌سرپناه، دیروز در صحن شورا اعلام کرد که باید بساط اتوبوس‌خوابی در سطح تهران جمع شود و اقدام دیگری برای این افراد انجام داد؛ البته او تاکید کرد: «فضای عمومی تبلیغاتی به‌ویژه خبرگزاری‌های خارجی بر مساله اتوبوس‌خوابی متمرکز شده است. خبرگزاری‌های خارجی یادشان رفته که زباله‌گردهای لندنی یا دیگر کشورها چگونه زندگی می‌کنند.»مدیریت شهری به‌دنبال راه چاره‌ای مطمئن و اجرایی برای حل معضل اتوبوس‌خوابی افراد بی‌سرپناه است. رییس شورای شهر تهران هم تاکید کرده ظرفیت‌های موجود برای رفع این مشکل تهران به کار گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha