سلامت نیوز : سویه اومیکرون نیمی از جهان را به تسخیر خود درآورده و به دنبال فتح نیمه دیگر جهان است، اما خوشبختانه نشانه‌ها و آمار مرتبط با این نوع جدید، بیش از این که ترسناک باشند، به نوعی امیدوارکننده هستند.

 اومیکرون ضعیف‌تر از قبلی‌ها است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سالون قطعا ابتلای حتی یک بیمار  به بیماری اضطراب‌آور است و حتی مرگ یک انسان هم ناراحت کننده است، اما اینکه بیماری جدید خفیف‌تر از بیماری‌ قبلی باشد، نقاط روشن و امیدوارکننده‌ای به نظر می‌رسد.

اگرچه سویه اومیکرون باعث افزایش بسیار شدید موارد ابتلا شده است، اما نرخ بستری شدن در بیمارستان در ایالات متحده به دلیل اومیکرون نسبت به سایر موج‌های قبلی ناشی از سایر سویه‌ها کاهش محسوسی داشته است. نتایج یک تحقیق اخیر در بریتانیا نشان داده که احتمال نیاز به بستری شدن در بیماران مبتلا به اومیکرون نصف تا یک سوم احتمال نیاز به بستری شدن بیماران مبتلا به واریانت دلتا بوده است. همه مطالعات انگلستان و آفریقای جنوبی و دانمارک نشان داده‌اند که بیمارانی که واکسینه شده بودند، در صورت مبتلا شدن به عفونت، بسیار کمتر به حالت‌های خطرناک و بیماری های جدی مبتلا می شدند.

اما شاید بهترین مطالعه در این مورد، مطالعه‌ای بود که در آفریقای جنوبی انجام شد، در نزدیکی جایی که احتمالا منشأ آن بود (اومیکرون احتمالاً از کشور همسایه آفریقای جنوبی بوتسوانا منشا گرفته است). در بررسی موارد اومیکرون در استان گاتنگ، نویسندگان این تحقیق دریافتند که درصد افرادی که در طول پیک اومیکرون در بیمارستان بستری شده‌اند، تقریباً یک سوم تعداد افرادی است که در طول پیک دلتا بستری می شدند. در مجموع نسبت به کل بیماران آمار نیاز به بستری 10 درصد کاهش داشته است و در کل به 4.9 درصد کاهش یافته است(این عدد در اوج دلتا حدود 15 درصد کل افراد مبتلا بود) افرادی هم که در بیمارستان بستری شدند تقریباً نیمی از زمان بستری شدن مبتلایان به دلتا (به جای 7 یا 8 روز، 4 روز) در بیمارستان بستری بودند، آماری که بدون شک با این موضوع مرتبط است که کمتر از 30 درصد از بیماران اومیکرون معیارهای جای گرفتن در گروه بیماری شدید را داشتند. این میزان نصف تعداد افرادی بود که در انواع قبلی ویروس در گزوه ابتلا به حالت شدید بیماری جای می‌گرفتند.

همانطور که نویسندگان در خلاصه مطالعه خود نوشته‌اند: «در طول چهار هفته اول موج چهارم بیماری کرونا در آفریقای جنوبی که با غلبه نوع اومیکرون همراه بود(در مقایسه با چهار هفته اول پیک‌های تحت سلطه بتا یا دلتا) درصد بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان داشتند به طور قابل توجهی کمتر بود و بیماران بستری شده بیماری با شدت کمتری داشتند و کمتر به اکسیژن، تهویه مکانیکی و مراقبت های ویژه نیاز داشتند.»

در همین حال، دانمارکی‌ها هم اطلاعات اولیه خود را منتشر کردند: 18 مورد مرگ ناشی از سویه اومیکرون بین 21 نوامبر و 28 دسامبر رخ داده است که از 55691 مورد ثبت شده با این نوع رخ داده است. درحالی که 100 مورد فوت کووید-19 از 127 هزار و 146 مورد با سویه های دیگر به ثبت رسیده است.

به این ترتیب، تعداد مرگ و میر با اومیکرون تقریباً نصف آن در مقایسه با انواع دیگر است. با این حال، لازم به ذکر است که اومیکرون یک نوع جدید از ویروس است و بین عفونت و ایجاد بیماری جدی که منجر به مرگ در اثر کرونا می شود، فاصله وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha