سلامت نیوز:شهرها در سراسر جهان غرق در آلودگی هوا هستند و این روند باعث مرگ مردم می شود.

هوای آلوده شهرها عامل مرگ ۱.۸ میلیون انسان در جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که ۸۶ درصد از افرادی که در شهرها در سراسر جهان زندگی می‌کنند (در مجموع ۲.۵ میلیارد نفر) در معرض ذرات ریز در سطوحی فراتر از دستورالعمل‌های سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی هستند.

به گزارش مدیسن نت،بر اساس گزارش محققان دانشگاه واشنگتن، در سال ۲۰۱۹، این آلودگی هوای شهری منجر به ۱.۸ میلیون مرگ و میر بیشتر در جهان شده است.

PM۲.۵، ذرات ریز با قطر ۲.۵ میکرومتر یا کمتر، مهم‌ترین عامل خطر محیطی برای بیماری است. محققان می‌گویند استنشاق این ماده خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سرطان ریه و عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی را افزایش می‌دهد.

«ورونیکا ساوترلند»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جورج واشنگتن، گفت: «اکثر جمعیت شهری جهان هنوز در مناطقی با سطوح ناسالم PM۲.۵ زندگی می‌کنند.»

مطالعه جدید بر روی PM۲.۵ در کلان شهرها، از جمله ۱۳۰۰۰ شهر در سطح جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، انجام شد.

محققان دریافتند که میانگین غلظت PM۲.۵ در تمام مناطق شهری در سطح جهان در سال ۲۰۱۹، ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب بوده است، که بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۰۰ و معادل هفت برابر دستورالعمل‌های سال ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی است.

طبق برآورد تیم تحقیق، ۶۱ مورد از هر ۱۰۰ هزار مرگ در مناطق شهری به PM۲.۵ در سال ۲۰۱۹ نسبت داده می‌شود.

حدود ۵۵ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند. آسیای جنوب شرقی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ شاهد افزایش ۲۷ درصدی در میانگین غلظت PM۲.۵ بود. مرگ و میرهای منتسب به PM۲.۵ در طی آن سال‌ها ۳۳ درصد افزایش یافت و از ۶۳ به ۸۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید.

اما شهرهای آفریقایی ۱۸ درصد کاهش غلظت PM۲.۵، شهرهای اروپایی ۲۱ درصد و شهرهای آمریکای شمالی و جنوبی ۲۹ درصد کاهش داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha