سلامت نیوز:دانشمندان آمریکایی در آزمایشی جدید، به درمان بیماری صرع در یک شیر دریایی پرداختند.

روشی جدید که بیماری صرع را درمان می‌کند

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،دانشمندان آمریکایی در شیوه‌ای جدید، به درمان بیماری صرع در یک شیر دریایی با استفاده از سلول‌های مغزی خوک پرداختند؛ روشی که می‌تواند امیدبخش درمان این بیماری در انسان‌ها باشد.

پایگاه اینترنتی شبکه «نشنال جئوگرافیک» در گزارشی نوشت در این روش جدید، یک پیوند بر روی یک شیر دریایی بیمار به نام «Cronutt» صورت گرفت. این حیوان که دچار صرع بود، تشنج هایش به شکلی مداوم بدتر و بدتر می‌شد و تشنج هایش که سابقا یک یا دو بار در ماه بود، به چند عدد در ماه رسید. وخامت وضع این حیوان بیمار به حدی رسیده بود که او قادر به خوردن نیز نبوده و وزن حیوان ظرف چند ماه به یک سوم کاهش یافته بود. اوضاع سلامتی این شیر دریایی به سرعت رو به وخامت می‌رفت.

در اکتبر سال ۲۰۲۰ این شیر دریایی هفت ساله که «Cronutt» نام داشت، تحت عمل جراحی مغزی قرار گرفت که طی آن، سلول‌های عصبی یک خوک سالم به «اسبک مغز» (هیپوکامپ) آسیب دیده این شیر دریایی پیوند زده شد.

شیر دریایی

شیر دریایی که تحت عمل جراحی قرار گرفت

به گفته «اسکات بربن» (Scott Baraban) از دانشمندان عصب پژوه در «دانشگاه کالیفرنیا – سان فرانسیسکو» پس از گذشت بیش از یک سال از انجام این عمل جراحی، این شیر دریایی دیگر دچار تشنج نمی‌شود.

این محقق آمریکایی می‌گوید، وزن و اشتهای این حیوان نیز اکنون به حال عادی بازگشته و این شیر دریایی اکنون اجتماعی‌تر شده و در حال یادگیری چیزهای جدیدی است؛ مانند آنکه چطور چپ و راست را بگوید.

پس از این عمل موفقیت آمیز دانشمندان امید دارند این روش درمانی بتواند راه را برای یک استراتژی جدید به منظور درمان بیماری صرع در انسان‌ها هموار کند؛ هرچند گفته می‌شود سال‌ها ممکن است طول بکشد تا بتوان این روش را در انسان‌ها نیز بکار برد.

گفتنی است از هر صد نفر، یک نفر در انگلیس (معادل ۶۰۰ هزار نفر) به بیماری صرع دچار هستند. این در حالی است که آمریکا نیز با آمار مشابهی در خصوص این بیماری روبروست؛ به طوری که ۱.۲ درصد از جمعیت آمریکا که برابر با ۳.۴ میلیون نفر است، در این کشور با بیماری صرع دست و پنجه نرم می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha