زنجیره‌امید از تیر ماه ۱۳۸۶ شروع به کار کرده ‌است  و با ارائه بهترین خدمات درمانی فوق‌تخصصی مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای کودکان زیر 18 سال مواجه با مشکلات قلبی، ارتوپدی و ترمیمی بدون در نظر گرفتن نژاد، دین و ملیت در جهت ارتقاء سلامت کودکان  فعالیت می‌کند و با توجه به نیاز کشور و بعد از مطالعات امکان سنجی ، اقدام به ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان زنجیره‌امید نموده ‌است.

پروتکل درمان نوزادان و کودکان مبتلا به آسیب شبکه براکیال در هنگام تولد

ضرورت اجرایی پروتکل درمان نوزادان و کودکان مبتلا به آسیب شبکه براکیال در هنگام تولد

بر اساس آمار جهانی از میان هر دو هزار کودکی که متولد می‌شوند، ۳ کودک در بدو تولد بر اثر آسیب‌های هنگام زایمان طبیعی (و حتی گاهی سزارین) دچار آسیب اعصاب شبکه براکیال (شبکه بازویی) (Bracial Plexus Birth Palsy) می‌شوند که می‌تواند به صورت فلج دست، که با عنوان فلج ارب (Erb's Palsy) شناخته می‌شود در نوزادی یا به صورت تاخیری خود را نشان دهد.

آسیب شبکه براکیال (شبکه بازویی) در زمان تولد یک ضایعه تروماتیک در حین زایمان محسوب می‌شود که به دنبال کشش زیاد بر روی شانه و گردن با آسیب رساندن به اعصاب نخاعی رخ می‌دهند. نشانه‌های بالینی اولیه این آسیب به صورت ضعف در حرکات اندام فوقانی است که بسته به شدت آسیب اولیه درجه‌های مختلفی دارد.

هر چند پیشرفت‌های زیادی در تکنیک‌های زایمان طبیعی صورت گرفته‌است و افزایش زایمان‌ها به روش سزارین، همچنان کاهش معنی داری در بروز آسیب شبکه براکیال در دهه‌های اخیر داشته است ولی هنوز هیچ راه حلی برای پیشگیری قطعی از این آسیب وجود ندارد و همچنان در سراسر جهان کودکان در بدو تولد حتی گاهی به صورت سزارین نیز با این مشکل مواجه می‌شوند.

خوشبختانه درصد قابل توجهی از نوزادان دچار آسیب شبکه براکیال ؛در زمان تولد به طور خود به خود طی سال اول زندگی بهبود میابند که دلیل آن ماهیت خفیف‌تر آسیب اولیه است. به صورت متوسط  درصد بالایی از نوزادان در یک سال اول تولد بهبود میابند اما بر اساس مطالعات؛ احتمال پایدار شدن علائم به صورت مادام‌العمر در مطالعات مختلف  درصدی از نوزادان را شامل می‌شود.

با پیشرفت‌های علم پزشکی، درصد قابل توجهی از کودکانی که از آثار ماندگار فلج بر اثر آسیب شبکه براکیال رنج می‌برند، قابل درمان هستند اما هنوز به دلیل بی‌توجهی به آموزش شیوه درمان و واردات تجهیزات مورد نیاز برای درمان امکان درمان قطعی این کودکان در کشور فراهم نشده‌است.

اهداف پروژه :

آسیب شبکه براکیال در زمان تولد به عنوان یک بیماری با عوارض مادام‌العمر بر روی عملکرد فرد مورد توجه است. هنوز پیشگیری موثری برای این بیماری معرفی نشده‌است ولی تشخیص و درمان به موقع و صحیح آن می‌تواند به میزان زیادی به بهبود عملکرد دراز مدت بیمار کمک کند.

برای حل این مشکل در کشور و کاهش عوارض این بیماری ما با مشکلاتی روبرو هستیم که عبارتند از:

1. عدم اطلاع از امکان درمان جراحی در این بیماران در مراکز زایمانی و پزشکان متخصص اطفال و زنان.

2. عدم تجربه در جراحان ارتوپدی دست و ارتوپدی اطفال.

3. عدم وجود وسایل مصرفی نظیر چسب‌های بیولوژیک ترمیم عصب که برای عمل جراحی ضروری است.

اهداف درمانی :

1. ارتقا سطح دانش و آگاهی تیم‌های پزشکی میکروسرجری دست، برای درمان آسیب شبکه براکیال

2. شناسایی کودکان مبتلا به عوارض آسیب شبکه براکیال و آغاز فرآیند درمان

3. آگاهی رسانی در مورد امکان درمان از طریق جراحی در این بیماران در مراکز زایمانی و پزشکان متخصص اطفال و زنان.

4. ایجاد زیرساخت و تامین ابزار موردنیاز مصرفی شامل چسب‌های بیلوژیک و ست‌های میکروسرجری لازم برای جراحی این بیماران.

اهداف اجتماعی :

1. کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی در بین کودکانی که به صورت مادام‌العمر ممکن است از عوارض فلج بر اثر آسیب شبکه براکیال در هنگام تولد رنج ببرند.

2. بهبود وضعیت خانواده‌هایی که فرزندشان از یک بیماری قابل درمان رنج می‌برد.

شرح پروژه :

نحوه اجرای پروژه

1. اعزام جراحان به دوره آموزشی

2. وارد کردن تجهیزات مصرفی مورد نیاز برای جراحی

3. وارد کردن ست جراحی میکروسکوپی

4. ایجاد زیرساخت و مطالعات لازم برای شناسایی، رجیستری و ارجاع نوزادان بیماری برای درمان به موقع

 ایـن سیسـتم بـرای اولیـن بــار در ایــران توســط تیــم جراحــی دســت زنجیــره‌امیــد بــه سرپرسـتی پروفســور فیلیـپ ولنتـی بــه کار رفتـه اسـت.

لازم به ذکر است وارد کردن چسب مخصوص بیولوژیک جهت ترمیم عصب بـرای اولیـن بــار در ایــران توســط تیــم جراحــی دســت زنجیــره امیــد بــه سرپرسـتی پروفســور فیلیـپ ولنتـی بــه کار رفتـه اسـت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha