سلامت نیوز:یک کارشناس بهداشت عمومی گفت: در سخت ترین شرایط ترین نیروی شرکتی ما در بسیاری از استانها دریافتی زیر ۴ میلیون تومان دارند، این‌ها در مراکز واکسناسیون و بیماری‌یابی و بازرسی‌ها فعالیت دارند و یا در بیمارستان‌ها به عنوان کادر درمان مشغول هستند.

لزوم عادلانه شدن پرداختی‌ها در نظام سلامت/ کمبودهای دارویی را پیگیری کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی به برخی چالش‌های پیش روی وزارت بهداشت و نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اخیراً وزیر بهداشت نامه‌ای نوشتند که با توجه به بار وارد شده به کادر بهداشت و درمان، برقراری فوق العاده خاص و تبدیل وضعیت نیروی انسانی را جز اولویت‌های مهم دانسته است، این یک مطالبه جدی است و به آن توجه نمی‌شود.

این کارشناس بهداشت عمومی با مطرح کردن نقدهایی به وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: بنده نقدهایی به وزیر بهداشت وارد می‌دانم که در قالب استیضاح، قابل حل نیست، به طور مثال به وزیر انتقاد داریم که در حوزه‌های تخصصی از نیروهای متخصص استفاده نکرده است، مانند آنکه در معاونت بهداشت وزارت بهداشت می‌شد از متخصصان آکادمیک بهداشتی در سیستم استفاده شود اما در هیچ جای از معاونت از این‌ها استفاده نکردند.

وی ادامه داد: اغلب انتصاب‌ها روسای دانشگاه ها از جامعه پزشکی بودند و شما می دانید که ما در ساختار نظام سلامت متخصصانی و مدیرانی در حوزه های بهداشتی، پیراپزشکی و پرستاری و .... داریم و تا امروز هیچ رئیس دانشگاه عوم پزشکی از سایر تخصص های علوم پزشکی از حمله پرستاری، بهداشت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و ... استفاده نشده است.

  مهری، مهمترین چالش های نظام سلامت برشمرد و عنوان کرد: امروز وزیر بهداشت باید موضوع کمبودهای دارویی را پیگیری و جبران کند، از طرفی دیگربحث تأمین واکسن و متنوع کردن سبد واکسیناسیون را باید مدنظر داشته باشد.

این کارشناس بهداشت عمومی به برخی مشکلات پرسنل کادر بهداشت و درمان در ایام کرونا اشاره و تصریح کرد: در سخت ترین شرایط ترین نیروی شرکتی ما در بسیاری از استانها دریافتی زیر ۴ میلیون تومان دارند، این‌ها در مراکز واکسناسیون و بیماری‌یابی و بازرسی‌ها فعالیت دارند و یا در بیمارستان‌ها به عنوان کادر درمان مشغول هستند، نیرویی با این حجم از کار، مطالبه او تبدیل وضعیت و یا برقراری فوق العاده خاص است و کاملاً به حق است.

وی یادرآور شد: امروز بسیاری از ماماهای ما و کارشناس بهداشتی ما در طرح پزشک خانواده حقوق ماهیانه زیر۳ میلیون تومان می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها پرداخت بیمه ۱۵ روز در ماه را می‌گیرند، این‌ها متأسفانه پشت مسائل برخی حقوق‌ها گم شده اند.

مهری تأکید کرد: اگر پرداخت و دریافتی ها عادلانه باشد نیروی انسانی ما به گونه ای خواهد بود که با رضایتمندی می‌توانند خدمت کنند. از طرفی دیگر اگر نظام ارجاع و پزشک خانواده به درستی اجرا شود و هزینه‌های نظام سلامت و درمانی مردم را کاهش دهد، این رضایتمندی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت و سرمایه اجتماعی برخواهد گشت. 

وی اضافه کرد: به جرأت می‌توانم بگویم سهم عظیمی از برگشت سرمایه اجتماعی در بدنه دولت و حاکمیت وابسته به خدمات نظام سلامت است، اگر این هزینه‌ها درست شود یقیناً رضایتمندی در مردم به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha