سلامت نیوز: مدیر بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی از اجرای طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان های مرزی استان خبر داد و گفت: فلج اطفال یک عفونت حاد ویروسی با دامنه ای متغیر از عفونت بدون علامت تا عفونت مغز، فلج و مرگ است.

فلج اطفال؛ از آگاهی عمومی تا ایمنی زایی در مرز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مجید شایسته، شب گذشته ۲۳ دی به رسانه‌های گروهی گفت: عامل بیماری زا ویروس وحشی فلج اطفال است که در سه تیپ ( ۱و۲و۳) می تواند سبب ایجاد بیماری شود. وقوع موارد تک گیر و همه گیر  این بیماری اکثرا" در تابستان و پاییز رخ می دهند.

وی افزود: فلج اطفال در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر بیماری کودکان و نوجوانان است. تنها مخزن این ویروس، انسان است. ویروس فلج اطفال در محیط غیرزنده در مدت کوتاهی از بین می رود و در مناطقی که وضعیت بهداشتی آنها در سطح پایینی است، معمولا" از طریق مدفوعی- دهانی سرایت می‌کند.

شایسته راهکارهای ریشه کنی فلج اطفال را ایمن سازی روتین برای کودکان و همچنین ایمن سازی پاک سازی ( up– Mopping ) که در طرح های دوره ای اجرا می‌شود، دانست و خاطرنشان کرد: طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال ۱۴۰۰ در شهرستان‌های مرز شرقی استان (سربیشه، زیرکوه، درمیان و نهبندان) ، در دو نوبت اجرا می‌شود. نوبت اول طرح ویژه متولدین ۲۵دی ماه ۱۳۹۵ لغایت ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ و نوبت دوم ویژه متولدین ۲۵ دی ماه ۱۳۹۵ لغایت ۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌شود که مناطق تحت پوشش این طرح علاوه بر شهرهای مرزی استان جمعیت هدف تیم سیار ساکن در شهرستان‌های بیرجند، سرایان، فردوس، بشرویه، قاین، خوسف و طبس اجرا شده است.

وی یادآور  شد: تمامی مهاجرین خارجی ساکن در اردوگاه‌ها و یا خارج اردوگاه‌ها در شهرستان‌ها، همچنین تمامی خانوارهای ساکن در کلنی‌ها و تجمع عمده مهاجرین خارجی و تمام کودکان زیر پنج سال که احتمالاً همراه با مادران خود در زندان‌ها اقامت دارند، در طرح فوق واکسینه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha