جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 334226

سلامت نیوز: سیب زمینی گیاهی علفی و چهارمین محصول غذایی بزرگ است که با وجود فوایدش، در صورت زیاده روی باعث مشکلاتی می‌شود.

مضرات مصرف بیش از حد سیب زمینی

​به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیب زمینی به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیتونوترینت‌ها و فیبرهای غذایی، فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد. مصرف خارج از حد تعادل هر ماده ای می تواند آسیب هایی را به همراه داشته باشد.

برخی از مهمترین مضرات مصرف بیش از اندازه سیب زمینی به شرح زیر است:


سیب زمینی و مدیریت وزن

سیب زمینی به دلیل ایجاد چاقی بدنام است. همه مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا سیب زمینی را از رژیم غذایی خود دور کنند. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، خوردن سیب زمینی بسته به نحوه درمان و مصرف آن ممکن است به هدف شما کمک کند یا به آن آسیب برساند. این ماده کالری کمی دارد، فاقد چربی و کلسترول و حاوی فیبرهای غذایی و پروتئین است. فیبرهای غذایی و پروتئین باعث سیری معده و کنترل پرخوری می‌شوند که یکی از دلایل اصلی چاقی هستند. سیب زمینی پخته یا آب پز را می‌توان با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد افزایش وزن مصرف کرد. اغلب سیب زمینی‌ها زمانی که کره، نمک، قیمه یا روغن به آن‌ها اضافه می‌شوند، باعث نگرانی می‌شوند. کربوهیدرات‌های موجود در سیب زمینی خطر افزایش وزن را در صورت مصرف زیاد به بار می‌آورد.
 

از مضرات مصرف بیش از اندازه سیب زمینی؛ تاثیر بر روی سلامت دستگاه گوارش

سیب زمینی سلامت دستگاه گوارش ما را بهبود می‌بخشد. سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی از سیستم گوارش ما برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، شکم، پانکراس و روده نیز را کاهش می‌دهد. خواص ملین فیبرهای غذایی سیب زمینی حرکات روده را بهبود می‌بخشد و یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، گاز و نفخ را برطرف می‌کند. با وجود این مزیت، سیب زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا فیبر زیاد ممکن است باعث سوء هاضمه، اسهال، گاز روده، انسداد روده و جذب ضعیف مواد مغذی شود. در برخی افراد، نشاسته موجود در سیب زمینی ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، درد شکم و گاز روده شود.
 

سیب زمینی و فشار خون بالا

فشار خون بالا یک مشکل رایج سلامتی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد؛. یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی نیز است. سیب زمینی حاوی پتاسیم است، یک گشادکننده عروق طبیعی که رگ‌های خونی را شل می‌کند. گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را تسکین می‌دهد. سیب زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا پتاسیم زیاد ممکن است فشار خون ما را به زیر سطح طبیعی کاهش دهد و باعث سرگیجه، غش، حالت تهوع، کم آبی، تمرکز ضعیف، تاری دید و رنگ پریدگی پوست شود. اگر از داروی فشار خون استفاده می‌کنید، قبل از خوردن سیب زمینی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تداخل غذا و دارو وجود ندارد.
 

مضرات مصرف بیش از اندازه سیب زمینی؛ افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس و کولورکتال

ویتامین C و E و ترکیبات آنتی اکسیدانی سیب زمینی از سلول و بافت‌های ما برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را کاهش می‌دهد. با این حال، آنتی اکسیدان‌های زیاد ممکن است خطر ابتلا به چندین سرطان را افزایش دهند. در سطح متوسط، آنتی اکسیدان‌ها سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند؛ اما در سطح بالا، ممکن است سلول‌های سالم اطراف آن‌ها را هدف قرار دهند. طبق برخی مطالعات، مصرف زیاد سیب زمینی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس و تمایل به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سیب زمینی و قند خون

سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی بالای ۷۸ است و قند را به سرعت وارد جریان خون می‌کند. باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌شود و سطح قند خون ما را بالا می‌برد. کربوهیدرات‌های موجود در سیب زمینی به گلوکز تجزیه می‌شوند و سطح قند را در جریان خون افزایش می‌دهند. سیب زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است قند خون را به زیر سطح سالم برساند. باعث تشنگی مفرط، سردرد، اختلال در تمرکز، تاری دید، تکرر ادرار، خستگی، کاهش وزن، آسیب عصبی، یبوست مزمن و آسیب به چشم شود. اگر برای قند خون بالا دارو مصرف می‌کنید، سیب زمینی را فقط پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید؛ زیرا سیب زمینی ممکن است با داروهای قند خون تداخل داشته باشد.
 

مضرات مصرف بیش از اندازه سیب زمینی؛ تداخل با داروها

مصرف متوسط ​​سیب زمینی به دلیل فراوانی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مرتبط، فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، سیب زمینی ممکن است با داروهای رقیق کننده خون (داروهای ترومبولیتیک) تداخل داشته باشد و ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. اگر از چنین دارویی استفاده می‌کنید، سیب زمینی را فقط پس از مشورت با پزشک مصرف کنید تا تداخل با دارو رخ ندهد. افرادی که از داروهای فشار خون و دیابت استفاده می‌کنند نیز باید در مصرف سیب زمینی احتیاط کنند.


خوردن سیب زمینی در دوران بارداری

سیب زمینی حاوی ترکیباتی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین B و B۶، کربوهیدرات، پروتئین و فیبرهای غذایی است. این ترکیبات در حفظ بارداری سالم نقش دارند. ویتامین C و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی از جنین برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، پتاسیم گردش خون را بهبود می‌بخشند و فشار خون را تحت کنترل نگه می‌دارد. ویتامین B۶ به رشد مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کند؛ اما به دلیل شاخص گلیسمی بالا سیب زمینی سطح قند خون در دوران بارداری افزایش می دهد و دیابت بارداری را بدتر می‌کند. ممکن است با داروهای ترومبولیتیک تداخل داشته باشد و خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. ترکیبات سمی آلفا شاکونین و آلفا سولانین سیب زمینی سبز برای رشد جنین خطرناک هستند و خطر ابتلا به دیابت نوع یک را در کودکان افزایش می‌دهند. مادران باردار و شیرده فقط پس از مشورت با پزشک سیب زمینی مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha