سلامت نیوز:بر اساس اعلام کارشناسان، مطالعات زیادی در خارج و داخل کشور انجام شده است که نشان می دهد میزان ابتلا، بستری و میزان مرگ و میر در افراد واکسینه نشده مبتلا به کرونا بیش از ۱۰ الی ۱۸ برابر بیشتر است و این مطالعات انکار ناپذیر و دقیق است.

«آی سی یو» در انتظار واکسن گریزها/ مرگ‌ومیر کرونا در آستانه تک رقمی شدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس ، کرونا بیش از دو سال است که وارد ادبیات روزمره زندگی ما شده و همگان در آرزوی نابودی این بیماری به سر می‌برند تا بار دیگر به زندگی عادی بعد از پاندمی برگردیم. بعد از گذشت مدت زمان زیادی از درگیری با این بیماری و فوت میلیون‌ها نفر، واکسن‌های مختلفی برای مقابله با این بیماری کشف شده که با ایجاد مصونیت نوید نابودی این بیماری را می‌دهند. رهایی از کرونا به وسیله دریافت واکسن از چنان اهمیتی برخوردار است که همه کشورهای پیشرو دست به کار شدند تا واکسن بیماری را بسازند و سایر کشورها هم با هر وسیله‌ای تلاش کردند تا واردات واکسن کرونا را انجام دهند.

در این مدت، تبلیغ مبالغه آمیز عوارض واکسن و ترویج مضر بودن واکسن توسط عده‌ای و استفاده آنها از فضای مجازی باعث شد علی رغم هولناک بودن این بیماری و تاثیر واکسن در مقابله جمعی با آن، نوعی واکسن‌گریزی در جامعه ما به وجود بیاید و علی رقم تامین گسترده واکسن در کشور، واکسن گریزان به عنوان چالشی جدی برای مقابله با کرونا و پایان دادن به پاندمی تبدیل شوند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ترس از واکسن در میان سالمندان به دلیل تفکرات قدیمی و سنتی بیشتر از سایر گروه‌ها است که این ترس می‌تواند ناشی از عدم آگاهی از دستاوردهای علمی باشد. بنابراین عده‌ای از سالمندان یا واکسن را دریافت نمی‌کنند یا به اجبار فرزندان خود تزریق واکسن را می‌پذیرند. اما عجیب‌تر آن است که قشر جوان جامعه ما هم دچار نوعی فرار از واکسن شده‌اند به طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت هنوز ۱۵ درصد از مردم کشور واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

*احتمال ابتلا و مرگ ۱۰ برابری واکسن نزده‌ها جدی است

بر اساس اظهارات حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) مطالعات زیادی در خارج و داخل کشور انجام شده است که نشان می دهد میزان ابتلا، بستری و میزان مرگ و میر در افراد واکسینه نشده بیش از ۱۰ الی ۱۸ برابر بیشتر است این مطالعات انکار ناپذیر و دقیق است. تا وقتی که زنجیره انتقال شکسته شود رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است و نمی‌توان گفت که واکسن به تنهایی موثر است.

از سوی دیگر، خطر افراد واکسن نزده، موضوعی است که از سوی معاون وزیر بهداشت مطرح شده است و در این بار گفته با این وضعیت نمی‌توان زنجیره شیوع را شکست، در همه جای دنیا، گروهی نسبت به تزریق واکسن تردید دارند که قابل‌قبول نیست. افرادی که از وارد شدن ویروس ضعیف شده به بدنشان، نگرانند، اگر ویروس واقعی وارد بدنشان شود، چطور می‌خواهند نجات پیدا کنند. دولت با وجود تمام تحریم‌ها و شرایط بد اقتصادی، تمام تلاش خود را کرد تا مردم ایمن شوند، حالا اما افرادی به اسم طب سنتی یا مسائل و اعتقادات دیگر، برای تزریق واکسن، شک و شبهه ایجاد کرده‌اند و سبب شده‌اند تا تصمیم‌گیری برای عده‌ای سخت شود.

*آنهایی که واکسن نزده‌اند؛ یا خودشان خوب می‌شوند یا می‌میرند!

در روزهای اخیر آذرماه امسال در حالی که دولت آلمان برای واکسیناسیون همه افراد جامعه تقلا می‌کند، عده‌ای بی‌شماری همچنان تمایلی به زدن واکسن ندارند. در همین حال «ینس اسپاهن» وزیر بهداشت و درمان آلمان روی به زبان تهدید آورده و در سخنانی عجیب گفته است آنهایی که واکسن نزده‌اند، تا پایان زمستان به کرونا مبتلا می‌شوند، یا خودشان خوب می‌شوند یا می‌میرند. آنطور که پیش‌بینی می‌شود تا آخر زمستان بیشتر مردم علیه کرونا واکسینه می‌شوند، آنهایی هم که دوست ندارند واکسن دریافت کنند به کرونا مبتلا شده، یا خودشان خوب می‌شوند یا می‌میرند. اظهارنظر وزیر بهداشت آلمان در مورد اجباری نشدن واکسیناسیون در حالی است که برخی سیاستمداران این کشور خواستار اجباری شدن واکسیناسیون برای افراد بالای ۱۸ سال هستند.

«آی سی یو» در انتظار واکسن گریزها/ مرگ‌ومیر کرونا در آستانه تک رقمی شدن

*«آی سی یو» در انتظار واکسن نزده‌ها

بر اساس تحقیقات علمی اکثر کسانی که این روزها به‌خاطر ابتلاء به کووید -۱۹ حتی در اروپا کارشان به آی‌سی‌یو کشیده می‌شود در دریافت واکسن سهل‌انگاری کرده‌اند. مراحل صدور تأئیدیه برای واکسن‌ها با دقت و سختگیری خاصی دنبال شده است و ما حالا داده‌های بی‌شماری از دنیای واقعی داریم که نشان می‌دهد همه واکسن‌های تأیید شده کار کرده‌اند.

با این حال همچنان، مقاومت ضدواکسن‌ها برای تزریق نکردن تنها سلاح فعلی مقابله با همه‌گیری، از دلایل بی‌شمار علمی و منطقی قوی‌تر است، مگر اینکه مقررات بازدارنده مانند محدودیت‌های اداری و عبور ومروری برای واکسینه‌نشده‌ها با قدرت اجرا شود و درصدی از آنها را برای واکسیناسیون ترغیب کند. با شمار واکسینه‌نشده‌های زیاد در اروپا، سازمان بهداشت جهانی از بروز موج‌های جدید همه‌گیری در این قاره ابراز نگرانی کرده است. بسیاری از متخصصان عامل اصلی این موج جدید در اروپا را عادی‌انگاری و تمایل افراد به بازگشت به دوران پیش از کرونا، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و همچنین افراد ضدواکسنی می‌دانند که با مقاومت در برابر واکسینه شدن، اجازه قطع شدن این زنجیره را نمی‌دهند.

*عوارض واکسن نزدن چیست؟

واکسن نزدن یعنی ابتلا به کرونا، ابتلا به کرونا درگیری با عوارض بیماری و اختلال زندگی و درگیری شدید کرونا هم یعنی بستری شدن در بیمارستان و دست و پنجه نرم کردن برای زنده ماندن. بد نیست در ادامه به بررسی عوارض علمی واکسن کرونا بپردازیم تا مشخص شود عوارض واکسن نزدن و ابتلا به بیماری کرونا بیشتر است یا استفاده از واکسن و تحمل برخی عوارض خفیف بیماری.

از جمله علائم بیماری کرونا که بارها در رسانه های مختلف شنیده‌ایم می‌توان به سردرد، آبریزش بینی و گلو درد، از دست دادن بویایی، تنگی نفس، تب و سرفه مداوم، کوفتگی بدن، علائم گوارشی، التهاب چشم، برخی عوارض نادر عصبی، ریزش مو، عفونت ریه و ... از جمله عوارض بیماری کرونا هستند عوارضی که گاه تا مدتها پس از بهبود بیماری همراه بیمار خواهد ماند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت 15 درصد از جمعیت کشور هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، افرادی که نه تنها بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند بلکه ممکن است بیماری را به سایر افراد جامعه از جمله کودکانی زیر 12 سال که هنوز قادر به دریافت واکسن کرونا نیستند انتقال دهند یا از آنها بیماری را دریافت کنند.

*دو رقمی شدن آمار فوتی‌ها/ عوارض واکسن چیست؟

بر اساس اعلام کارشناسان مختلف تزریق واکسن کرونا در بیشتر مواقع بدون هیچ عارضه ای بوده است و به ندرت افراد با این عارضه ها مواجه می شوند اما متخصصان می‌گویند، ایجاد نشانه‌های خفیف مانند سرماخوردگی، احساس خستگی، درد ناحیه تزریق، تب و لرز، سردرد یا بدن‌درد تا ۳روز یا گاهی هم بیشتر، پس از تزریق واکسن طبیعی است و معمولا با مصرف قرص مسکن برطرف می‌شود.

هرچند آمار و اطلاعت دقیقی در کشور از تعداد افرادی که دچار عوارض واکسن شده‌اند وجود ندارد اما نگاه به آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا پس از تزریق گسترده واکسن و قبل آن به خوبی این موضوع را برای همگان روشن می‌کند که میزان مرگ و میر و بستری مبتلایان به طرز عجیبی کاهش یافته است به طوری که در روزهایی که کشور با کمبود واکسن مواجه بود و توزیع واکسن به صورت قطره چکانی آن هم با اولویت کادر درمان صورت می‌گرفت میزان مرگ و میرهای کشور به عدد ۷۰۹ فوتی در موج پنجم کرونا رسیده بود؛ این اتفاق ناگوار درحالی رخ می‌داد که در آن دوران میزان تزریق واکسن در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دز رسیده بود.

اما با روی کار آمدن دولت جدید و ادامه روند تزریق واکسن آمار مرگ و میر کرونا روند کاهشی گرفت و در تاریخ سوم آذر با تزریق ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دز واکسن کرونا در کشور میزان مرگ و میر کرونا دو رقمی شد و به عدد ۹۵ رسید و روز گذشته نیز عدد تزریق واکسن در کشور از عدد ۱۲۵ میلیون دز عبور کرد و میزان مرگ و میر مبتلایان به رقم ۱۸ نفر رسید.

*لزوم اقناع واکسن‌نزده‌ها

کارشناسان تاکید دارند باید برای اقناع قشر واکسن نزده از طریق صداوسیما، رسانه‌های برخط، مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی اقدام کرد و طراحی کمپین‌های مؤثری را دنبال کرد. به عبارتی لازم است برای افراد واکسن نزده چاره جدیدی اندیشید. از آنجا که احترام به حق آزادی افراد ایجاب می‌کند کسی مجبور به واکسن زدن نشود اعمال محدودیت‌ها برای قشر واکسن نزده نباید به طرد کامل این افراد توأم با برخورد سرد و خشک بینجامد، بلکه سیاست‌های کلان دولتی در این خصوص ضمن شجاعانه و مقتدرانه بودن باید ماهیت دلسوزانه داشته باشد تا از این طریق بتوان شیوع بیماری را مدیریت و آن را مهار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha