سلامت نیوز: بارش‌های شدید در ایلام، لرستان، خوزستان، آذربایجان غربی و... سیل راه انداخت و خسارت‌های فراوانی به جاده‌ها و تأسیسات زیر بنایی وارد کرد. از سوی دیگربارش شدید برف راه ارتباطی صدها روستا و همچنین برخی راه‌های مواصلاتی بین شهری در استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان و اردبیل را مسدود کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،شدت بارش‌ها در استان ایلام به حدی بود که در شهرستان آبدانان تنها ظرف 3 ساعت، 95 میلیمتر باران بارید و سیلاب در بخش مورموری این شهرستان بیش از 100 واحد مسکونی و تجاری و پل‌ها و خیابان‌های این شهر را زیر آب برد. بارش‌های سیل‌آسا همچنین موجب مسدود شدن بزرگراه ارتباطی خرم‌آباد – پل زال شد و مسافران این مسیر مجبورند تا اطلاع ثانوی برای دسترسی به استان‌های مجاور از جاده قدیم خرم‌آباد- پلدختر استفاده کنند. به گفته «صارم رضایی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در جریان بارش شدید و ریزش کوه در این منطقه یکی از کارمندان آزادراه خرم‌آباد – پل زال مفقود شد که جست و جو برای یافتن وی ادامه دارد.


مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: تردد در آزادراه خرم‌آباد - پل زال به‌دلیل حجم بالای تخریب بر اثر بارندگی‌های روز گذشته دست‌کم تا یک هفته آینده امکانپذیر نیست.
عباس شرفی افزود: در پی بارش‌های شدید روز گذشته و ریزش کوه در آزادراه خرم‌آباد - پل زال این محور تا اطلاع ثانوی مسدود است.بارندگی شدید در محورهای شمالی خوزستان از جمله اندیمشک، ایذه، مسجدسلیمان و اهواز نیز بنا به گفته اداره هواشناسی تا روز دوشنبه ادامه دارد و آن طور که مسئولان این استان اعلام کرده‌اند بارندگی منجر به مسدود شدن مسیر دسترسی به 5 روستای دزفول شده است. همچنین لغزنده بودن جاده‌ها و احتمال مه‌گرفتگی نیز مسئولان خوزستانی را نگران تکرار حوادث جاده‌ای کرده که در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.


 امدادرسانی سریع به سیلزدگان در ایلام
«حسن بهرام نیا» استاندار ایلام با اشاره به حجم بی‌سابقه بارش در بخش مورموری، در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: بارش نزدیک به ۹۵ میلیمتر باران ظرف چند ساعت در شهرستان مورموری سبب بروز سیلاب آبگرفتگی معابر در این شهرستان شد. شدت این بارش‌ها به حدی بوده که برخی از زیرساخت‌های این شهرستان آسیب دیده و تیم‌های ارزیاب در حال برآورد میزان خسارت‌ها هستند.


استاندار ایلام بر ضرورت آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی و اعزام تیم‌های عملیاتی به محل تأکید کرد و افزود: این سیل خسارت جانی نداشته اما تمامی پل‌های منطقه به زیر آب رفته‌اند و تعداد زیادی از منازل مسکونی و اماکن تجاری، خسارت جدی دیده و بیش از ۱۰۰ خانوار دچار آسیب شده‌اند. همچنین علاوه مزارع، انبارهای علوفه، خودروها و ادوات کشاورزی روستاییان نیز دچار خسارت شده است که رقم دقیق آن هنوز مشخص نیست.


استاندار ایلام با اشاره به همراهی و همکاری مناسب مردم منطقه برای کمک به آسیب‌دیدگان یادآور افزود: تمام اعضای ستاد بحران استان در امدادرسانی و ارائه خدمات به مردم آسیب‌دیده بوده و از همان ساعات اول حادثه در کنار مردم به امر امدادرسانی و خدمات‌رسانی مشغول هستند.


بارش باران کم‌سابقه در مورموری
«یدالله حاتمی»، فرماندار آبدانان نیز به «ایران» گفت: بیشترین خسارت‌ها به وسایل منزل، احشام، تانکرهای آب و زیرساخت‌های شهر مورموری وارد شده است. البته با توجه به آمادگی تمام دستگاه‌ها، نیروهای امدادی سریع وارد عمل شده‌اند و در حال حاضر آب، برق و گاز شهر وصل شده و در این مورد مشکلی وجود ندارد. فرماندار آبدانان با اشاره به اینکه گروهای خدماتی در حال کار تمیز کاری معابر و منازل هستند، افزود: اکیپ‌های هلال احمر هم در حال ارائه خدمات به سیلزدگان هستند.


وضعیت عشایر نامناسب است
وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت‌ها در بخش روستایی مربوط به 2 روستای «آب انار» و «لرغه» بوده است، اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده ۶۰ درصد از راه‌های عشایری منطقه مسدود شده، ۴۰ دستگاه تانکر ثابت آبرسانی عشایر از بین رفته و خسارت‌های بسیار زیادی به آذوقه و علوفه عشایر و دامداران نیز وارد شده است.وی وضعیت فعلی عشایر را نامناسب اعلام کرد و افزود: با توجه به شدت خسارت‌ها در شهر مورموری تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سنگین و راهسازی منطقه و شهرستان‌های همجوار به مورموری اعزام شده‌اند و عملیات بازگشایی راه‌های عشایری بسرعت در حال انجام است.


میزان خسارت بزودی اعلام می‌شود
«مسعود دمان»، بخشدار کلات مورموری شهرستان آبدانان در گفت‌وگو با «ایران» از خسارت سنگین سیل به بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و مغازه در شهر مورموری خبر داد و اظهار داشت: بارش باران که از اواخر روز پنجشنبه هفته گذشته در استان آغاز شد به حدی بود که در مدت کمتر از 3 ساعت ۹۵ میلیمتر باران در منطقه مورموری بارید. وی با تأکید بر اینکه سیلاب اخیر هیچ خسارت جانی نداشته است، ادامه داد: شدت بارش‌ها به حدی بود که مسیل‌ها و رودخانه‌های شهر مورموری گنجایش این حجم بارندگی را نداشت و همین موضوع سبب جاری شدن سیلاب و خسارت جدی به بیش از ۷۰ خانه و ۳۰ باب مغازه شده است.

همچنین برخی از ابنیه، سیل‌بند و معابر شهری نیز خسارت‌هایی دیده‌اند که بزودی این خسارت‌ها برآورد خواهد شد. به گفته بخشدار کلات مورموری تیم‌های امدادی تمامی دستگاه‌های عضو ستاد بحران و کمیته پیشگیری استان در پی این هشدار هواشناسی در وضعیت آماده باش قرار دارند. در حال حاضر تمام راه‌های ارتباطی و همچنین آب، برق و گاز این شهر وصل است. دمان با تأکید بر اینکه تیم‌های امدادی تمامی دستگاه‌های عضو ستاد بحران و کمیته پیشگیری استان در پی این هشدار هواشناسی در وضعیت آماده‌باش قرار دارند، افزود: در حال حاضر با فروکش کردن نسبی آب، همه دستگاه‌های خدمات‌رسان با تمام توان مشغول ارائه خدمت به اماکن خسارت دیده هستند. همچنین ۶ تیم امدادی از شهرستان‌های آبدانان، دهلران و مرکز استان به محل حادثه اعزام شده‌اند و تا این لحظه آب از ۲۵ واحد مسکونی تخلیه شده است.


بارندگی موجب طغیان رودخانه در دزفول شد
 بارندگی‌های شدید در خوزستان نیز منجر به مسدود شدن مسیر دسترسی به 5 روستای دزفول شد.«حبیب‌الله سوزنگر»، بخشدار سردشت دزفول در این خصوص به ایرنا گفت: بارندگی شدید در منطقه موجب ریزش کوه و مسدود شدن محورهای منطقه احمدفداله، دره کاید، سربرد، سزار و لیوس شده است. همچنین با طغیانی شدن رودخانه ماهور برنجی 3 نیز مسیر در این بخش بسته شده است.


بارندگی شدید در محورهای شمالی خوزستان
«سرهنگ رضا دولتشاهی» رئیس پلیس راه خوزستان نیز از مسدود شدن محور پل زال - خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی این محور بر اثر ریزش کوه و آبگرفتگی مسدود شده است و اکنون تردد از سمت پلدختر انجام می‌شود.وی افزود: در حال حاضر شاهد بارندگی شدید در محورهای شمالی خوزستان از جمله اندیمشک، ایذه و مسجدسلیمان و بارندگی در اهواز هستیم اما در دیگر نقاط بارندگی کمی داریم.


«کبری رفیعی» کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد و گفت: با ورود این سامانه از امروز (یکشنبه) بارندگی‌ها در جنوب شرق، شمال شرق، شمال غرب، سواحل شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز تقویت شده و بارش‌های شدیدی در این مناطق خواهیم داشت.


وی با تأکید بر اینکه تا روز دوشنبه در اغلب مناطق کشور شاهد بارش برف، باران و وزش باد شدید خواهیم بود افزود: امروز و فردا شدت بارش‌ها در استان‌های جنوبی خواهد بود. همچنین در نیمه شمالی کشور دما تا ۹ درجه و در سایر نقاط کشور تا هفت درجه کاهش خواهد داشت.


مسدود شدن راه‌های ارتباطی صدها روستا
بارش برف و باران شدید راه‌های ارتباطی صدها روستا را در چندین استان مسدود کرده است.سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اثر بارش برف و باران شدید در چند روز اخیر مسیر ۱۸۰ روستا در این استان بسته شده بود که تاکنون ۲۰ مورد از آنها بازگشایی شده و راه ۱۶۰ روستای دیگر همچنان مسدود است.الله کرم جانی‌پور اظهار داشت: ۱۶۰ روستای مذکور در مناطق مارگون (۹۰ روستا)، بویراحمد (۴۰ روستا) و مابقی در دیشموک و چرام هستند.مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی هم گفت: طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته، مسیر ارتباطی ۱۸۲ روستای این استان در ۶ شهرستان بر اثر بارش برف و کولاک مسدود است.


ارسلان شکری افزود: این مسیرهای مسدود در شهرستان‌های چالدران، چایپاره، خوی، تکاب، پیرانشهر و شاهین دژ بوده و راهداران در حال بازگشایی آنها هستند.وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی راهداران، مسیر ارتباطی ۵۰ روستای چالدران، ۴۰ روستای خوی، ۴۰ روستای پیرانشهر، ۲۶ روستای شاهین دژ، ۱۵ روستای تکاب و ۱۱ روستای چایپاره مسدود است.
فرماندار الیگودرز هم گفت: بارش برف سنگین در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی این شهرستان راه ارتباطی ۲۳۰ روستا را قطع کرده است.ماشاءالله نعمتی افزود: بارش برف از روز جمعه تاکنون در این شهرستان ادامه داشته و موجب قطع راه و ارتباط این تعداد روستا با مرکز شهرستان شده است.

تأکید رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای تسریع در امدادرسانی به سیلزدگان غرب کشور

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پی جاری شدن سیل در بخش‌هایی از استان ایلام در تماس با استاندار وضعیت منطقه آسیب دیده از سیل را جویا و از میزان زیان‌های وارده مطلع شد. به گزارش ایرنا، غلامحسین اسماعیلی در تماس تلفنی با حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام تأکید کرد همه دستگاه‌های امدادرسان با سرعت عمل و جدیت هرچه بیشتر به کمک آسیب دیدگان بشتابند و اقلام ضروری سیلزدگان تأمین شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور به مقامات محلی تأکید کرده است تا زمان اطمینان از تأمین مایحتاج ضروری سیلزدگان و برقراری امنیت ساکنان در منطقه حضور میدانی داشته باشند.


دستور وزیر کشور برای رسیدگی به وضعیت شهرهای گرفتار در برف و یخبندان
وزیر کشور نیز از استاندار آذربایجان غربی خواست به فوریت نسبت به رسیدگی به وضعیت شهرها و روستاهایی که به دلیل بارش سنگین برف و باران دچار گرفتاری شده‌اند، اقدامات لازم حمایتی را به عمل آورد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی طی دستوری از محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی خواست به فوریت نسبت به بازگشایی جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی شهرستان و روستاهای استان که طی روزهای اخیر به سبب بارش‌های گسترده برف و باران مسدود شده بود، رسیدگی نماید.

دکتر وحیدی همچنین بر ضرورت امدادرسانی‌های فوری به خانواده‌هایی که با برودت هوا امکان دسترسی به شهر برای تأمین مایحتاج و نیازهای عمومی‌شان را ندارند، تأکید و از مدیران استانی خواست با بسیج امکانات و ظرفیت‌های استانی با تمام توان به حمایت از روستاها و ساکنین گرفتار در برف و یخبندان همت گمارند. وزیر کشور همچنین از سایر استانداران استان‌های شمالی خواست با توجه به احتمال تداوم سامانه بارشی، آمادگی‌های لازم را برای کنترل شرایط و تقویت روند خدمات‌رسانی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha