یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 334325

سلامت نیوز :دانشمندان در حال ساخت یک واکسن جدید با فناوری نوآورانه آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) هستند که می‌تواند از سرطان پوست محافظت کند.

واکسن سرطان پوست ساخته می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، دانشمندان کالج داروسازی دانشگاه ایالتی "اورگان" (OSU) در حال تلاش برای ساخت واکسن جدیدی هستند که می‌تواند به محافظت برابر سرطان پوست ناشی از تابش بیش از حد نور خورشید که شایع‌ترین سرطان در ایالات متحده است، کمک کند.

این واکسن مانند واکسن‌های "مدرنا" و "فایزر" برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ از فناوری جدید آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) استفاده می‌کند.

آروپ ایندرا، استاد علوم دارویی در دانشگاه اورگان و رهبر این مطالعه گفت: خلاف تلاش‌ها برای بهبود آگاهی عمومی در مورد علائم هشدار دهنده ملانوما (سرطان پوست) و خطرات قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، شیوع آن همچنان در حال افزایش است.

بیش از ۴۰ سال است که محققان، آنتی اکسیدان‌های رژیمی را به عنوان منبع احتمالی عوامل ارزان قیمت و کم خطر برای پیشگیری از سرطان بررسی کرده‌اند؛ اما آن‌ها همیشه در آزمایشات بالینی خوب عمل نکرده‌ و در برخی موارد واقعاً مضر نیز بوده‌اند؛ بنابراین نیاز به آزمایش روش‌های جدید مانند واکسن mRNA احساس می‌شود.

این تحقیق بر پایه پروتئینی در سیستم آنتی اکسیدانی تیوردوکسین به نام "TR ۱" انجام می‌شود. اعتقاد بر این است که این پروتئین می‌تواند از فشار اکسیداتیو روی ملانوسیت‌ها که سلول‌های پوست هستند که توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید تحریک می‌شوند، جلوگیری کند.

محققان در مطالعه‌ای روی موش‌ها، "TR ۱" را از سیستم‌های آنتی‌اکسیدانی آن‌ها حذف کردند تا چگونگی تاثیر این پروتئین بر محافظت از ملانوسیت‌ها را ارزیابی کنند. آن‌ها دریافتند که بدون "TR ۱"، تکثیر ملانوسیت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که "TR ۱" مستقیماً بر ملانوسیت‌ها که مسئول پیشگیری از سرطان پوست هستند، تاثیر می‌گذارد و اگر واکسنی بتواند TR ۱های بیشتری تولید کند، می‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند.

ایندرا گفت: به دنبال به کارگیری mRNA به درون سلول، سلول باید در سطح آنتی‌اکسیدانی بالایی باشد و بتواند از فشار اکسیداتیو و آسیب دی‌ان‌ای ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش مراقبت کند.

این محقق پیشنهاد کرد افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند، می‌توانند سالی یک بار برای محافظت بیشتر برابر آفتاب واکسینه شوند.

منبع: آی‌ای

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha