دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

سلامت نیوز:پزشکان معتقدند چاقی و اختلال در متابولیسم قند و چربی، باعث سیروز کبدی می‌شود.

چاقی، عامل اصلی بیماری کبدی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند که خطر بالای بیماری کبدی ناشی از سندرم متابولیک وجود دارد، زیرا این اندام عضو اصلی متابولیک در بدن است و بسیاری از وظایف حیاتی را انجام می‌دهد. متخصصان می‌گویند که ترکیبی از چاقی، فشار خون بالا و اختلالات متابولیسم قند و چربی منجر به بیماری جدی کبد می‌شود.

پروفسور مارکوس کورنبرگ، از بنیاد کبد آلمان، می‌گوید: کبد بسیاری از وظایف حیاتی را انجام می‌دهد، از جمله تنظیم متابولیسم چربی‌ها و قند، متعادل کردن مواد معدنی و ویتامین‌ها و ذخیره مواد مغذی عمومی مانند قند، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی. 

علاوه بر این، کبد مرکز سم زدایی بدن است و خون را از آلاینده‌ها تصفیه می‌کند و بسیاری از مواد حیاتی مانند پروتئین‌ها را می‌سازد که از عناصر مهم لخته شدن خون هستند.

لارنس اویکنن، به مجله فرانسوی "Saint-Plus" می‌گوید که کبد بیش از ۵۰۰ عملکرد اساسی از جمله تولید صفرا، متابولیسم پروتئین ها، کربوهیدرات ها، آهن و کلسترول و ذخیره ویتامین‌ها و مواد معدنی را انجام می‌دهد. مهمترین نقش کبد تصفیه خون از مواد زائد و سموم است.

در نتیجه عادات ناسالم، در برنامه روزانه یا کیفیت غذا، کبد می‌تواند به برخی از بیماری‌های جدی مانند سیروز، هپاتیت، کبد چرب یا سرطان کبد مبتلا شود.

بدن هنگام بروز مشکلات عملکردی در کبد شروع به ارسال سیگنال‌های هشدار می‌کند و توجه به آن‌ها و مشورت بلافاصله قبل از رسیدن به مرحله خطر بسیار مهم است. تجمع سموم می‌تواند احساس ناخوشایندی را در سراسر بدن ایجاد کند، زیرا ناتوانی کبد در تخلیه سموم باعث ایجاد درد و خارش در پوست می‌شود.

پروفسور پاتریک مارسلین، کبد شناس و مدیر تیم تحقیقاتی موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی در بیمارستان Beugon در پاریس، توضیح داده است: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کبد نتواند صفرا را پردازش کند، در نتیجه اسید صفراوی در بدن پخش و منجر به عفونت‌های کوچک در رگ‌ها می‌شود.

به گفته اوکن، زمانی که اختلال عملکرد کبدی وجود دارد، احساس سنگینی در معده نیز ممکن است رخ دهد. معاینه بالینی می‌تواند مشخص کند که آیا بیمار در سیستم گوارش، روده یا کبد مشکل دارد یا خیر.

ممکن است کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل همراه با کاهش اشتها، نشانه‌ای از مشکلات سلامتی از جمله سیروز کبدی باشد. باید سریع درمان شود، زیرا می‌تواند منجر به سرطان کبد شود.

اوکن تاکید می‌کند که احساس خستگی مداوم نشانه یک ناهنجاری جدی در عملکرد کبد است. به گفته پروفسور مارسلین، در این مورد می‌توان متوجه کاهش انرژی بدن، عدم تمایل به انجام هر گونه فعالیت و گاهی اوقات افسردگی شد.

به گفته انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی فرانسه، این وضعیت شامل خون در استفراغ، خون سیاه یا قرمز در مدفوع، خونریزی بینی یا لثه‌ها و همچنین کبودی مکرر است.

معمولاً اگر کبد در معرض بیماری قرار گیرد، فرد هیچ دردی را احساس نمی‌کند و این موضوع ممکن است سال‌ها طول بکشد. "اینگو وان تیل" عضو انجمن آلمان برای کمک به بیماران کبدی، می‌گوید: وقتی فرد علائمی مانند خستگی را نشان می‌دهد مشکلات خستگی و تمرکز، اغلب محدود نیستند و احساس درد با بیماری کبدی به نظر نمی‌رسد، اما برخی از بیماران ممکن است درد فشاری را در قسمت بالای سمت راست شکم تجربه کنند، زمانی که کبد بزرگ شده و به اطراف فشار می‌آورد.

علائم پاتولوژیک سنتی مانند زردی پوست و سفیدی چشم جز در موارد بسیار محدودی ظاهر نمی‌شود.

اینگو ون تل افزود: در مراحل آخر بیماری ممکن است علائم پاتولوژیک شدیدی مانند افت شکمی، استفراغ خونی ناگهانی یا اختلالات مغزی بروز کند که تنها در این صورت است که فرد متوجه می‌شود که بیماری دارد.

برای حفظ سلامت کبد، فقط ترک نوشیدنی‌های الکلی کافی نیست، بلکه باید از استعمال دخانیات، مصرف بسیاری از نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین که باعث تجمع چربی در کبد می‌شود، خودداری کرد.

اینگو ون تل توضیح داد که خطر ابتلا به بیماری کبدی ناشی از سندرم متابولیک زیاد است، به گونه‌ای که ترکیبی از چاقی، فشار خون بالا و اختلالات متابولیسم قند و چربی منجر به بیماری جدی کبد می‌شود.

هنوز هیچ درمانی برای کبد چرب وجود ندارد، اما قهوه می‌تواند به خلاص شدن از شر چربی کبد کمک کند. دکتر مارکوس کورنبرگ افزود: "قهوه اثر محافظتی دارد و می‌تواند به نوبه خود منجر به کاهش خطر سیروز یا سرطان کبد شود.

منبع: وبسایت العربی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha