سلامت نیوز:افزایش تیتر اینترفرون در بدن بیمار نشان می‌دهد که دچار کووید طولانی مدت شده است.

بیماران مبتلا به کرونای طولانی، چه نشانه‌ای در بدن دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه جدید جامع منتشر شده در ژورنال نچرال ایمونولوژی (Nature Immunology) گزارش داده است اختلالات سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، تا هشت ماه پس از عفونت اولیه ادامه دارند.

تحقیقات استرالیایی ها نشان می دهد کووید طولانی مدت، با سطوح بالای بیومارکرهای ایمنی خاص مشخص می‌شود.

محققان گفته اند: هنوز مشخص نیست واکسیناسیون یا نوع امیکرون چه تاثیری بر کووید طولانی مدت خواهند داشت.

مطالعه روی نمونه خون ۱۴۷ بیمار که به مدت هشت ماه پس از عفونت حاد کووید مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان داد حدود ۲۰ درصد از گروه‌ها علائم کووید طولانی را در چهار ماه پس از عفونت اولیه خود تجربه کرده اند.

یکی از نویسندگان گفت: در انجام این تحقیق، ما به دنبال پروتئین در سرم بودیم. این پروتئین‌ها یا نشانگرهای زیستی، شواهدی از فرآیند غیرعادی ناشی از یک بیماری هستند. ما ۳۱ نشانگر زیستی مختلف را که مشکوک بودیم، بررسی کردیم و زیرمجموعه کوچکی را شناسایی کردیم که با سندرم کووید طولانی مرتبط بودند.

در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، سطوح بالایی از اینترفرون‌های نوع I و نوع III را پیدا کردیم.

اینترفرون‌ها نوعی از پروتئین‌ها هستند که سلول‌های میزبان آلوده به ویروس آزاد ساخته و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می‌شوند. اینترفرون‌ها معمولاً پس از رفع عفونت ناپدید می‌شوند؛ اما در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، برای زمانی طولانی وجود داشته‌اند.

این تغییرات ایمنی مداوم با شدت عفونت اولیه مرتبط نیستند. در حالی که کووید طولانی مدت در میزان بالایی برای کسانی که با این بیماری حاد در بیمارستان بستری شده اند، گزارش شده است، از ۱۰ تا ۳۰ درصد موارد خفیف علائم کووید طولانی مدت را نشان می‌دهند.

منبع سایت نیواطلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha