سلامت نیوز: بالا رفتن سن ازدواج، دغدغه پیر شدن جمعیت کشور و ده‌ها مشکل، راهکاری تحت عنوان فریز تخمک دارد که هم می‌تواند افزایش جمعیت کشور را به دنبال داشته باشد و مهم‌تر از آن می‌تواند پایانی برای نگرانی دخترانی که نمی‌خواهند حس ناب مادر شدن را از دست بدهند.

پایان نگرانی برای دخترانی که نمی‌خواهند حس ناب مادر شدن را از دست بدهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،یکی از بحث های داغ این روزها در کشورمان، پیر شدن جمعیت و پیرو آن لزوم اهتمام برای فرزندآوری و افزایش جمعیت است، ولی بر کسی پوشیده نیست، که تورم، تشریفات زائد و بالا بودن انتظارات خانواده‌ها و مواردی از این دست، امر ازدواج را تحت شعاع قرار داده است و بدون شک تا زمانی که ازدواجی رخ ندهد، افزایش موالید نیز با کندی روبه رو خواهد شد.
در این بین علاوه بر اینکه یکی از سیاست‌های حاکم بر کشور تلاش بر جوان سازی جمعیت است، این موضوع برای خود جوانان نیز دغدغه شده است، به طوری که بالا رفتن سن ازدواج دختران یا سایر علل باعث شده احساس کنند لذت شیرین مادری و حس ناب آن را نخواهند چشید، حال آنکه علم پزشکی نوین برای این موضوع راهکاری اندیشیده است.

فریز تخمک، دختران را برای مادر شدن امیدوار می کند
کمند توانا متخصص زنان و زایمان در ارتباط با فریز تخمک به خبرنگار ما، گفت:  در مواردی که دختر شرایط ازدواج ندارد و از این موضوع بیمناک است که به واسطه افزایش سن، فرصت مادر شدن را برای همیشه از دست بدهد، ذخیره تخمک‌ها را پیشنهاد می‌کنیم، تا بتواند بعد از ازدواج، از آنها استفاده کند و خانواده کاملی را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از این روش در بسیاری از کشورها نهادینه شده اما در کشور ما به خصوص آذربایجان غربی نسبت به این موضوع شناخت چندانی در جامعه وجود ندارد، بر لزوم کار رسانه‌ای و فرهنگی در این ارتباط تاکید کرد.

این پزشک با بیان اینکه روش فوق برای دختران مجرد و دخترانی که به خاطر بیماری‌های مختلف تحت درمان هستند نیز کاربرد دارد، اضافه کرد: برخی مراحل درمانی در باروری فرد تاثیر منفی می‌گذارد ولی علم برای آن هم راهکار دارد که همان فریز تخمک است.

توانا با بیان اینکه، شیمی درمانی، پرتودرمانی، اعمال جراحی تخمدان و مواردی از این دست ممکن است که فرد را در آینده دچار مشکل کند، اضافه کرد: بنابراین باید قبل از شروع درمان، از این روش استفاده کرد. 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: چنانچه دختری مشکلات سلامتی مرتبط با باروری را تجربه می‌کند، به عنوان مثال از کم خونی سلول داسی رنج می‌برد، به یک بیماری خود ایمنی و یا هر بیماری دیگری مبتلاست، می‌تواند به این روش به عنوان یک راهکار قابل اعتماد بیندیشد.

توانا، یکی از مهم ترین مسائل در این زمینه را یافتن یک کلینیک تخصصی باروری معتبر و توانمند دانست و اظهار کرد: افرادی که مایل به انجام این کار هستند باید زیرنظر پزشک حاذق باشند.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود  اضافه کرد: همچنان که در رسانه‌های اجتماعی بحث زیادی در مورد میزان پذیرش جامعه از فرآیند فریز تخمک در دختران مجرد وجود دارد، گروهی به شدت از این عمل حمایت کرده و گروه دیگری مخالف این کار هستند.

وی ضمن ابراز تاسف از خلاء قانونی در این زمینه بیان کرد: در ایران هنوز قانون کاملی برای تنظیم روند این موضوع تصویب نشده است که امید است با توجه به اهمیت بنیان خانواده و لزوم سوق دادن جوانان به سمت ازدواج و فرزندآوری به این مقوله توجه خاصی شود.

باید تبعات روحی و جسمی موضوع تبیین شود
دانشجوی مقطع دکترای ژنتیک فرحزاد شرجی، اظهار کرد: کسی که به این وادی قدم می‌گذارد باید از نظر اخلاقی، روحی و جسمی از آمادگی کافی برخوردار باشد و از عوارض مختلف آن توسط پزشک قبل از هر گونه اقدامی به صورت کامل آگاه شود.

وی با بیان اینکه فرآیند فوق برای بالا بردن امید به باروری در آینده انجام می‌گیرد و امکان انجام فرآیند تولید مثل را به زمان مناسبی در آینده موکول می‌کند، اظهار کرد: گرچه در ظاهر عملی مبارک، پسندیده و ارزشمند است که در افزایش جمعیت هم موثر واقع می‌شود، ولی باید به این موضوع هم توجه کرد که کشور ما از بافت فرهنگی و مذهبی برخوردار است و در این مسائل نو حساسیت ویژه‌ای وجود دارد، بنابراین می‌طلبد قبل از هر گونه اقدامی، خانواده‌ها در جریان قرار گیرند.

شرجی با اظهار اینکه، با توجه به حساسیت این موضوع در جامعه، لازم است که از نظر شرعی، قانونی و اجتماعی این مقوله مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اقناع سازی در این ارتباط وظیفه رسانه‌هاست.

خانواده‌ها اقناع شوند
ل- الف دختر جوانیکه در صف ویزیت متخصص زنان دریکی از مطب‌های شهر بود در این خصوص در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به این موضوع شناخت کامل دارد و دو سال روی آن تحقیق کرده است، گفت: برای این موضوع خودم از نظر مالی و سلامتی آمادگی کافی دارم ولی مطرح کردن آن با خانواده برایم دشوار است.

وی با بیان اینکه در یک خانواده سنتی و مذهبی رشد کرده است که خواهرانش در سنین پایین ازدواج کرده و صاحب فرزند هستند، ادامه داد: والدینم تمایل داشتند من نیز بعد از دیپلم ازدواج کنم ولی به خاطر دانشگاه و دنبال کار گشتن این موضوع به تعویق افتاد، پس اگر این موضوع را مطرح کنم با من مخالفت خواهند کرد چون خودم را مقصر شرایط فعلی‌ام می‌دانند.

این دخترخانم که اذعان می‌کند از شرایط مالی و شغلی مطلوبی برخوردار است، اظهار کرد: تحصیلاتم نتیجه داده و توانستم در شغل مورد علاقه‌ام مشغول به کار شوم، ولی این موضوع حتی یک ذره مرا نسبت به مادر شدن بی میل نکرده و مادیات جای خانواده را برای من پر نمی‌کند.

وی بر لزوم آشنا کردن خانواده‌ها با این قبیل امور تاکید و تصریح کرد: چنانچه در فضای مجازی در این ارتباط اطلاع رسانی گسترده‌ای انجام شود، برای قانع‌سازی والدین‌مان به طور قطع مشکلات کمتری خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha