سلامت نیوز: سخنگو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی_ اجتماعی شورای شهر تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از اتوبوس‌خوابی، مشکلات معتادان و ایجاد سرپناه‌ برای آن‌ها گفت.

شهرداری، متولی اصلی اتوبوس‌خوابی در تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، علیرضا نادعلی در «سلام تهران» با اشاره به مشکل اتوبوس‌خوابی در تهران، گفت: در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی در کل کشور و مخصوصاً تهران به جهت توسعه نامتوازن آن در ادوار مختلف و به خاطر انباشت جمعیت، بیشتر با این مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اهمیت جدا کردن پدیده‌های مختلف اجتماعی، بیان کرد: به جهت اینکه بتوانیم به تدریج از مشکلات عبور کنیم و به وضعیت مناسبی دست بیابیم معتقد هستم تمامی موارد را باید از هم جدا کرد یعنی راه حل این است که همه را با هم جمع نکنیم مثلا بحث کارتن‌خوابی که از جنس بی‌سرپناه بودن است با بحث معتادان متجاهر که پدیده پیچیده‌تری است چرا که یک دوره بازگشت به خانواده و جامعه باید داشته باشند.

نادعلی پیرامون تفاوت پدیده‌ اتوبوس‌خوابی با معتادان، ابراز داشت: زمانی که افراد به گرمخانه و غیره وارد می‌شوند، شرایط خیلی متفاوت است و زیرساخت‌های متفاوتی احتیاج دارد اساساً پدیده‌ای که اخیراً درباره آن صحبت می‌شود که البته بیشتر جو رسانه‌ای درباره آن شکل گرفت، بحث اتوبوس‌خوابی است. اتوبوس‌خوابی پدیده‌اش با کارتن‌خوابی و معتادان متفاوت است. در روابط عمومی شورا دوستان ما در شب گزارشی را تهیه کردند و از نزدیک با این موضوع ارتباط برقرار کردیم.

وی با اشاره به افرادی اتوبوس‌خواب، مطرح کرد: کسانی که در اتوبوس‌ها اتراق می‌کنند از بیرون از شهر آمده‌اند و بلافاصله که رسیده‌اند جایی برای اقامت ندارند. اتفاقاً زمانی که با آنها مصاحبه می‌کنیم میل ندارند که به گرمخانه بروند چرا که ممکن است در آنجا در کنار معتاد یا موارد مشابه قرار بگیرند.

نادعلی با اشاره به متولی اصلی اتوبوس‌خوابی گفت: اتفاقاً اتوبوس‌خوابی نکته‌ای داشت که خود شهرداری از ظرفیت اتوبوس بهره برده بود چرا که گزارش آن را معاون فرهنگی_ اجتماعی در شورا داد. البته ما استقبال نکردیم و معتقد هستیم ظرفیت‌های مکانی خود شهرداری باید مورد استفاده قرار گیرد. در این خصوص پیشنهاد سوله‌های بحران و گزینه‌های دیگر بود. در بعضی از شب‌های سرد سال که ظرفیت گرمخانه‌ها بسیار پر می‌شود دوستان می‌خواستند از ظرفیت اتوبوس‌ها استفاده کنند که ارجاع داده شد به استفاده از سوله‌های بحران و ظرفیت‌های مکانی دیگر.

وی در پاسخ به منافات کرامت انسانی و بحث اتوبوس‌خوابی، بیان داشت: بحث کرامت انسانی یک طرف است و بحث دیگر آن است که هم‌وطن ما وقتی در سرما و خیابان می‌ماند و ممکن است حتی امکان یخ‌زدگی داشته باشد، شهرداری نمی‌گوید به من ارتباطی ندارد چرا که ظرفیت‌ها محدود است و گرمخانه‌ها تعداد کمی دارد از طرفی تعداد معتادان بسیار زیاد است و از حدود بیست و خرده‌ای هزار نفر معتاد متجاهر حدود ۵ هزار نفر را شهرداری تعهد کرده است که سرپناه دهد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی_ اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به استفاده از ظرفیت سوله‌های بحران، ابراز داشت: این موارد موقت هستند حتی سوله بحران بلاخره برای بحث بحران است و نباید اشغال شده و به صورت ثابت استفاده شود. بحران مثل این است که مثلاً یک دفعه زلزله بیاید و همه باید از آن ظرفیت استفاده کنند وگرنه پیش از این نیز از سوله‌های بحران برای موارد موقت این‌چنینی استفاده می‌شد چرا که برخی شب‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نکته مثبت اتوبوس‌خوابی، اظهار کرد: در هر صورت امر مثبت از دید ما این است که اولا کسی در این وضعیت رها نشود دوم اینکه البته به بهترین شکل ممکن برای این قضیه برنامه‌ریزی کنیم تا به ظرفیت‌های ثابت و مکان‌های متناسب‌تر برسیم. دوستانم در شهرداری دنبال این هستند که ظرفیت گرمخانه‌ها را بالا ببرند که در بودجه ۱۴۰۱ ما در کمیسیون‌های خود یعنی کمیسیون فرهنگی_ اجتماعی به ویژه باید بحث‌های اجتماعی را پوشش دهیم، بحث اضافه شدن ظرفیت گرمخانه‌ها را تدبیر کرده و شهردار نیز پیشنهاد داده است.

نادعلی درباره مبلغ دریافتی از اقامت در اتوبوس، گفت: گزارشی که دوستان ما بدون نشان و بدون حضور رسمی داده‌اند این گونه نبوده که مبلغی بابت خوابیدن در اتوبوس اخذ شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا از ظرفیت حسینیه‌ها و مساجد استفاده نمی‌شود، مطرح کرد: بسیاری از این مکان‌ها بیت‌المال نیستند. مثلا درباره مساجد تکلیف مشخص است. حسینیه‌ها نیز اکثراً خصوصی هستند و حسینیه‌ها مخصوصاً اگر با عنوان هیئت‌ها از آن یاد شود چرا که یک عنصر از سازمان تبلیغات اسلامی است. در این ایام که مردم درگیر کرونا بودند سعی کردند از ظرفیت خود برای کارهای خیر و کمک‌های مومنانه و جهادی استفاده کنند.

نادعلی در ادامه بحث استفاده از ظرفیت حسینیه‌ها، افزود: بحث این نیست که کسی بخواهد خود را از موضوعی که بار روی زمین است که کنار بکشد اما باید تناسب‌ها را رعایت کرد. حسینیه ها اکثرا مکان‌های شخصی بوده و عمومی نیستند.

وی با اشاره به ظرفیت مساجد، گفت: ما نمی‌توانیم یک دفعه همه مشکلات را حل کنیم مثلاً بخواهیم از لیوانی استفاده کنیم که خود لیوان سوراخ باشد و نمی‌تواند آب را درون خود نگه دار.د در طول روز بسیاری از مساجدی که با آنها سر و کار داریم نتوانستند آن را باز نگه دارند چراکه آن عناصری که باید آنجا را به عنوان خادم نگه دارند ممکن است نتوانند حضور کامل داشته باشند.

نادعلی پیرامون مشکلات استفاده از ظرفیت‌های بین دستگاهی، ابراز کرد: وقتی وارد امکانات بین دستگاهی می‌شوید مثلاً اگر گرمخانه خودت نباشد مثل گرمخانه مددکار. کسی که در کادر بهداشتی و سلامت و درمان است کسی که کارهای مدیریتی آن را انجام می‌دهد هم حضور دارد. وقتی وارد مساجد شوید در امکانات فرد دیگر وارد می‌شوید. همین اتوبوس‌ها که را اختصاص دادند پرسیدیم که فردا قرار است سرویس بدهند گفتند خیر آنها را از سرویس خارج می‌کنیم چرا که باید شست‌وشو داده شود و آماده شود برای سرویس‌دهی که ما ادعا کردیم از ظرفیت سرویس‌دهی اتوبوسرانی کم می‌کند.

 وی در ادامه مبحث استفاده از ظرفیت‌های بین دستگاهی، اظهار داشت: این قضیه نیز در مسجد وجود دارد چرا که مسجد جایی است که باید طیب و طاهر باشد، رفت و آمد موجب می‌شود امکاناتی در آنجا قرار دارد، کم شود. نمی‌توانیم ظرفیتی را که مربوط به شهرداری نیست انتخاب کنیم و نگهبان نیز برای آن قرار داده و کادر پزشکی را نیز برای آن بگذاریم. حتماً اگر ظرفیت‌های خود در شهرداری را مانند گرمخانه توسعه دهیم خصوصاً نه اینکه با مدل عمومی باشد که از همه طیف از این آسیب‌ها داخل یک گرمخانه وارد شود و بتوانیم ظرفیت‌ گرمخانه‌ها را فراهم کنیم، بهتر خواهد بود.

نادعلی در پاسخ به اینکه اوقاف ورود کند و از ظرفیت امامزاده‌ها و مساجد استفاده کند، گفت: بله ظرفیت‌های این چنینی است و می‌توان به آن ورود کرد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه ممکن است عبدالرضا هلالی در منطقه هرندی در حسنیه خود غذا داده، به امورات کارتن‌خواب‌ها رسیدگی کرده و جای خواب می‌دهد اما نمی‌توان از ظرفیت مصلی بهره‌ برد، گفت: قضیه بسیار پیچیده‌تر است. من در گودال‌های زیر دودکش کوره‌های آجرپزی رفتم و معتادی را دیدم که به آخر خط رسیده و روزهای پایانی زندگی‌اش است. این افراد پزشک و امکانات دیگری احتیاج دارند که تنها با جای خواب در مصلی حل نمی‌شود.

نادعلی با اشاره به پیچیدگی برخورد با معتادان، بیان کرد: وقتی ادعا می‌شود معتادان را چند ماهه جمع خواهیم کرد، طرح بحث کردیم. شرایط شهر به جهت ویترین و ظاهرش با معتادان غیرقابل تحمل است. معتاد برای تهیه مواد مخدر باید پول داشته باشد. این‌ها برای پول بسیاری از تاسیسات و امکانات خدماتی شهر را که برای کل مردم است مثل ایستگاه اتوبوس یا نرده‌ها بریده و می‌فروشند.

وی درباره شیوه برخورد با معتادان، گفت: معتادان را نمی‌توان رها کرد یا مثل گرد و غبار به زیر فرش گذاشت که معلوم نشود بلکه باید دل بزرگ داشت و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد. همه مثل سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات و غیره باید ظرفیت‌ها را ارائه دهند تا سرپناه کاملی فراهم شود.

نادعلی درباره دیگر ظرفیت‌های موجود، ابراز داشت: برخی ظرفیت‌های آزاد ساختمان‌های شهرداری مثل سالن‌های ورزشی بلااستفاده و غیره می‌تواند قابل استفاده باشد. درحال حاضر شهردار گفته است که شهرداری باید دو شیفته شود و شب تا صبح نیز خدمات ارائه گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha