جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 334569

سلامت نیوز: اولین تاریخی که به عنوان روز هوای پاک انتخاب شد، ۲۹ بهمن سال ۱۳۷۷ بود. اما بعد از چند سال، به علت تلاقی این روز با مناسبتی دیگر و همچنین به خاطر اینکه ۲۹ بهمن فاصله اندکی تا پایان زمستان دارد، تصمیم گرفته شد تا این روز به ۲۹ دی ماه تغییر کند.

روز هوای پاک، یک ابتکار ایرانی

به گزارش سلامت نیوز، دکتر یوسف حجت، معاون سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات طی یادداشت کوتاهی در مورد روز "هوای پاک"  نوشت:

اخیرا مطالبی در مورد تاریخچه هوای پاک انتشار یافته که در برخی از آن ها تاریخ شروع این حرکت فرهنگی–اجتماعی اشتباه بیان شده است. جهت اطلاع هموطنان در ۲۹ دی سال  ۱۳۷۲ عده از متخصصان و مسئولانی که دغدغه آلودگی هوا را داشتند، از جمله مرحوم دکتر تقی ابتکار، متنی تحت عنوان «بیانیه هوای تهران -۷۲» منتشر شد.

۵ سال بعد، «کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا» در سازمان حفاظت محیط زیست، برای تنویر افکار عمومی و تاکید بر لزوم مشارکت عمومی برای کاهش آلودگی هوا، تصمیم گرفت روزی را به نام «روز هوای پاک» نامگذاری کند. اولین تاریخی که به عنوان روز هوای پاک انتخاب شد، ۲۹ بهمن سال ۱۳۷۷ بود. اما بعد از چند سال، به علت تلاقی این روز با مناسبتی دیگر و همچنین به خاطر اینکه ۲۹ بهمن فاصله اندکی تا پایان زمستان دارد، تصمیم گرفته شد تا این روز به ۲۹ دی ماه تغییر کند. شاید یک دلیل انتخاب ۲۹ دی ماه، زنده کردن بیانیه هوای تهران-۷۲ بوده، اما در هر حال شروع حرکت فرهنگی «روز هوای پاک» در ایران و جهان، سال ۱۳۷۷ بود. پس از ایران چند کشور دیگر نیز با تاسی به این اقدام، حرکت مشابهی را آغاز کردند. به همین خاطر روز هوای پاک را می توان یک ابتکار ایرانی دانست. 

معصومه ابتکار، معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در یادداشتی با عنوان "شرحی بر یک تاریخ" در صفحات مجازی خود نوشت:

۲۹ دی به روز هوای پاک مشهور شده است. انتشار مطالبی در مورد تاریخچه این روز را دیدم که لازم دانستم به آنچه گذشته است مروری کوتاه داشته باشم.

در سال ۱۳۷۲ حدود صد نفر از کارشناسان و مدرسان محیط زیست، جغرافیا و شهرسازی در پی نشستی در سالن اجتماعات پارک شهر تهران، متنی موسوم به بیانیه «هوای تهران ۷۲» منتشر کردند که در آن از آلودگی هوای پایتخت به عنوان یک «بحران ملی» که راه مقابله با آن «عزم ملی» است، نام برده شد👇
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

اقدام برای دستیابی به هوای پاک و نامگذاری روزی برای آن، اما پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات در سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران و ۸ کلانشهر آغاز شد.

این کمیته برنامه ای را به اجرا در می آورد که شامل ۷ محور برای استانداردسازی سوخت و خودرو، معاینه فنی خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک و آموزش همگانی بود. انتخاب روزی به نام هوای پاک در برنامه های آموزش همگانی بود که برای اولین بار در ۲۹ بهمن سال ۱۳۷۷ اعلام شد و در سال های بعد این مناسبت به ۲۹ دی اختصاص یافت تا علاوه بر انجام وظیفه دستگاههای مختلفی مانند وزارت صنایع، وزارت نفت، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی، مشارکت مردم را نیز جلب کند.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران برنامه ای ۱۰ ساله بود که توفیقاتی مانند حذف سرب از بنزین، کاهش قابل توجه منواکسید کربن به خاطر افزایش ارتقا سوخت و استانداردهای خودرو و حذف پیکان را داشت. اما این برنامه پس از دولت هشتم متوقف شد و ...

در دولت یازدهم هم روز هوای پاک را نه فقط گرامی داشتیم بلکه اقدامات مهمی صورت گرفت که در لینک زیر در دسترس است 👇

https://iran-transportation.com/دولت-یازدهم؛-دولت-محیط-زیست/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha