سلامت نیوز:چرا تعداد تلفات بیماران با عفونت ویروس کرونا در افراد چاق و با اضافه وزن ، حتی در سنین پائین به مراتب بیشتر از معمول است ؟

چرا میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در افراد چاق بیشتر است؟

قبل از هرچیز باید آگاه بود ، که بار سلامتی و در نتیجه ، آسیب پذیری بدن با اضافه وزن ،عضوی را در امان نمیگذارد .

و از همه مهمتر اینکه ، کل سیستم دفاعی بدن ، قلب و عروق ، دستگاه های هورمونی ، کبد ، کلیه ها و طحال و مفاصل ، اسکلت و عضلانی تاندونی ، پوست و حتی حواس پنجکانه ، همه  با این بار مضاعف چاقی  به نوعی در گیر هستند .

چرا که طبیعت و فیزیولوژی بدن هر کس بر اساس  نرم و پیش داده های ژنتیکی او برنامه ریزی شده ، هر نوع اضافه بار ، چه از وزن و یا سموم غیر طبیعی ، استرسی است مضاعف ، که بدن در مجموع  با آن  دراز مدت  درگیر است  و دیر یا زود ، ظرفیت و یا ظرف دفاعی او  اشباع ، و شروع به سرریز شدن  میکند ، که درچه عضوی خود را  با چه علائم  غیر طبیعی و بیماری زائی نشان دهد ، قابل پیش بینی نیست  .


آنچه که در اینجا   - در بیماری با کرونا -  مهم است ، تاثیر منفی اضافه وزن به دلیل استرس های عدیده به ابزار  دفاعی بدن  است ، که نه تنها خون رسانی و تامین اکسیژن بافتی را تحت تاثیر منفی قرار میدهد ، بلکه کلیه دستگاه های دفاعی بدن، از سیستم همورال ، هرمونال ، بافت پیوندی ، سلولی و عصبی را بدلیل جریان خون و اکسیژن رسانی نا متعادل و ناقص و در نتیجه سم زدائی ناکافی ، بافت های مختلف بدن را  متاثر کرده  ، دیر یا زود ظرفیت تحمل آن اشباع و آماده  اختلال میگردد  .


از آنجا که بدن ، بر اساس قانون بایو سایبر نتیک -همچون  هواپیمائی در آسمان به سادگی در اثر بار مضاعف سقوط  نمیکند ، بدن هم ، به کمک دستگاه های مختلف دفاعی خاصیت کنترل و تنظیم کاری و  ظرفیت تحملی دارد ، که بی نهایت نیست و دیر یا زود این بار و یا فشار مضاعف خود را بر اساس قانون مقاومت کمتر ، عوارض و نشانه های بیماری زائی را در عضوی ضعیفتر و  یا با بار مضاعف ، به فرمی نشان میدهد ‌.


از این رو به راحتی میتوان مجسم کرد ، که در عفونت با ویروس کرونا ،  که تمام بدن و تک تک اعضائ آن به فرمی در گیری دفاعی دارند ، به خصوص در موارد وجود بیمارهای پیش زمینه ای ، بر این اصل دیر یا زود خسته شده ، سریعتر از افراد با وزن طبیعی شروع به اختلال و نشانه های بیماری زائی میکند .


نیاز به توضیح بیشتر نیست ، چه فشار و بار مضاعفی در این‌ موارد چاقی ، تنها به قلب و عروق ، در تامین اکسیژن کافی بافت های مختلف بدن  وارد میشود ، که اگر به دلیل عفونت با ویروس کرونا  قسمتی از بافت قلب و عروق  و  یا ریه در گیر و از کار آن کاسته شده بود ، رزرو  و  ظرفیت زیادی وجود ندارد ، نشانه های کم‌ اکسیژنی بافتی و ایجاد سموم بیشتر  در یک‌ حلقه معیوب ، بعنوان بار مضاعف  برای بدن خطرناک میگردد .


یکی از سیستم های مهم بدنی ، که بخصوص در این موارد عفونی - کرونائی ،  کمتر به آن توجه میشود  سیستم‌ لنفاوی بدن است .


این مجموعه لنفاوی ، از سلولهای دفاعی گرفته ، تا بافت ، عروق و اعضای کبد ، طحال و غده  تیموس ، یک مجموعه و جریان  یک طرفه و بر خلاف قلب و عروق  فاقد پمپ فعال است .


بدین‌ معنی که ، هم‌ چون جریان زه کشی در جمع آوری آب های سطحی ، مواد مترشحه  لنف در بدن ، بخصوص در دست و پا ها از طریق جریان مویرگی جمع آوری شده و به کمک  عروق لنفاوی از درون اعضا و کلیه نقاط بدن از طریق غدد لنفاوی به مرکز ، یعنی به دهلیز راست قلب  واریز شده و  همراه خون سیاه  وارد جریان خون ، و بعد از سم زدائی و اکسیژنه شدن به چرخش قلب  و عروق  وارد میگردد .


هدف از این توضیحات ، آموزش آناتومی بدن نیست ، بلکه یاد آوری نقش بزرگ لنف و اهمیت یکی از مهمترین دستگاه های دفاعی بدن است ، که در شرائط طبیعی کمتر به آن توجه شده و در آلودگی و عفونت با ویروس کرونا ، با وجود  ویژگی خود ، کاملآ  فراموش میگردد .


حال که به دلیل چاقی و بافت مضاعف چربی ، روی این سیستم مویرگی لنفاوی ، بدون پمپ ، نه تنها فشار فیزیکی بیشتری به آن وارد میگردد ، بلکه  این عدم برگشت کامل و تورم بافتی ، باعث فشار بیشتر  به جدار عروق ضعیف مویرگی ، بخصوص در اعضای تحتانی دست و پا شده ،  با فشار مضاعف به سیستم عروقی ، بخصوص عروق لنفاوی ، باعث تجمع بیشتر مایعات درون بافتی اعضای دست و پا شده و درنتیجه اضافه وزن بیشتر با اخلال  و موانع مضاعف در جریان برگشت لنف ، جمع آوری و انتقال  مواد  لنفاوی به  مرکز کند تر میگردد .

این حلقه معیوب در انتها ،  همه اعضای درونی کلیه و کبد را متاثر کرده و در نتیجه سیستم دفاعی بدن ، که در شرایط بیماری و عفونت با ویروس  کرونا ، نیاز به حمایت و همراهی بیشتر  دارند ، با بار اضافی درگیر ، دیر یا زود خسته شده  و نشانه های اشباع ظرفیت از خود  نشان میدهد ، که نیاز به توضیح بیشتر  ندارد .

حال چه کار میتوان کرد؟

مسلمآ پائین آوردن اضافه وزن و درمان چاقی به سرعت ، آن هم در چنین  شرائط حاد بیماری امکان پذیر نیست ، گرچه تا کنون کسی از کم خوری فوت نکرده ، ولی یکی از راه های ممکن و سریع الاثر ، در کنار رژیم غذائی ، درناژ و یا تخلیه  لنف است .

این کار به آسانی ، توسط بستگان و حتی خود بیمار ، در منزل ، ممکن  ، بدون اثرات جانبی ، خواص  مثبت آن سریعآ  قابل مشاهد است .

تکنیک تخلیه لنف ساده است و گوئی نوعی دوشیدن ، باید به کمک حلقه ایجاد شده توسط دست و انگشتان  به دور دست و یا پا  و با  ماساژ و فشار متناوب و متعادل  پوستی ، عضلانی از دورترین نقطه دست و  پا (  انگشتان )   شروع به طرف مرکز و غدد لنفاوی کشاله ها و زیر بغل تکرار  گردد .

مسلمآ ممانعتی برای کمک از متخصص ماساژ  لنف و استفاده از جوراب کامل و نازک واریس در این  خصوص  وجود ندارد ، بلکه هدف از این  راهنمایی برای کمک های اولیه در این خصوص بود ، که نیاز به توضیحات بیشتر  تکنیکی و  کمک درمانی ندارد .

آنچه در خاتمه و تکراری مورد تقاضا است ، در کنار پیشگیری از اضافه وزن بطور کلی ، فرار از مواد غذائی صنعتی ، کنسروی ، مصرف کمتر و مخلوط مواد پروتئینی ، و توجه به بار مضاعف دردسر ساز  کندی جریان لنف بود ، که در کنار ممانعت از استرسهای زیست محیطی ، تغذیه ای ، با مایعات کم کالری بیشتر و ، با بالا گذاشتن پاها و  ورزش در حد ممکن ، میتوان از خیلی از دردسرهای سلامتی و مصرف دارو ، بخصوص در این شرائط حاد کرونائی ، در ایران جلوگیری کرد .

*فرایبورگ - آلمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha