سلامت نیوز-*دکترعباس حاجی آخوندی:پایین بودن سطح هموگلوبین خون ممکن است ناشی از فقر غذایی، خونریزی های شدید قاعدگی یا اختلال گوارشی باشد.

آیا گیاهان دارویی می توانند کم خونی را برطرف کنند؟

به گزارش سلامت نیوز، یکی از کاربران سیناپرس نوشت: خانمی سی ساله هستم که سالهاست از کم خونی رنج می برم و باید اسید فولیک مصرف کنم. آیا کم خونی از نوع فقر آهن را می توان با استفاده از گیاهان دارویی برطرف کرد؟ میزان مصرف هر کدام از گیاهان باید به چه میزانی باشد؟

پایین بودن سطح هموگلوبین خون ممکن است ناشی از فقر غذایی، خونریزی های شدید قاعدگی یا اختلال گوارشی باشد. این نوع کم خونی( نوع فقر آهن) معمولا همراه با علایمی کلیدی مانند تنگی نفس و تپش قلب، رنگ پریدگی شدید ناخن یا داخل پلک و دردهای شبه روماتیسمی همراه است.

برای رفع این نوع کم خونی می توان از گیاه آنجلیکا و گزنه استفاده کرد. آنجلیکا، گیاهی مغذی و تقویت کننده گردش خون، حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک است. این گیاه از کم خونی بدخیم هم می تواند جلوگیری کند. آنجلیکا را باید به صورت جوشانده یا تنتور استفاده کرد. همراه آن می توانید مقدار زیادی غذاهای سرشار از آهن مانند جگر، شاهی و آلو بخورید. البته در دورا بارداری از مصرف مقادیر زیاد آن به صورت مداوم پرهیز کنید.

گزنه نیز بسیار مغذی و سرشار از آهن و سایر مواد معدنی و ویتامین هاست. 10 میلی لیتر افشره یا دمکرده گیاه تازه  گزنه را می توانید سه بار در روز مصرف کنید. این گیاه را باید به صورت ساده مصرف کنید اما غذاهای آهن دار مانند جعفری، شاهی و آلو را به غذاهای خود اضافه کنید.

*استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha