سلامت نیوز :همه میوه‌ها غنی از مواد مغذی محافظت‌کننده در برابر بیماری هستند؛ اما به دلیل فواید ضد التهابی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

کدام میوه‌های زمستانی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از راهکارها برای افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهاب بدن، این است که انتخاب‌های فصلی داشته باشید. در تابستان انگور و میوه‌های هسته‌دار، در پاییز سیب و گلابی، در زمستان خرمالو و انار و در بهار مرکبات و گیلاس را انتخاب کنید.

سیب: مطالعه‌ای که روی تقریباً ۳۵ هزار زن انجام شد، نشان داد که مصرف این میوه با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. ریزمغذی‌های سیب یعنی فیبر، ویتامین C، پکتین و پلی‌فنول‌ها عمدتاً در مطالعات حیوانی با اثرات ضدالتهابی و افزایش میکروب‌های مفید در روده مرتبط بوده اند.

/////////////کدام میوه‌های زمستانی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند؟

انگور: این میوه‌های آبدار سرشار از فیبر، ویتامین‌های C و K و مواد شیمیایی گیاهی، به‌ویژه رسوراترول (موجود در انگور قرمز) هستند.

مرکبات: پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش سرشار از ویتامین C و همچنین حاوی فیبر، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B، مس و مواد شیمیایی گیاهی ضد التهابی مانند فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند. مواد مغذی موجود در مرکبات اثرات محافظتی بر قلب دارند؛ مانند بهبود کلسترول خون، قند خون و بهبود عملکرد عروق خونی. اگر به‌ دنبال افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی هستید، پرتقال خونی بخورید. رنگ قرمز - نارنجی گوشت آن ناشی از آنتوسیانین‌ها است، همان ترکیباتی که توت‌ها را به یک ماده غذایی ضد التهاب تبدیل می‌کند.

انار: دانه‌های ریز انار حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و K، پتاسیم، فیبر و مواد شیمیایی گیاهی مانند آنتوسیانین و رسوراترول هستند. بر اساس تحقیقات، این میوه پتانسیلی برای کمک به کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون دارد.

چغندر: یک منبع عالی از پتاسیم، فولات و ویتامین C است. یعنی همه مواد مغذی که نقش‌های مختلفی در تنظیم التهاب سیستم ایمنی دارند. اما دو ترکیب دیگر در چغندر از جمله بتائین و نیترات، واقعاً آن را به‌عنوان یک منبع ضدالتهاب برجسته می‌کند. بتائین یک ترکیب شبهه آنتی‌اکسیدانی کمتر شناخته‌شده است. به‌نظر می‌رسد نیترات‌های طبیعی (متفاوت از آن‌هایی که به غذاهای فرآوری‌شده اضافه می‌شوند و خطرات آشکاری برای سلامتی دارند) دارای اثر ضدالتهابی است که فشار خون را کاهش می‌دهد.

/////////////کدام میوه‌های زمستانی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند؟

گلابی: بهبود سلامت روده یک استراتژی کلیدی برای پیشگیری و کاهش التهاب است. تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین راه برای انجام این کار، مصرف بیشتر غذاهای غنی از پروبیوتیک (مانند ماست، کامبوچیا و سبزیجات تخمیرشده) و مصرف بیشتر پریوبیوتیک‌ها از طریق محصولات پر فیبر است. پریوبیوتیک‌ها فیبرهایی هستند که میکروب‌های موجود روده ما را تغذیه می‌کنند و گلابی منبع عالی فیبر پریوبیوتیک برای کمک به رشد باکتری‌های خوب روده است. گلابی همچنین یکی از میوه‌های پر فیبر است (یک گلابی به‌طورمتوسط تقریباً ۶ گرم فیبر دارد).

منبع: Harvard Health

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha