سلامت نیوز-*شادی مکی: حدود دو هفته از مفقود شدن سه هموطن کرد اهل منطقه مرگور آذربایجان غربی در ارتفاعات مرزی ترکیه می‌گذرد. شرایط هوایی منطقه ناپایدار است و اهالی به تاخیر نیروهای امدادی در عملیات جستجو معترض شده‌اند. آن‌ها می‌گویند جستجوها بیشتر مردمی و خودجوش بوده و هیچ امکاناتی از جمله ردیاب و سگ‌های جستجوگر در اختیار آن‌ها نیست. به گفته اهالی این سه تن برای کسب درآمد و به شیوه کولبری راهی ترکیه شده بودند.

مفقود شدن ۳ هموطن کرد در ارتفاعات مرزی ترکیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جامعه 24،  ۱۳ روز از مفقود شدن سه تن از هموطنان کرد در ارتفاعات مرزی ترکیه و ایران می‌گذرد. به گفته اهالی این سه نفر به قصد کولبری وارد نوار مرزی ترکیه شده بودند.

بارزان مهینی، اسعد و بهلول سیدانی فرد از اهالی روستای باوان سیلوانا از توابع منطقه مرگور ارومیه بودند که ساعت ۶ صبح پنجشنبه ۲۳ دی ماه به قصد بازگشت به ایران، روستای مرزی گلش از توابع استان حکاری ترکیه را ترک و از آن تاریخ به بعد ناپدید شده و هیچ تماسی با خانواده خود نداشته‌اند. اهالی این روستا به جستجوگران گفته‌اند که این سه نفر را به دلیل احتمال بد شدن هوا از حرکت منع کرده‌اند، اما آن‌ها برای اینکه پیش از شروع برف و کولاک به خانه برسند سفر خود را آغاز کرده‌اند.

با گذشت نزدیک به دو هفته از ناپدید شدن این سه هموطن همچنان جستجوی نیروهای امدادی و دولتی به دلیل خطر ریزش بهمن به صورت حداقلی انجام شده و بیش از این نیروها، این اهالی منطقه هستند که از هر فرصتی برای جستجوی این سه تن استفاده کرده و بخش‌هایی از ارتفاعات را جستجو کرده‌اند.

این دومین بار است که کولبران در نوار مرزی ایران و ترکیه گرفتار کولاک و بهمن شده و جان خود را از دست می‌دهند. سال گذشته متین اصلانی، یاور اصلانی، بیلن احمدی، اولایی خدایی و فرات خدایی پنج جوان کولبر کُرد بر اثر سقوط بهمن در ارتفاعات مرزی ترکیه جان خود را از دست دادند. افرادی که ۲۹ دی ماه سال گذشته مفقود شده و هشت روز بعد یعنی اولین روزهای بهمن ماه ۹۹ اجسادشان از زیرخروارها یخ و برف بیرون کشیده شد.

حالا در سالگرد آن واقعه تلخ بار دیگر مناطق کردنشین استان آذربایجان غربی به سوگ فرزندان خود می‌نشیند تا به خاطر مسئولان بنشیند که جوان این مرز و بوم برای لقمه‌نانی یا رسیدن به آرزوهای کوچکی که به دلیل شرایط اقتصادی کشور و به‌ویژه این مناطق بزرگ می‌نماید، به دل کوه و کولاک زده و جان می‌سپارند.

روند جستجوی رسمی برای این افراد چنان کند است که اهالی معترض شده و به این گمان افتاده‌اند که شاید مسئولان مربوطه آنچنان که باید تعجیلی برای جستجوی گم‌شدگان آن‌ها ندارند. خانواده‌ها بی‌قرارند، هیچ خیری از عزیزان‌شان ندارند. نه جسدی و نه حتی تکه‌ لباسی.

داستان تلخ این ماجرا آنجاست که بارزان نوجوان ۱۸ ساله مفقود شده به مادرش قول داده بود که این آخرین بار باشد که کولبری می‌کند. او گفته بود که می‌خواهد با این سفر پولش را برای خرید یک ماشین کامل کند و دیگر هرگز کولبری نکند؛ اما طبیعت پرهیاهو به او اجازه بازگشت نداد.  
وقتی شغل نیست جوانان به هر کاری دست می‌زنند

«روستای ما به نام باوان مرگور ۳۰۰ خانوار دارد. وقوع این اتفاقات در منطقه ما جدید نیست. مردم ما به لحاظ مالی مشکل دارند. اشتغالزایی در سطح منطقه نیست. با اینکه منطقه ما به کشورهای عراق و ترکیه بسیار نزدیک است بازارچه مرزی در منطقه ما نیست. به دلیل نبود اشتغال، جوانان ما به هر جایی دست می‌برند تا درآمد داشته باشند.» این‌ها را ماموستا فاخر مهینی، امام جمعه روستا که پسرعموی ۱۸ ساله‌اش بارزان یکی از افراد مفقود شده در این حادثه است به جامعه ۲۴ می‌گوید.

«این کولبرها ۳ نفر بودند، بارزان مهینی که نوجوان بود و به تازگی ۱۸ ساله شده بود، اما اسعد سیدانی‌فرد ۴۰ ساله و بهلول سیدانی‌فرد ۵۰ ساله و هر یک پدر چند فرزند بودند آن‌ها برای تامین زندگی خانواده دست به این کار زدند و به این مصیبت گرفتار شدند. ما اگر یک بازارچه برای مبادلات مرزی داشتیم یا کارخانه‌ای در منطقه ما راه‌اندازی شده بود مردم مجبور به کولبری نبودند، اما الان چاره‌ای جز این کار ندارند.»

«از روز اول مفقود شدن این سه نفر من مراتب را به دولت اطلاع دادم، نیروهای نظامی و هلال احمر آمدند. اما متاسفانه از روزی که این افراد مفقود شدند تا به حال تنها یک روز هوا خوب بوده است که آن روز هم اعلام شد به دلیل خطر سقوط بهمن کوه‌نوردی ممنوع است. به ما گفته شده که در حال رایزنی با مسئولان کشور ترکیه هستند. نیروهای امدادی ترکیه موسوم به آفاد (سازمان مدیریت و مقابله با بلایای طبیعی و وضعیت اضطراری) هم به دلیل ریزش بهمن نتوانست جستجو در کوهستان را انجام دهد.»

«بنا بود دو روز پیش برای فیلم‌برداری از منطقه دولت پهپاد در اختیار ما قرار دهد و مردم هم با همراهی هلال احمر به ارتفاعات رفته و به سمت پایین جستجو را ادامه دهند، اما باز هم کولاک شروع شد و نتوانستند از پهپاد استفاده کنند. در دره‌ها تنها کولاک و مه است و وضعیت هوا خوب نیست.»

«در منطقه ما حدود ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که با یکدیگر همراه و مهربان هستند، مردم از گوشه و کنار منطقه به صورت خودجوش برای جستجو راهی کوهستان می‌شوند، اما با توجه به احتمال سقوط بهمن مردم باید احتیاط کنند حتی یک تیم کوهنوردی از اشنویه آمده بود که به دلیل همین خطر بهمن از آن‌ها خواستیم به ارتفاعات نروند. دولت هم به همین بهانه کار زیادی انجام نداده و می‌گوید که باید این شرایط برطرف شود. ما از مسئولان تقاضا کرده‌ایم که سگ‌های ردیاب و دوربین‌های مادون قرمز و ... در اختیار ما قرار دهند. هلال احمر هم نمی‌تواند کاری بکند. نیروهای مردمی هم در این مدت تا نقطه صفر مرزی رفته‌اند و جستجو کرده‌اند، اما هیچ اثری از آن‌ها نیست.»

«درخواست ما از دولت ایران و ترکیه آن است که با کمک ردیاب این جستجو را ادامه دهند یا حداقل این امکانات را در اختیار ما قرار دهند. مردم ما به صورت خودجوش جستجو را انجام می‌دهند. درباره پهپاد هم همان نقطه‌ای که این وسیله قرار بود جستجو کند را مردم خودشان گشته‌اند. به هر حال آخرین قول دولت به ما یک پهپاد و یک هلی‌کوپتر برای جستجو آن‌هم بعد از عملیات شناسایی پهپاد بود که در این ۱۳ روز این کار انجام نشده است.»

«نیروهای نظامی و انتظامی با مردم بالا نرفتند، هلال احمر هم یک روز آمد و می‌خواستند به ارتقاعات بروند که کولاک و مه شد و این کار انجام نشد. تا شرایط ایمنی پیش نیاید نمی‌توانیم کاری کنیم. از دست مردم هیچ کاری بر نمی‌آید. این ناراحتی تنها برای خانواده این افراد پیش نیامده است کل ۷۰ هزار نفر اهالی منطقه به علاوه فامیل‌هایی که در عراق و ترکیه داریم همه از این ماجرا ناراحت هستند.»

«ما از رئیس‌جمهور و وزیر کشور تقاضا داریم که به مساله ورود کرده و با کمک ردیاب، سگ‌های جستجوگر و هر امکاناتی که لازم است اجساد را پیدا کنند. ما می‌دانیم که دیگر کاری از مردم ساخته نیست.»

محمدرضا محمدی زاده، خبرنگار ارومیه کلوب که در بیشتر صحنه جستجوهای مردمی حاضر بوده و از نزدیک در جریان آنچه می‌گذرد قرار دارد، در اینباره به جامعه ۲۴ می‌گوید: انتظار این بود که نیروهای هلال احمر با تجهیزات کامل وارد صحنه شوند، اما متاسفانه هیچگونه تجهیزاتی به همراه نداشتند.

وی ادامه می‌دهد: این نیروها تنها یکی دو بار به صحنه جستجو آمدند، چند صدمتری جلو رفتند و بازگشتند. طبیعتا این اقدام هیچگونه کمکی به جستجوگران نکرد. در واقع تاثیرگذاری هلال احمر در این جستجو صفر بوده است. مردم تقاضا داشتند که نیروهای امدادی تیم آنست و سگ‌های زنده‌یاب را به همراه خود می‌آوردند، درخواست ما استفاده از پهپاد و هلی کوپتر و تجهیزات کوهنوردی بود، اما هیچ‌یک از امکانات مذکور را نیروهای هلال احمر به همراه نداشتند.

این خبرنگار محلی با بیان اینکه در روزهای اخیر شرایط آب و هوایی اجازه صعود به ارتفاعات را نمی‌داد، خاطرنشان می‌کند: این درحالیست که روزهای جمعه و شنبه گذشته هواشناسی به ما اعلام کرده بود که هوا کاملا مساعد است و ما هم موضوع را رسانه‌ای کردیم، حتی با هلال احمر هم هماهنگ کردیم که این دو روز فرصت طلایی ماست، هلال احمر هم قول داد که پهپاد و هلی کوپتر و سایر تجهیزات لازم را آورده و در عملیات جستجو استفاده کندکه متاسفانه تنها حرف بود و به آن عمل نشد. این درحالیست که نیروهای ترکیه نیز در ارتفاعات مرزی این کشور دو روز عملیات جستجو انجام دادند، اما به دلیل شرایط بد جوی عملیات را متوقف کردند.
عملیات جستجو فعلا متوقف است

محمد باقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز به جامعه ۲۴ می‌گوید: چند بار نیروهای هلال احمر در ارتفاعات مرزی موردنظر عملیات جستجو را انجام دادند، اما ردی از افراد گم شده به دست نیاوردند. درحال حاضر نیز با توجه به یخبندان بودن منطقه و ریسک بالای خطر جستجو، عملیات تا مطلوب شدن شرایط جوی، متوقف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha