سلامت نیوز:متخصص سم شناسی گفت: مصرف بی رویه ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند مشکلات و عوارض جانبی فراوانی را به دنبال داشته باشد

عوارض مصرف بی رویه ویتامین ها/تبعات خود درمانی کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بهاره سادات یوسف ثانی افزود جامعه ایرانی با شیوع ویروس کووید ۱۹ به دلیل نگرانی از ابتلاء به بیماری، شروع به مصرف مقدار زیادی ویتامین و مکمل دارویی و گیاهی کرده است.

وی تصریح کرد: ما می‌دانیم ویتامین‌های c , d و زینک می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی مؤثر و مفید باشند و در پیشگیری از ابتلاء به نوع شدید کرونا و درمان سریع‌تر کرونا کمک کننده باشد، اما مصرف خودسرانه ویتامین‌ها اکیداً ممنوع است و باید توسط پزشک تجویز شود و در غیر این صورت می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص ایجاد عارضه بعد از مصرف خودسرانه ویتامین‌ها، گفت: خیلی اوقات مردم بر این باور هستند که مصرف ویتامین‌های محلول در آب بی عارضه است و مشکلی ندارد در صورتی که مصرف بی رویه‌ی ویتامین سی در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و گوارشی می‌تواند بسیار مضر باشد و باعث تشدید مشکلات آنها شود.

یوسف ثانی ادامه داد: مصرف بی رویه ویتامین‌های محلول در چربی مانند D,E,K,A می‌تواند مشکلات و عوارض جانبی فراوانی را به دنبال داشته باشد و با توجه به باور غلطی که در بین آحاد جامعه در مورد کم بودن ویتامین دی در تمام ایرانی‌ها وجود دارد، افراد هشدارها در مورد عدم مصرف خودسرانه این ویتامین را جدی نگرفته و در نتیجه با مصرف بسیار زیاد دچار مشکلات کبدی می‌شوند. در حالی که بیماران باید با مراجعه به پزشک و آزمایش خون، میزان کمبود ویتامین خود را متوجه شوند و با مصرف میزان مناسب ویتامین‌ها از بروز عوارض ناشی از مصرف بیش از حد جلوگیری کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد خود درمانی بیماری کرونا با گیاهانی همچون سیر، زنجبیل و سیاه دانه، گفت: مصرف داروهای گیاهی به همراه داروهای ضد انعقاد و یا رقیق کننده خون ممکن است تداخل ایجاد کند. همچنین مصرف بی رویه آنها می‌تواند باعث عوارض جانبی شدیدی از قبیل تشدید استرس، بی خوابی و ایجاد علائم حساسیت مانند خارش بدن شود به همین دلیل است ضروری است برای مصرف صحیح اینگونه داروها و بررسی هرگونه تداخل احتمالی به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

یوسف ثانی افزود: افراد سالم می‌توانند با مصرف روزانه چند واحد میوه و سبزیجات تازه در طول روز ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند و از مصرف غیر ضروری مکمل‌های دارویی و گیاهی مگر بر اساس و صلاحدید تجویز پزشک اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha