سلامت نیوز: فراموشی، فراموش شدن، فراموش کردن و... هرچه با کلمه « فراموش» صرف شود، خوشایند نیست؛ تنها در یک مورد و آن هم خاطرات بد است که اصولاً دیر هم از یاد می‌روند! دلیل ناخوشایند بودن «فراموشی»، احساس گنگی، هراس، گیجی و رهاشدگی ناشی از آن است؛ انگار که به خودت هم دیگر تعلق نداری! به ‌همین‌ دلیل همه سعی می‌کنیم با راهکارهای مختلف، مغز را فعال نگه داریم.

بازی‌های فکری چطور می‌توانند به سلامت شما کمک کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، تغذیه مناسب، یکی از این راهکارهاست. اما علاوه بر آن، بازهای فکری می‌توانند باعث حفظ سلامت مغز شوند. هشتم بهمن‌ماه روز جهانی بازی لِگو و نهم بهمن‌ماه، روز جهانی پازل است. به همین بهانه به سراغ تأثیر مثبت بازی‌های فکری روی سلامت مغز رفته‌ایم. علاوه بر اینکه در شب‌های بلند زمستان، دورهمی با بازی، لذت بیشتری دارد.

بازی‌های فکری، شما را وادار به فکر کردن می‌کنند. این ویژگی در همه بازی‌های فکری وجود دارد. وقتی در حال بازی هستید، همه بخش‌های مغز شما برای فکر کردن و ارتقاء سطح تفکر شما، فعال می‌شوند. بسته به میزان سختی یا آسانی بازی‌ای که انجام می‌دهید، مغز فعالیت‌هایی شامل فکر کردن، انتخاب استراتژی و تجزیه و تحلیل و یافتن مسیر درست را انجام می‌دهد. در بازی‌های تصویری مانند بازی‌های کامپیوتری یا بازی‌هایی که حرکت و تصویر دارند، مسیرهای جدید بینایی نیز در مغز ایجاد می‌شود.

کارها به نتیجه رسیده است
در بازی، شما دو موضوع اصلی دارید و آن را دنبال می‌کنید: نخست سوژه و دوم هدف! زمانی که با استفاده از سوژه‌ها به هدف برسید، احساس شادی خواهید کرد و این احساس به ارتقاء سطح سلامت روانی و جسمی شما کمک می‌کند. زمانی که بازی، نتیجه ثانویه نیز به همراه داشته باشد، حس خوب شما تشدید می‌شود. برای مثال، پس از اتمام پازل، آن را قاب کرده و به دیوار بیاویزید. رسیدن به این نتیجه می‌تواند شما را به تکرار این بازی و موفقیت تشویق کند.

ترمیم آسیب‌های روانی
فارغ از نوع بازی‌ فکری‌ای که انجام می‌دهید، بازی‌های فکری به ترمیم آسیب‌های (تروما) روانی کمک می‌کنند؛ اما چرا؟ به این دلیل که ذهن را منحرف کرده و در نتیجه باعث درمان درد و آسیب روانی می‌شود. بازی‌های ویدیویی، اختلال‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و بیش‌فعالی- کم‌تمرکزی را درمان می‌کنند.

ارتباطات‌ را پررنگ می‌کنند
بازی‌های آنلاین، شکل بارز ارتباط فرهنگی- اجتماعی است. بنابراین نخستین بازی‌هایی که برای تغییر شرایط روانی پیشنهاد می‌شود، بازی‌های آنلاین است. از سوی دیگر در بازی، شما اعتماد و شک را در ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند. علاوه بر این، بازی، تمرین مشارکت است؛ به‌ویژه اگر در بعضی بازی‌ها افراد باید در گروه‌های دو یا چند نفره قرار گرفته و بازی کنند. برقراری ارتباط چشمی، ارتباط کلامی، ارتباط روانی در بازی‌های گروهی و... از دیگر ویژگی‌های بازی‌هاست.

تاب‌آوری را تمرین می‌کنید
وقتی در بازی شکست می‌خورید، ناامید می‌شوید. ممکن است احساسات ناخوشایند دیگری نیز در شما شکل گیرد. بنابراین بازی‌ها به شما کمک می‌کنند تا پس از شکست، تاب‌آوری عاطفی خود را افزایش دهید. رفتار خود را کنترل کرده و به بازی ادامه داده و تلاش خود را برای موفقیت افزایش دهید. این نکته برای همه افراد در هر سنی، به‌ویژه کودکان، تجربه عاطفی خوبی است.

بازی برای سلامت
چند بار وقتی دچار استرس و اضطراب شدید شده‌اید، به بازی پناه برده‌اید؟ هر بازی‌، مسیر تازه‌ای برای تغییر وضعیت روانی است؛ به این دلیل که مسیر ترشح هورمون‌ها را تغییر داده و با ترشح هورمون‌های شادی‌آور، میزان هورمون‌های غم و اندوه کاهش یافت و در نتیجه خلق و خو تغییر می‌کند.

سختی‌ها را انتخاب کنید
اگر هنگامی که عصبانی هستید، پیاده‌روی در سربالایی را تجربه کنید خواهید دید حال شما زودتر از اینکه در مسیر معمولی پیاده‌روی می‌کنید، تغییر می‌کند. درباره بازی‌ها هم همین مسأله صادق است. وقتی خیلی کلافه و عصبی هستید، سراغ بازی‌هایی بروید که به برنامه‌ریزی و فکر بیشتری نیاز داشته و یا هیجان آن بالاست. این نوع بازی‌ها به تغییر مسیر فکر کمک شایانی کرده و روحیه شما را به سرعت تغییر می‌دهند. البته دقت کنید که بازی نباید شما را «کلافه» کند.

گروهی‌ بهتر است
گاهی ساعت‌ها تلفن همراه را دست گرفته و یا پشت میز یارانه می‌نشینید و بازی می‌کنید. بازی‌های انفرادی خوب هستند اما برای اینکه فکر شما بیشتر فعال شود، وارد بازی‌های گروهی شوید. این بازی هر چقدر از هیجان و نیاز به تفکر بیشتری برخوردار باشد، به همان نسبت نیز تأثیر آن روی حفظ سلامت مغز و بهبود شرایط روانی بیشتر است.

تازه‌ها را تجربه کنید
شروع هر کار تازه‌ای، هرچند با چالش‌های خاص خودش همراه است، اما همین ویژگی آن است. هر بازی تازه نیز قرار دادن مغز در چالشی تازه است و این، راهکار خوبی برای تحریک مغز برای فعالیت بیشتر است. بنابراین از بازی‌های تازه استقبال کرده و بگذارید ذهن، برای حل چالش‌ها، مسیرهای جدید عصبی ساخته و فعال شود.

تخلیه کنید تا آرام شوید
یکی از راهکارهای خوب تخلیه روانی، به‌ویژه در زمان خشم، اضطراب، هراس و احساسات منفی‌ای از این دست، انتخاب و انجام بازی‌هایی است که به تخلیه روانی و برطرف شدن احساسات‌ منفی‌ای که در شما شکل گرفته، کمک کند. برای مثال اگر در زمان خشم، بازی پرهیجانی را انجام دهید، خشم شما تخلیه خواهد شد؛ بنابراین نوع بازی‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌تواند به ‌راحتی به آرامش جسم و روان شما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha