چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 335195

سلامت نیوز:شیوع واریانت «اُمیکرون» کرونا با سرعت خیــره کننده‌ای جهان و کشــور ما را تحــت تاثیر قرارداد و به غیر از شهرهای نارنجی و قرمـز که روزانه، رنگ آبی آنها تغییر پیــدا می‌کند، به طور میانگین 200 درصد بر تعداد مبتلایان روزانه افزوده می‌شود و 50 درصد مـرگ و میر بیماران افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی کارشناسان بهداشتی از این وضعیت، این است که «در هفته‌های آینده روزانه تا ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به این ویروس وجود داشته باشد.»

قرنطینه فــوری لازم است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، این پیش بینــی زمــانی‌ رنگ و بوی واقعیت و جدی پیدا می‌کند که در ســه روز گذشتــه آمار ابتلا به کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت از روزانه 10 هزار نفر به 35 تا 40 هزار نفر رسیده، آن‌هم در شرایطی که ایران به اندازه کافی و نیـاز همه مبتلایان کیت تشخیص اُمیکرون نــدارد و پزشکان به مبتلایان این ویروس با عوارضــی همچون درد عضلانی، تب و گرفتگی صدا، توصیه می‌کنند که حداقل پنج روز خود را در خانه قرنطینه کنند و اگر در این مدت بهبود نیافتند حتما به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

با این توصیفات و افرادی که پیرامون ما روزانه به این عوارض دچار می‌شوند، پیش بینی هفته آینده، همین امروز در کشور رخ داده و طبق آمار غیر رسمی بیش از 100 هزار نفر در روز به اُمیکرون مبتلا می‌شوند و همین امر می‌تواند در چند روز آینده روند تصاعدی مرگ و میر را افزایش دهد. موضوعی که به باور کارشناسان باید در انتظار فاجعه جدید کرونا در ایران باشیم، همان‌طور که تعداد مبتلایان روزانه در کشور جهان اولی مانند فرانسه با 68 میلیون جمعیت، به 500 هزار ابتلا در روز رسیده و رسیدن به این آمار در هفته آینده (به‌طور غیر رسمی) در ایران نیز غیر ممکن نیست.

همه شهرهای ایران در شرایطی از رنگ آبی به زرد، نارنجی و قرمز تغییر رنگ می‌دهند که بنا به اعلام وزیر کشور و فرمانده ستاد ملی کرونا: « به‌شدت شاهد رشد اُمیکرون هستیم و ۱۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.  این گفته‌های احمد وحیدی در شرایطی بیان می‌شود که بنا به آمار وزارت بهداشت و اپلیکیش ماسک، 42 شهـــر در وضعیت قرمز، تعداد شهرهای نارنجی: ۱۴۲، شهرهای زرد: ۲۳۰ و فقط 34 شهر آبی هستند. 

همچنین از دوشنبه تا سه شنبه (12 بهمن) ۳۵هزار و ۷۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۵۰ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. در این میان کارشناسان می‌گویند که «محدودیت‌های اجتماعی برای حداقل تا دو هفته در سراسر به اجرا گذاشته شود.» رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که تعداد بیماران مبتلا به اُمیکرون خیلی بیشتر از آمار اعلام شده است و این آمار همچنان رو به افزایش است. ابراهیم قادری گفته که وضعیت شیوع سویه اُمیکرون کرونا در ایران در حال حاضر در مرحله اپیدمی تصاعدی است و اکنون در یک پنجم ابتدایی این مرحله است‌؛ یعنی تعداد بیماران در چند هفته آینده به تدریج افزایش خواهد یافت.»

  توصیه پیشنهاد تعطیلی کشور 

در این شرایط کسی به فکر تعطیلی و قرنطینه کشور نیست و کشور در شرایط کاملا عادی به سر می‌برد، انگار که هیچ ویروسی در ایران شیوع پیدا نکرده است. فقط حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفته: «توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا این است که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر ایران اجرا شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.»

وی به شیوع گسترده اُمیکرون اشاره کرده و معتقد است که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهرهای ایران به قرمز و نارنجی شده، جماعتی همچنان تاکید کرده که در تمام مجامع و محل‌هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد.

پیش از این هم مسئولان وزارت بهداشت تایید کرده‌اند که سویه اُمیکرون ویروس کرونا در اکثر استان‌ها شایع شده و وزیر بهداشت، موج ششم همه‌گیری کرونا را تایید کرده بود. با شیوع مجدد گسترده کرونا هلال احمر ایران برای کمک به وزارت بهداشت اعلام آمادگی و گفته در صورت بالا رفتن شمار مبتلایان نیازمند به بستری شدن، بیمارستان‌های سیار دایر خواهد کرد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز پیش از این با اشاره به اینکه «از تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ایران استقبال نشده از شیوع گسترده سویه اُمیکرون کرونا ابراز نگرانی کرده و خواستار تزریق سریع دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم شده بود. تا کنون ۹۰ درصد جمعیت هدف ایران یک دوز، حــدود ۸۱ درصــد ۲ دوز و ۲۵ درصد نیز دز ســوم واکسن علیه کرونا را تزریق کرده‌اند. 

  تهدید کودکان با امیکرون 

در پیک‌های قبلی ازجمله دلتا درصد ابتلای کودکان کمتر از یک تا 2درصد مبتلایان بود اما حالا در سویه امیکرون کودکان بخش زیادی از موارد ابتلا را به‌خود اختصاص داده‌اند. سیداحمد طباطبایی، دبیــر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است با افزایش موارد ابتلا در این گروه‌ سنی، عوارض شایع‌تری هم به‌وجود خواهد آمد: «در پیک‌های قبلی نگران‌کننده‌ترین این عــوارض درگیری چند ارگان به‌طور همزمان بود که منجر به نارسایی و خطرات جدی می‌شد.

در گذشته درگیری ریه، قلب، مفاصل، پوست در بزرگسالانی که به کرونا مبتلا می‌شدند وجود داشت و درباره برخی از آنها درمان‌های اختصاصی هم نداشتیم و کورتون درمانی صورت می‌گرفت. درباره اومیکرون با افزایش موارد بیماری می‌توان انتظار چنین عوارضی را داشت. البته هم‌اکنون در کودکان هنوز عوارض جدی وجود ندارد اما این به معنی مواجه نشدن با آن نیست و با شیوع گسترده می‌تواند به چنین عوارضی در این گروه سنی هم ختم شود.» همچنین علیرضا ناطقیان، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که «به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.

تقریبا از ده روز گذشته روند افزایش موارد سرپایی کرونا در اطفال به وضوح در شهر تهران افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.» او در ادامه گفت: «موارد مثبت پــی سی آر به طور قابل توجهی بالا رفته و این نشان می‌دهد با سرعت بسیار زیادی در حال رفتن به سمت درگیری اطفال هستیم. اینکه میزان درگیری به چه میزان خواهد بود به بسیاری از عوامل از جمله به رفتار مردم و اینکه چقدر بازگشایی‌ها و حضور افراد در دورهمی‌ها و تجمعات ادامه پیدا کند، وابسته خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha