سلامت نیوز :دارابی یک میوه بزرگ از خانواده مرکبات می باشد که در اغلب کشورهای شرقی آسیا پرورش می یابد، همچنین مصرف میوه دارابی برای کاهش وزن، سلامت بدن و درمان برخی بیماری ها بسیار مفید است.

میوه قرمز رنگ زمستانی که باعث سلامت دهان و دندان می‌شود!

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  برنا؛ دارابی یا پوملو یک میوه بزرگ از خانواده مرکبات است که به عنوان یک جد باستانی گریپ فروت در نظر گرفته می شود. دارابی در بسیاری از کشورهای شرقی آسیا از جمله چین، ژاپن، تایلند، فیجی و مالزی پرورش می یابد. در فرهنگ چینی، دارابی نشانه سعادت و ثروت است. دارابی طعم شیرین تر و ملایم تر از گریپ فروت دارد. دارای پوستی ضخیم و سبز با گوشته ای صورتی، سفید یا زرد است.

تقویت کننده عالی ایمنی

ویتامین C اسید اسکوربیک است که بیشتر به عنوان تقویت کننده ایمنی قدرتمند و مؤثر شناخته شده است که به طور گسترده در جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه بزرگ گل دارابی باعث می شود میزان مصرف ویتامین C روزانه تأمین شود. با این حال، از آنجا که حاوی ویتامین C بیشتری است از آنچه بدن در مصرف روزانه لازم دارد، بهتر است آن را در اندازه مناسب مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند برای کلیه شما سمی و مضر باشد.

ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان

این یک دانستنی رایج است که ترکیب ویتامین C و تحت تأثیر ویتامین A، میزان کافی از آنتی اکسیدان را در بدن انسان تأمین می کند. مطمئناً شما می دانید که آنتی اکسیدان برای محافظت در برابر رادیکال های آزاد عملکردی اساسی و برجسته دارد. از آنجا که اجتناب از رادیکال های آزاد تقریبا غیرممکن است، اطمینان از اینکه بدن شما کاملاً محافظت می شو ، تنها راه حل موجود است.

تولید گلبول های سفید خون را تقویت می کند

گلبول های سفید به همان اندازه گلبول های قرمز مهم هستند، که بدون آن بدن شما در مبارزه با باکتری ها و ویروس دشواری خواهد داشت. گلبول های سفید حامیان اصلی سیستم ایمنی بدن شما هستند که از آن برای تقویت لخته خون مناسب نیز استفاده می شود. خوشبختانه، ویتامین C موجود در دارابی همان چیزی است که شما برای تقویت تولید گلبول های سفید در بدن نیاز دارید.

با رادیکال های آزاد می جنگد

با وجود همه آلودگی ها در تمام جنبه های زندگی شما مانند هوایی که تنفس می کنید و آب می نوشید، گاهی اوقات جلوگیری از رادیکال های آزاد که می توانند جان شما را به خطر اندازد، غیرممکن به نظر می رسد. تنها راه حل موجود اطمینان از داشتن مقدار کافی آنتی اکسیدان موجود در بدن است و مصرف دارابی به طور مرتب می تواند به شما اطمینان دهد که آنتی اکسیدان موجود در بدن شما تحت بررسی است.

راه حل طبیعی برای عفونت ویروسی

مشکل عفونت ویروسی عفونت نیست بلکه سرعت این بیماری با چه سرعتی ممکن است گسترش یابد. اگرچه مورد مهلک ناشی از عفونت ویروسی بسیار نادر است اما هنوز دست و پنجه نرم کردن با آن به هیچ وجه کار دلپذیری نیست. خوب، مصرف دارابی می تواند راه حل جایگزین برای مبارزه یا جلوگیری از عفونت ویروسی باشد.

روش خوشمزه ای برای مقابله با تب خفیف

وقتی نوبت به تب می رسد، مطمئنا می دانید که این احساس چگونه است. در همان زمان احساس گرما و سرما خواهید کرد، سردرد، حالت تهوع و گاهی استفراغ طبیعی است که در حین تب رخ دهد. مهم نیست که چقدر تب وجود داشته باشد، اما مردم هنوز ترجیح می دهند که فقط به جای استفاده از انرژی خود برای مراجعه به پزشک، در رختخواب خود دراز بکشند تا زمانی که تب برطرف شود. اکنون، شما یک روش خوشمزه برای مقابله با تب خفیف به طور طبیعی فقط با مصرف یک لیوان آب دارابی برای تسکین علائم دارید.

سرما خوردگی و سرفه را به طور مؤثر درمان می کند

بعضی اوقات سرما خوردگی و سرفه مشترکا در حال آمدن هستند. داروهای زیادی وجود دارد که می توانید از داروخانه ها بدون تجویز پزشک برای مقابله با شرایط استفاده کنید. در واقع بهترین کار برای درمان سرما خوردگی و سرفه استراحت کافی، نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن هر چیزی که سرشار از ویتامین C باشد می باشد. ویتامین C برای کمک به شما در درمان سرماخوردگی و سرفه خود به شما کمک می کند.

به عنوان ضد پیری عمل می کند

هیچ پنهان نیست که تمام غذاهای سرشار از ویتامین C نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. دارابی یا همان دارابی از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا که سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است، پوملو می تواند در مبارزه با رادیکال های آزاد به طور مؤثر کمک کند. رادیکال های آزاد نه تنها قادر به ایجاد سلولهای سرطانی هستند بلکه در موارد ساده تر، رادیکال های آزاد همچنین مسئول تخریب سلول های پوستی و پیری زودرس نیز هستند که می توانند باعث شوند پوست شما پیرتر از آنچه که تصور می شود به نظر برسد.

طرز مصرف دارابی

تولید کلاژن را ارتقا می بخشد

درباره کلاژن چه می دانید؟ اگر می خواهید پوستی محکم، جوان تر، روشن و سالم داشته باشید، آنچه در اصل به آن نیاز دارید، وجود کافی کلاژن در بدن است. ویتامین C یکی از ترکیبات مهم برای تقویت تولید کلاژن است. نه تنها برای پوست، کلاژن برای حفظ بافت ها، ماهیچه ها، اندام ها و سلول ها از اهمیت اساسی برخوردار است.

روند بهبودی را تسریع می کند

اگرچه پزشک به شما اطلاع داده است که بعد از بیماری کاملاً خوب هستید، اما دوره بهبودی سخت ترین دوره است زیرا احساس می کنید انرژی شما در دوره بیماری تخلیه شده است و اگرچه بهبود یافته اید، سیستم ایمنی بدن شما هنوز در پایین ترین سطح خود قرار دارد. به همین دلیل شما باید روند بهبودی را تسریع کنید تا از برگشت مجدد عفونت جلوگیری کنید.

لثه سالم را تقویت می کند

احتمالاً این برای شما اطلاعات جدیدی است اما مواد غذایی سرشار از ویتامین C که باعث تولید کلاژن می شود برای لثه شما نیز مفید است. دلیل آن این است که کلاژن برای استحکام لثه ها ضروری است. این ماده از لثه شما محافظت می کند بنابراین به راحتی آلوده نمی شود و ضعیف نمی شود. لثه ضعیف به ریزش دندان منجر خواهد شد.

از عفونت در مجاری ادراری جلوگیری می کند

از این شرایط چه می دانید؟ عفونت ادراری یا مجاری ادراری توسط باکتری ها ایجاد می شود. به همین دلیل مصرف دارابی به دلیل جلوگیری از مقابله با این بیماری بسیار توصیه می شود زیرا دارابی سرشار از ویتامین C است و ویتامین C باعث افزایش سطح اسیدی در ادرار می شود که باعث از بین رفتن باکتری ها و از بین بردن کامل آن می شود.

پاک کننده طبیعی شریان

مردم نمی دانند که بعضی از مواد غذایی می توانند باعث انسداد شریان شوند و بعضی از مواد غذایی آن را تمیز می کنند. دارابی یکی از میوه هایی است که در دسته دوم قرار می گیرد و می تواند به عنوان پاک کننده طبیعی شریان شما عمل کند. ویتامین C موجود در پوملو کاملاً زیاد است و در عین حال پکتین با از بین بردن تمام عناصر ناخواسته داخل شریا ، مانع از چسبندگی شریان شما می شود.

شوره سر را درمان می کند

دو ترکیب موجود در دارابی یافت می شود که برای درمان شوره سر مفید هستند. اول مقدار زیاد آب و دیگری ویتامین C است. آب به رطوبت پوست سر کمک می کند زیرا پوست سر یکی از دلایل اصلی شوره است در حالی که ویتامین C در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده شرایط کمک می کند.

با آکنه می جنگد

آکنه بسیار ساده به نظر می رسد اما از نظر برخی افراد این مشکل خیلی سخت است. خوب ، دارابی آنقدر سرشار از ویتامین C است که در مبارزه با آکنه مؤثر است. محتوای اسیدی ویتامین C باعث از بین رفتن باکتری هایی که باعث آکنه می شوند در عین حال تسریع در بهبود زخم برای جلوگیری از عفونت بیشتر است.

گوارش سالم را تقویت می کند

یکی از دلایلی که مردم باید غذاهایی را که سرشار از فیبر هستند، مصرف کنند، تقویت گوارش سالم است. دلیل آن است که گوارش سالم بر نحوه عملکرد متابولیسم بدن تأثیر خواهد گذاشت. دستگاه گوارش رکزی همه چیز است زیرا داخل روده جایی است که غذاهایی که مصرف می کنید تجزیه و جذب می شوند. اگر فرآیندهای گوارشی مختل شده باشند، در صورت جذب بهینه مواد مغذی غذاهایی که مصرف کرده اید، هدر نخواهد رفت.

ارتباط با یبوست

هنگامی که دستگاه گوارش شما بهینه عمل نمی کند، نتیجه یبوست است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که روده شما حرکت نمی کند. دلایل ممکن است متفاوت باشد، اما بیشتر به این دلیل است که روده شما مملو از خاصیت غیرضروری زیادی است. به همین دلیل برای پیوند دادن آن خواص غیر ضروری به فیبر نیاز دارید و سپس آنها را از مسیر دور می کنید.

مشکلی مانند اسهال را از بین می برد

نقطه مقابل یبوست اسهال است که دستگاه گوارش شما قادر به کنترل حرکت درون روده نیست. فیبر به از بین بردن تمام عواملی که می تواند باعث ایجاد اسهال مانند باکتری ها و ویروس ها در داخل روده شود کمک خواهد کرد و نتیجه آنکه مشکل اسهال به طور طبیعی حل خواهد شد. بنابراین، برای شرایطی مانند این، پوملو را در یخچال خود نگه دارید زیرا این ماده از فیبر غذایی بسیار غنی است.

جنبش مناسب روده را تقویت می کند

روده باید با سرعت عادی حرکت کند. اگر با سرعت آهسته در حال حرکت باشد باعث یبوست می شود و هنگامی که به سرعت حرکت می کند باعث اسهال می شود. فیبر اطمینان خواهد داد که روده شما به طور عادی در حال حرکت است. حرکت طبیعی روده بر سیستم متابولیسم بدن شما تأثیر می گذارد زیرا تمام مواد مغذی به طور مطلوب جذب می شوند و تمام مواد زائد به طور کامل از بین می رود.

خواص دارابی

راه خوشمزه برای از دست دادن وزن خود

فیبر موجود در دارابی به بدن شما کمک می کند تا بتواند وزن شما را به طور موثر کنترل کند زیرا هیچ چیز غیر ضروری دیگری در روده شما وجود ندارد، بنابراین تمام مواد مغذی جذب و استفاده بهینه می شوند. علاوه بر این ، دارابی همچنین حاوی آنزیم خاصی است که به عنوان آنزیم چربی سوزی شناخته شده است تا اطمینان حاصل شود که دیگر سلول های چربی اضافی وجود ندارد زیرا به راحتی تبدیل می شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

محافظت اضافی در مقابل سرطان روده بزرگ

مشکلات موجود در ارتباط با سرطان روه بزرگ سریعاً باید حل و فصل شود زیرا در صورت عدم اقدام ریسک سرطان روده بزرگ افزایش می یابد. دستگاه گوارش سالم مانع از پیشرفت سلول های سرطانی در روده بزرگ می شود. بعلاوه، آنتی اکسیدان موجود در دارابی برای مبارزه با رادیکال های آزاد که عامل اصلی بروز همه موارد سرطان است نیز مؤثر است.

فشار خون را کنترل می کند

آیا می دانید که دارابی در واقع در کنترل فشار خون بسیار مؤثر است؟ به این دلیل است که دارابی حاوی مقادیر نسبتاً زیادی پتاسیم است. برای شما که با این نوع مواد معدنی آشنا نیستید، پتاسیم همچنین می تواند بعنوان ملین عمل کند و در آزادسازی تنش رگ ها به گردش خون بهتر کمک کند.

خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد

دو فایده دیگر از گردش خون بهتر، کاهش خطر سکته مغزی و سکته قلبی است زیرا قلب مجبور به کار بیش از حد نیست بنابراین خطر حمله قلبی کمتر است و مغز همواره اکسیژن می یابد. کمبود اکسیژن در مغز یکی از دلایلی است که ممکن است سکته مغزی رخ دهد.

اکسیژن را برای سلول های بدن فراهم می کند

تأثیر مستقیم گردش خون بهتر نه تنها قادر به کنترل سطح فشار خون است بلکه می تواند از توزیع اکسیژن در کل سلول های بدن اطمینان حاصل کند. سلول های اکسیژن دار به عملکرد بهینه اندام بدن و متابولیسم بهینه بدن منجر می شوند. به همین دلیل پتاسیم برای سلامتی انسان ضروری است.

احتمال گرفتگی عضلانی را کاهش می دهد

چنانچه پیش از این هم در سلامت نمناک اشاره داشتیم برای ورزشکاران گرفتگی می تواند شرایط آزار دهنده ای باشد. گرفتگی ممکن است هنگام انقباض در عضله اتفاق بیفتد که ناگهان با درد ظاهر می شود. دلایلی که ممکن است این بیماری اتفاق بیفتد این است که الکترولیت کافی در بدن به خصوص پتاسیم وجود ندارد و دارابی یکی از این میوه هایی است که حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است.

تراکم مواد معدنی استخوان را تقویت می کند

نوشیدن یک لیوان آب دارابی به طور مرتب در واقع یک راه حل عالی برای تقویت تراکم مواد معدنی استخوان است. خطر ابتلا به استخوان های شکننده و ضعیف را کاهش می دهد. با این حال، شما فقط نمی توانید کاملاً به آن بستگی داشته باشید، برای استخوان های سالم باید آن را با ورزش منظم همراه کنید.

از پوکی استخوان جلوگیری می کند

بدترین اثر پوکی استخوان زمانی است که توانایی حرکت به روش انعطاف پذیر را از دست می دهید. به همین دلیل است که اگر می توانید راه حل پیشگیری در مراحل اولیه را پیدا کنید بهتر است. به اثبات رسیده است که مصرف دارابی در جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر است زیرا مواد معدنی موجود در دارابی به پیشرفت سلول های استخوانی جدید کمک می کند.

برای سلامتی دهان مفید است

آنچه برای سلامتی اندام دهانی به شما نیاز دارید مصرف زیاد کلسیم و ویتامین C است. کلسیم باعث حفظ سلامتی دندان های شما می شود در حالی که ویتامین C اطمینان حاصل خواهد کرد که مقدار کافی کلاژن برای حفظ سلامت لثه شما وجود دارد. پوملو هر دو سرشار از کلسیم و ویتامین C است.

درمان طبیعی کم خونی

کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی گلبول های قرمز را دریافت نمی کند. احتمالاً آهن موجود در دارابی به اندازه کافی برای ترویج تولید گلبول های خون مناسب نیست اما ترکیب آن با ویتامین C باعث می شود که جذب بهینه آهن در بدن شما برای جلوگیری از کمبود آهن که می تواند منجر به کم خونی شود، باشد.

دندان سالم

میوه دارابی به عنوان منبع عالی ویتامین C، وظیفه حفظ دندان های سالم و همچنین لثه ها را بر عهده دارد. معمولاً دندان ها از خمیر نرم ساخته شده اند که توسط کلاه عاج دندان احاطه شده است که مجددا با مینا در تاج دندان پوشانده شده است. به جوید غذا کمک می کند. لثه گوشتی محکم است که در قسمت پایین و بالای فک در اطراف ریشه دندان وجود دارد. کمبود ویتامین C باعث خونریزی لثه ها و شل شدن دندان ها می شود. مصرف روزانه پوملو باعث می شود دندان ها و همچنین لثه سالم شوند. برای مقابله با لثه های خونریزی بسیار مفید است زیرا کلاژن موجود در این میوه برای ایجاد تعادل و دندان و لثه سالم مفید است. خونریزی لثه به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می شود، همچنین از دندان ها و لثه ها در برابر عفونت های باکتریایی محافظت می کند.

رشد و سلامت مو

دارابی حاوی چندین ماده مغذی دوستدار مو مانند ویتامین A ، C ، B1 و روی است که برای حفظ سلامتی مو مفید هستند. این میوه حاوی مواد معدنی مانند گوگرد، کلسیم، آهن، روی و کلسیم است که برای رشد مو لازم است.

از نازک شدن مو جلوگیری می کند

رادیکال های آزاد با ایجاد ضعیف، نازک و شکننده می توانند به فولیکول های مو آسیب وارد کنند. آنتی اکسیدان های موجود در پوملو، رادیکال های آزاد را نابود می کنند و تأثیر آنها را در بدن به حداقل می رسانند.

اقدامات احتیاطی درباره دارابی

این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین C است که برای بیماران دارای مشکلات کلیوی و کبدی مضر است.

بیماران فشار خون بالا باید از مصرف این میوه اجتناب کنند زیرا دارابی فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مصرف دارابی را محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات مختلف سلامتی شود.

افرادی که به میوه مرکبات حساسیت دارند باید از آن اجتناب کنند.

برای استفاده از آن برای درمان مشکلات سلامتی، با پزشک معالج مشورت کنید.

در صورت مصرف بیش از حد، باعث یبوست و تشکیل سنگ کلیه می شود.

نحوه خوردن دارابی 

پوملو یا همان دارابی رسیده و شیرین تازه یا شیرین مصرف می شود و در آب میوه ، مارمالاد و نوشیدنی ساخته می شود.

از قسمت های پوست در دسرها، سالادها استفاده می شود و به مواد نگهدارنده تبدیل می شود.

پوست را می توان با خشک کردن و نمک و همچنین آب نبات حفظ کرد.

از پوست خشک یا تازه به عنوان ماده ای در سوپ و پختن خورش های گوشت استفاده می شود.

روغن آن به عنوان مواد تشکیل دهنده طعم دهنده استفاده می شود.

از برگ ها برای طعم دادن به ماهی و غذاهای گوشتی استفاده می شود.

در تایوان، برگهای خشک شده دارابی به عنوان نوشیدنی در آب ریخته می شوند.

از این آب میوه در نوشیدنی های مختلف استفاده می شود.

به سالادهای میوه اضافه می شود.

یک روغن ضروری را می توان از مارمالاد استخراج کرد و به عنوان ماده طعم دهنده شیرینی، آدامس، نوشابه، بستنی و مواد پختنی استفاده می شود.

از دانه ها می توانیم روغن به دست آوریم.

در غذاهای جنوب شرقی چین از آب پوملو برای افزودن طعم به دسرها و سوپ ها استفاده می شود.

از خمیر میوه نیز برای تهیه ژله، مربا و شربت استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha