شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 335321

سلامت نیوز-*مسعود علی اکبری: در دوران مختلف زندگی ما افرادی حضور داشته‎‌‎اند که به دلیل داشتن یک مسئله‏‎‌‎ مشترک با آن‏‎‌‎ها دوست شدیم و شاید هنوز هم از دور دوستی اندکی با آن‏‎‌‎ها داریم. از طرفی امروز آن‏‎‌‎ها را مورد بی‎‌‎مهری خود قرار می‎‌‎دهیم و یا آن‏‎‌‎ها را نادیده می‎‌‎گیریم، زیرا مدتی نسبتاً طولانی از زمان دوستی ما با آن‏‎‌‎ها گذشته است.

چرا حفظ دوستی های قدیمی مهم است؟

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات،این افراد کسانی هستند که در مرحله‏‎‌‎ای از زندگی که شاید حتی ده‏‎‌‎ها سال پیش باشد، ما اشتراکات زیادی با آن‏‎‌‎ها داشته‎‌‎ایم؛ برای مثال در دوران مدرسه هر دو در درس ریاضیات خوب بودیم، اما در زبان هرگز خوب عمل نمی‎‌‎کردیم و علاقه مشترکی به تنیس روی میز داشتیم. یا اتاق‏‎‌‎های مجاور در خوابگاه دانشگاه داشتیم و در انجام تکالیف به یک‎‌‎دیگر کمک می‎‌‎کردیم، در عین حال گاهی در کافی‎‌‎شاپ نشسته و در مورد همکلاسی‎‌‎ها و مشکلاتمان با والدینمان صحبت می‎‌‎کردیم. همچنین ممکن است دوستی داشته باشیم که در دوره‏‎‌‎ای ازنوجوانی در یک شرکت بزرگ که رئیسش عجیب و غریب و بی‎‌‎اعتنا بود هر دو کارآموز بودیم، و اتفاقاً هر دو بازیگر یا فوتبالیست مورد علاقه‏‎‌‎ی مشترکی داشتیم و همین موجب نزدیک شدن ما به یکدیگر در آن برهه از زمان شده بود.‏

در هر یک از این تجربیات کاملاً معمولی، ما دوستانی داشته‏‎‌‎ایم که آن روزها بسیار در زندگی ما پررنگ و حائز اهمیت بودند، اما در ادامه دست روزگار ما را به مسیرهای کاملاً متفاوتی برده است. اکنون ممکن است هر کدام از آن‏‎‌‎ها زندگی بسیار متفاوتی نسبت به ما داشته باشند؛ شاید سه فرزند خردسال داشته باشند، به شهر دیگری نقل مکان کرده باشند و یا در گوشه‏‎‌‎ای کسب و کار خودشان را مدیریت کنند. ممکن است وارد سیاست شده باشند و یا به عنوان معلم اسکی در کوه‏‎‌‎های برفی فعالیت می‎‌‎کنند. بنابراین واقعیت‎‌‎های روزمره زندگی اکنون ما شایدکیلومترها از هم فاصله داشته و حتی درک روشنی از سبک و روش زندگی یکدیگر نداشته‏‎‌‎‏ باشیم و جهان‏‎‌‎بینی و باورهای‎‌‎مان هم حسابی با یکدیگر متفاوت باشد. به همین خاطر اگر امروز سر راه یکدیگر قرار بگیریم شاید همدیگر را کمی خوشایند بیابیم، اما در مقابل تمایلی هم به ارتباط با یکدیگر نشان ندهیم. ‏

با این حال به دلایلی پرداختن به این افراد از طریق یک شام مشترک، قدم‎‌‎زدن در یک پارک و یا پیام‎‌‎های گاه به گاه می‌تواند بسیار مفید و مطلوب باشد.

پیام‎‌‎آور مسیری که پشت سر گذاشته‎‌‎ایم

دوستانی که در گذشته ما حضور پررنگ داشته‏‎‌‎اند فقط یادآور خاطرات ما نیستند، بلکه به مانند تونلی عمل می‎‌‎کنند که ما را به نسخه‏‎‌‎های قدیمی خود متصل کرده و بینش‎‌‎های جالبی نسبت به آنچه بوده‏‎‌‎ایم به ما ارائه می‎‌‎دهند. در جمع دوستان قدیمی‎‌‎مان سفری را که در طول این سال‏‎‌‎های زندگی خود طی کرده‏‎‌‎ایم بررسی می‎‌‎کنیم؛ می‎‌‎توانیم مرور کنیم که چگونه تکامل یافته‎‌‎ایم، اینکه چه مسئله‏‎‌‎ای در یک زمان خاص برایمان دردناک بود، چه‏‎‌‎چیزی مهم بود یا چه چیزی را کاملاً فراموش کرده‏‎‌‎ایم که عمیقاً سال‏‎‌‎ها قبل از آن لذت می‎‌‎بردیم. ما به دلیل پیچیدگی حیاتی در طبیعت انسان به دوستان قدیمی نیاز داریم، زیرااغلب ما مراحل توسعه شخصی خود را پشت سر می‎‌‎گذاریم و در حین انجام این‎‌‎کار آن کسی که بوده‏‎‌‎ایم را فراموش می‎‌‎کنیم. در حالی که نیاز داریم به یاد بیاوریم چه کسی بودیم و چه دیدگاه‎‌‎هایی داشتیم، و به این ترتیب سیر رشد خود را درک کنیم و بابت آن قدردان خود باشیم. برای مثال در چهارده سالگی چیزهای زیادی در مورد رنجش از والدین می‎‌‎دانستیم، در حالی که بیست سال بعد کل این ایده پوچ و ناسپاس به نظر می‎‌‎رسد. با این حال دوست قدیمی ما را با یک فضای خاص دوباره پیوند می‎‌‎دهد و مانند یک رمان‎‌‎نویس، ما را با شخصیتی از خود قدیمی‎‌‎مان نزدیک می‎‌‎کند که در غیر این صورت ممکن بود بیگانه به نظر برسد. مثلا ممکن است در بیست و دو سالگی زندگی مجردی را بسیار دردناک می‎‌‎دیدیم، در آن زمان با یکی از دوستان خاص خود خیلی وقت می‎‌‎گذراندیم و افکار غم‏‎‌‎انگیزی را به اشتراک می‎‌‎گذاشتیم. اما در چهل و پنج سالگی با دیدن افراد جوان در اطرافمان ممکن است به طور فزاینده‎‌‎ای کنجکاو شویم که‌ای کاش دوباره مجرد باشیم و در مورد خوشحالی‎‌‎های اغراق‏‎‌‎آمیزی که یک ازدواج‏‎‌‎معمولی می‎‌‎تواند به همراه داشته باشد خیال‎‌‎پردازی کنیم.

دوستان قدیمی بینشی از گذشته‏‎‌‎‏ می‎‌‎دهند

هر یک از ما زندگی را از نقاط بسیار متفاوت در طول دهه‏‎‌‎ها تجربه می‎‌‎کنیم اما به شکل قابل درکی تمایل داریم که فقط به چشم‎‌‎انداز کنونی توجه داشته باشیم و نوع نگرش و نیازهای خود را در مراحل قبلی فراموش کنیم. در حالی که برای بهبود عملکرد در بسیاری از نقش‏‎‌‎هایی که امروز داریم نیازمند بینش نسبت به گذشته خود هستیم. برای مثال اگر بخواهیم والدین مناسبی باشیم از لحاظ عاطفی نیاز داریم احساس مورد بی عدالتی قرار گرفتن و حساسیتی که در اوایل کودکی داشتیم را به خوبی به خاطر بیاوریم. هم‏‎‌‎چنین یک دوست قدیمی ممکن است یاد‎‌‎آور میزان علاقه و اشتیاق سال‏‎‌‎های جوانی‎‌‎مان نسبت به همسر امروزمان باشد، و به این ترتیب یاری‎‌‎مان کند از زندگی امروز با او سپاسگزار بوده و وفادارانه عاشقش باشیم. دوستان قدیمی فعال‏‎‌‎کننده‎‌‎های کلید بخش‏‎‌‎های جذاب و باارزش ما هستند که به آن‏‎‌‎ها نیاز داریم، چرا که ما همیشه در خطر فراموشی نیازهایمان در لحظه‏‎‌‎های مهم زندگی هستیم.

-*کارشناس ارشد مشاوره خانواده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha