خرید روغن زیتون و روغن کنجد درست مانند خرید برنج و چای باید در صدر فهرست خرید مایحتاج خانواده قرار بگیرد. درواقع این دو محصول طبیعی در کنار یکدیگر عمده نیاز اعضای خانواده را به چربی‌های مفید برطرف می‌کند. در ضمن خرید روغن کنجد و روغن زیتون همه سبک‌های آشپزی را پوشش می‌دهد. بدین ترتیب لازم نیست که محصولات مختلف برای سرخ‌کردن، پخت‌وپز و چاشنی خریداری کنید. در این نوشته خواص این دو روغن را شناخته و خواهید دانست که هر کدام چه کاربردی در برنامه غذایی روزانه خانواده شما دارد.

کاربرد روغن زیتون و روغن کنجد در برنامه غذایی روزانه

خواص روغن زیتون

روغن زیتون یک محصول طبیعی پرخاصیت است که به‌عنوان ماده افزایش‌دهنده طول عمر شناخته می‌شود. مهم‌ترین خواص این روغن برای اعضای خانواده عبارتنداز:

پیشگیری و کنترل دیابت:

ترکیب اولئوروپئین مشتق‌شده از زیتون به بدن کمک می‌کند تا انسولین بیشتری ترشح کند. انسولین همان هورمونی است که متابولیسم را کنترل و قند خون را تنظیم می‌کند.

پیشگیری از انواع سرطان:

از آنجایی که روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب غیراشباع  یا همان چربی‌های سالم و همچنین آنتی‌اکسیدان بالا است، می‌تواند یک ضد التهاب قوی باشد. این محصول با محافظت از سلول‌ها در برابر اکسیداسیون و رادیکال‌های آزاد از انواع سرطان به‌خصوص سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

بهبود سلامت قلب:

این روغن با کاهش کلسترول بد خون یا LDL و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به‌طور همزمان، احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت عمومی بدن:

چربی‌های سالم در روغن زیتون می‌توانند به عنوان یک منبع پایدار انرژی عمل کنند. افرادی که روغن زیتون مصرف می‌کنند، تناسب اندام داشته و مغز سالم‌تری دارند. همچنین سطح هورمون‌ها در افرادی که این روغن را مصرف می‌کنند در حالت ایده‌ال قرار داشته و به‌این ترتیب عملکردهای اندام‌های بدن بهبود پیدا می‌کند.

بهبود سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر:

عامل آلزایمر ایجاد پلاک‌های بتا آمیلوئید است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون این پلاک‌ها را حذف کرده و اجازه نمی‌دهد بیماری به مغز نفوذ کند.

خواص ضد باکتری:

روغن زیتون یک آنتی‌باکتریال قدرتمند است که از نفوذ باکتری‌هایی مانند هلیکوباکتر جلوگیری می‌کند. این باکتری در معده زندگی می‌کند و عامل زخم معده و سرطان است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که 30 گرم روغن زیتون بکر، می‌تواند عفونت هلیکوباکتر را در 10 تا 40 درصد از افراد در کمتر از دو هفته از بین ببرد.

جهت مشاهده خواص، قیمت و خرید روغن زیتون به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://zimalab.co/cook-oil/cook-olive-oil/

خواص روغن کنجد

کاربرد روغن زیتون و روغن کنجد در برنامه غذایی روزانه

روغن کنجد خواص قابل‌توجهی دارد که مهم‌ترین آن عبارتنداز:

پیشگیری از بیماری‌های مزمن:

روغن کنجد پر از آنتی‌اکسیدان است. همچنین ویتامین  E ، فیتوسترول، سزامول و سزامینول از عناصر مهم موجود در این محصول هستند. این ترکیبات به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن شما کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق:

روغن کنجد نسبت متعادلی از اسیدهای چرب امگا3، امگا6 و امگا9 دارد. امگا3 و امگا6 چربی‌های چند غیراشباع و اسیدهای چرب امگا9 چربی تک‌غیراشباع هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی این چربی‌های سالم خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش کلسترول:

مصرف روغن کنجد به کاهش کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید موجود در خون کمک می‌کند. این قابلیت به سلامت مغز و قلب کمک می‌کند.

درمان زخم، سوختگی، درد و التهاب:

بسیاری از فرهنگ‌ها در طب سنتی خود از روغن کنجد به‌عنوان ضد التهابی استفاده کرده‌اند. این محصول برای درمان دردهای مفصلی و درد دندان‌، ترمیم جای خراش و زخم، برطرف کردن گرفتگی‌های پیش از قاعدگی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارتقاء سلامت و زیبایی موها:

کنجد و ویتامین E موجود در روغن کنجد برای موها بسیار مفید هستند. این روغن حاوی دو عنصر آنتی‌اکسیدانی است که استحکام و درخشندگی مو را بهبود می‌بخشد.

کاهش استرس و افسردگی:

روغن کنجد دارای اسید آمینه به نام تیروزین است. تیروزین سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین به مبارزه با احساسات منفی و استرس و افسردگی کمک می‌کند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب:

تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد پوست را در برابر آسیب‌های اشعه UV حفظ می‌کند. به‌طور دقیق‌تر این روغن تا 30 درصد از پوست دربرابر اشعه‌های UV محافظت می‌کند. در حالیکه روغن‌های دیگر تنها 20 درصد از پوست در برابر اشعه‌های UV مراقبت می‌کنند.

جهت مشاهده خواص، قیمت و خرید روغن کنجد به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://zimalab.co/cook-oil/sesame-oil/

کاربرد روغن زیتون در تغذیه خانواده

این روغن را می‌توانید به روش‌های زیر مورداستفاده قرار دهید:

کاربرد روغن زیتون و روغن کنجد در برنامه غذایی روزانه

  • چاشنی سالاد: فرقی نمی‌کند سالاد شما متشکل از کاهو، گوجه و خیار باشد یا بروکلی و کلم سفید؛ در هرصورت روغن زیتون یک چاشنی عالی برای آن محسوب می‌شود. سالاد با چاشنی روغن زیتون قبل از غذا به شما احساس سیری می‌دهد و به‌این‌شکل از پرخوری پیشگیری می‌کند.
  • پخت‌وپز: روغن دانه‌های زیتون جایگزین سالم و عالی برای کره در کیک و انواع نان است.
  • مزه‌دار کردن: این روغن را می‌توان هنگام سرو سوپ، خوراک لوبیا، سبزیجات بخارپز و یا سالاد به عنوان چاشنی مورداستفاده قرار داد.

کاربرد روغن کنجد در تغذیه خانواده

این روغن را می‌توان با خیال راحت به روش‌های زیر مورداستفاده قرار داد:

  • تهیه سس سالاد: روغن کنجد با عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از بهترین چاشنی‌ها برای انواع سالاد محسوب می‌شود.
  • طبخ انواع غذا: این روغن را می‌توان در درجه حرارت‌های مختلف برای طبخ و سرخ کردن غذا به‌کار برد.
  • روغن نان و شیرینی: اضافه کردن روغن کنجد به مایع نان و شیرینی عطر و طعم منحصربه‌فردی به آن می‌بخشد.
  • مرینیت گوشت و مرغ: یکی از بهترین چاشنی‌ها برای مرینیت گوشت و مرغ روغن کنجد است. این محصول علاوه‌بر طعم بی‌نظیری که به گوشت و مرغ می‌دهد، خواص آن را بهبود می‌بخشد.

یک نکته کاربردی در استفاده از روغن کنجد و روغن زیتون

اگر می‌خواهید از همه فواید این دو محصول بهره برده و با خیال راحت آن را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید، باید نمونه خالص آن را تهیه کنید. روغن زیتون و روغن کنجد بکر در مجموعه زیمالب با کیفیت قابل‌توجهی به فروش می‌رسد. این دو محصول را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کرده و تغذیه خانواده‌تان را غنی کنید.

منبع: https://zimalab.co/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha