پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 335619

سلامت نیوز: در متن این نامه که در اختیار  قرار گرفته، آمده است:جناب آقای دکتر سیدرضا مرتضویاستاندار محترم و رئیس کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان همان‌گونه که آگاهی دارید، زاینده‌رود، اصلی‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که در تمام طول سال جریان داشته، هم‌اکنون به علت بارگذاری‌های بی‌رویه به‌ویژه در بالادست و کمبود شدید آب، به خشک‌رودی بدل شده است.

بگذارید زاینده‌رود جاری بماند

 جمعی از فعالان زیست‌محیطی استان اصفهان در نامه‌ای سرگشاده به استاندار اصفهان خواستار پایداری ورود آب به زاینده‌رود شدند.

در متن این نامه که در اختیار  قرار گرفته، آمده است:جناب آقای دکتر سیدرضا مرتضویاستاندار محترم و رئیس کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان همان‌گونه که آگاهی دارید، زاینده‌رود، اصلی‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که در تمام طول سال جریان داشته، هم‌اکنون به علت بارگذاری‌های بی‌رویه به‌ویژه در بالادست و کمبود شدید آب، به خشک‌رودی بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،شهر تاریخی اصفهان که به برکت جریان دائمی زاینده‌رود شکل گرفته، بالیده و به پایتخت فرهنگی ایران ارتقا یافته، در هیچ زمانی به اندازه دوره کنونی در معرض آسیب‌های زیست‌محیطی و گسترش بی‌قاعده و تغییر کاربری اراضی فراتر از توان اکولوژیک نبوده است.

متأسفانه طی سالیان اخیر، تبدیل زاینده‌رود و زیست‌بوم طبیعی آن به کانال موقت آب‌رسانی و قطع و وصل مکرر جریان و خشکاندن ادواری زاینده‌رود و نابودی میلیاردها زیستمند حریم و بستر رودخانه، به رویه‌ای عادی تبدیل شده است و از آثار منفی و خطرناک افت آب‌خوان‌ها و بروز پدیده بازگشت‌ناپذیر فرونشست زمین در شهر اصفهان که حیات در این شهر را در معرض تهدید جدی قرار داده، غفلت شده است.

یکی از مصادیق بارز این رویه تکراری که بی‌شک تخطی از قانون هم محسوب می‌شود، حذف سهم پایداری جریان رودخانه و نیاز زیست‌محیطی در سال آبی جاری، با وجود تصویب در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان است. این در حالی است که سرعت و گستردگی بروز و پیشروی بحران‌هایی که تنها به بخشی از آنها اشاره شد، به حدی است که برای نجات اصفهان فرصت چندانی وجود ندارد و درصورتی‌که فورا برای جریان دائمی زاینده‌رود تصمیم‌گیری نشود، شاید برای همیشه باید نگران قضاوت تاریخ و نسل‌های آینده به عملکرد خود باشیم.

اگرچه، حفظ جریان پایدار در زاینده‌رود به معنای حل همه مسائل نیست‌؛ ولی بی‌شک اولین و مهم‌ترین گام است؛ گامی که باید برداشته شود تا طبیعت به ما مجال برداشتن گام‌های بعدی را بدهد. گامی در جهت ایجاد روحیه امید و همکاری و درک مشترک در تأمین نیاز زیست‌محیطی و باور به امکان‌پذیربودن حفظ جریانی حداقلی ولی دائمی در زاینده‌رود به صورت طبیعی.


ما امضاکنندگان این درخواست براساس دلایل زیر خواستار حفظ پایداری جریان زاینده‌رود و تأمین هرچند اندک نیاز زیست‌محیطی در بازه زمانی اتمام تحویل آب به کشاورزان شرق تا زمان رهاسازی مجدد در نیمه فروردین ۱۴۰۱ هستیم:- در بسیاری از اسناد و قوانین بالادستی ازجمله اصل 50 قانون اساسی، سیاست‌های کلی محیط زیست و منابع آب ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها و مصوبات هیئت دولت؛ بر اهمیت حفظ محیط زیست و تأمین نیاز آبی زیست‌محیطی بعد از تأمین آب شرب تصریح شده است؛ بنابراین خشکاندن زاینده‌رود در فواصل بین نوبت‌های آبیاری غیرقانونی است.


- بارش‌های نسبتا مناسب در سرشاخه‌ها و جاری‌بودن رودخانه برای کشت کشاورزان شرق، امکان جاری‌سازی دائمی با جریان کمینه را مهیا می‌سازد.
- بر پایه این درخواست ضمن حفظ خط قرمز سد زاینده‌رود برای تأمین آب شرب، می‌توان با رهاسازی حداقلی بخشی از «نیاز زیست‌محیطی و پایداری جریان رودخانه» مصوب‌شده در برنامه توزیع آبِ سال جاری و همچنین مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوضه (176 میلیون مترمکعب)؛ ضمن تغذیه حداقلی آب‌خوان و جلوگیری هرچند اندک از تشدید فرونشست، امکان تقویت چاه‌های مورد استفاده در شرب و کشاورزی را هم فراهم نمود.
- خشکاندن رودخانه در بازه زمانی پایان تحویل آب به کشاورزان شرق تا رهاسازی مجدد در فروردین ماه، آثار زیان‌بار زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.


این جریان کمینه آب در رودخانه می‌تواند تلاشی در جهت حاکمیت قانون و رعایت عدالت، انصاف و اخلاق و بارقه امیدی برای زنده‌ماندن این پیکره نیمه‌جان و ﻧﻤﺎدی از امکان ایجاد تغییر و ﺗﻌﻬﺪی ﺑﻪ این رودﺧﺎنه ﺗﻤﺪن‌ساز و شاهرگ حیاتی اصفهان و ﻗﻠﺐ تپنده اﯾﺮان باشد.


رونوشت:
جناب آقای دکتر مهران زینلیان، معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان
جناب آقای مهندس حسن ساسانی، مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و دبیر محترم کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان
جناب آقای دکتر علی اصفهانی، دادستان محترم عمومی و انقلاب اصفهان
جناب آقای مهندس مهرداد مرادمند، رئیس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
جناب آقای دکتر محمدرضا قاسمی، سرپرست محترم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان
جناب آقای دکتر ایرج حشمتی، مدیر محترم اداره کل محیط زیست استان اصفهان
جناب آقای دکتر هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان
جناب آقای دکتر سید علی‌محمد میرمحمدی‌میبدی، رئیس محترم دانشگاه صنعتی اصفهان
جناب آقای دکتر حسین هرسیج، رئیس محترم دانشگاه اصفهان
جناب آقای دکتر شاهین شیرانی، رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
جناب آقای دکتر رضا نصر اصفهانی، رئیس محترم دانشگاه هنر اصفهان
جناب آقای دکتر پیام نجفی، رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
جناب آقای مهندس محمد نورصالحی، رئیس محترم شورای شهر اصفهان
جناب آقای دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار محترم اصفهان
جناب آقای دکتر علیرضا ایزدی، مدیر محترم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان
جناب آقای مهندس امیرحسین کمیلی، سرپرست محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان
جناب آقای محمد الموتی، دبیر محترم شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha