سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده باشند، منعی برای اهدای خون ندارند و بعد از رفع عوارض جانبی تزریق واکسن و بهبودی می توانند، خون اهدا کنند.

تزریق واکسن کرونا منعی برای اهدای خون ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عباس صداقت افزود: کشورهای مختلف گادلاین های (گایدلاین های بالینی مجموعه ای نظام مند از آخرین و معتبرترین شواهد علمی هستند که شیوه های برخورد بالینی با یک بیمار را بطور طبقه بندی شده با در نظر گرفتن اولویت ها، ‌ اثربخشی و هزینه اثربخشی بیان می کنند) متفاوتی را در ارتباط با مدت زمان معافیت از اهدای خون و فرآورده‌های خونی پس از تزریق واکسن کوید ۱۹ دنبال می کنند، معمولا مدت زمان این معافیت وابسته به پلتفرم واکسن تزریقی است.

وی ادامه داد: به صورت کلی پیشنهاد می‌شود اهدای خون پس از تزریق واکسن" اسپوتنیک و آسترازنکا " حداقل ۱۴ روز(دو هفته) پس از تزریق  انجام شود و باقی انواع واکسن های کرونا بعد از اینکه عوارض جانبی تزریق واکسن رفع شده و فرد احساس بهبودی داشت، اهدای خون انجام شود.

صداقت تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و فصل سرد سال میزان استقبال برای اهدای خون نسبت به ایام دیگر سال کاهش یافته است و مردم نوعدوست مانند همیشه اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند و نجات دهنده جان بیماران باشند.

وی با بیان اینکه خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است، تصریح کرد : علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی، برخی از افراد مانند عزیزان تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: خانم ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

وی ادامه داد: به مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون این اطمینان را می دهیم که مراکز انتقال خون در سراسر کشور تمامی اصول بهداشتی و پروتکل ها را رعایت می کنند و بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

صداقت تاکید کرد: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه فردی با مراجعه به مراکز انتقال خون دچار کرونا شده باشد و یا اینکه فردی با تزریق خون به کرونا مبتلا شده باشد، نشده است و مردم اطمینان داشته باشند که کرونا از طریق تزریق خون منتقل نمی شود.

 تا کنون ۶۱ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۴۷ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰ نفر دُز دوم و ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۲۴۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۵۳۴ دُز رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha