مگه بدون دستگاه پزشکی می توان فهمید که ریه هامون سالم است یا نه ؟ این دم و بازدم منظم و آرام که از نظرمان امری کاملا طبیعی است و تا وقتی که بیمار نشویم قدر آن را نمیدانیم، توسط یکی از مهم ترین اندام های بدن به نام ریه ها مدیریت می‌شود و از آنجایی که عملکرد صحیح آن تاثیر زیادی بر دیگر اندامها و به طور کلی تمام سیستمهای بدن می‌گذارد، حفظ سلامتی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چگونه بفهمیم که ریه هامون سالم است؟

زیرا در صورتی که اکسیژن رسانی و دفع کربن دی اکسید توسط ریه ها به خوبی صورت نپذیرد، سلول‌ها و اندام‌های دیگر اکسیژن کافی دریافت نکرده و آن طور که باید کارآمد عمل نمی کنند و کل عملکرد عمومی بدن را دچار اختلال می کنند.

بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدگی ریه ها از مصرف سیگار و قلیان پرهیز کنید و در صورت داشتن آلرژی از قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی‌زا مانند محیط های داری گرد و غبار، هوای آلوده، گرد گل و گیاه، مو و پشم حیوانات، خاک اره و غیره اجتناب کنید و در صورت مشاهده ی نشانه های هشدار دهنده وجود مشکل در ریه ها با مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی دقیق تر، هر چه سریعتر اقدام کنید تا اینگونه از پیشرفته تر شدن بیماری و سخت تر و طولانی تر شدن پروسه ی درمانی جلوگیری کنید.

مهمترین نشانه های وجود مشکل در ریه ها

ما در این مقاله که توسط کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت تهیه  و تنظیم شده است به مهمترین علائم بیماری در ریه ها پرداخته ایم که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

سرفه های مکرر

سرفه کردن در زمان بیماری و ابتلا به آنفولانزا و برونشیت در یک محدوده ی زمانی تا رسیدن به بهبودی، یکی از واکنش های دفاعی بدن برای پاکسازی مخاط از مسیر های تنفسی می باشد.

اما اگر بدون بیمار بودن دچار سرفه های مداوم در هنگام حرف زدن ، خندیدن و یا در موارد حاد، دفع خون با سرفه می شوید به راحتی از کنار آن عبور نکنید و آن را به علت ایجاد خراشیدگی در گلو نپندارید.

 زیرا این امر یکی از علائم مرتبط با عفونت ریه، آسم، فیبروز و یا سرطان ریه می باشد که باید هر چه سریعتر توسط پزشک متخصص مورد بررسی و مداوا قرار بگیرد.

نفس تنگی

در حالت عادی و بطور معمول، ریه ها برای ورود و خروج هوا، متحمل فشاری نمی باشند و این عمل بدون اینکه برای شخص سختی به همراه داشته باشد صورت می‌گیرد.

اما اگر بدون علت مانند سابق، نمی توانید در هنگام راه رفتن و بالا رفتن از پله ها به راحتی نفس بکشید و دچار تنگی نفس می شوید و نیاز به تنفسی عمیق دارید، بدانید که در خطر ابتلا به آسم، عفونت و آمبولی ریوی قرار دارید که می‌توانید با مراجعه به پزشک و مصرف دارو و انجام تستهای تنفس و یادگیری راه های سلامت ریه توسط پزشک،علاوه بر پیگیری روند درمانی،  شرایط زندگی را نیز برای خود آسان تر کنید.

افزایش و تغییر رنگ مخاط

تولید مخاط همواره در زمان بیماری و برای کمک به دفع بهتر میکروبها و باکتریها در بدن صورت می گیرد و در شرایط نرمال وجود نخواهد داشت و تنها ممکن است گاها و به صورت اندک در مواجهه با گرد و خاک و عوامل آلرژن به صورت شفاف و بی رنگ، مشاهده شود.

اما اگر به مدت طولانی شاهد تغییر در رنگ و بوی مخاط خود به صورت سفید، سبز و یا گاها خونی هستید بدانید که این موضوع طبیعی نیست و از نشانه های آشکار وجود مشکل در ریه ها می باشد.

چگونه بفهمیم که ریه هامون سالم است؟

خس خس سینه

تنفس در واقع یک امر غیر ارادی بدن می باشد و از آنجایی که معمولاً کاملا بدون سر و صدا صورت می‌پذیرد، هرگونه تولید صدا هنگام نفس کشیدن به صورت خس خس و یا زوزه کشیدن، از نشانه های به وجود آمدن انسداد و یا باریکتر شدن لوله های تنفسی به علت آلرژی، آسم، ذات الریه و یا برونشیت مزمن میباشد. که باید به طور جدی مورد بررسی و همچنین تحت مراقبت و استفاده از خدمات پرستاری در خانه قرار گرفته شود تا با تشخیص زودرس، از آسیب بیشتر به ریه ها جلوگیری شود.

دردناک شدن و متورم شدن پاها

اگرچه دور از انتظار به نظر می‌رسد اما یکی از علل تورم در پاها  ، وجود مشکل در ریه ها و عملکرد نادرست آنها می باشد. زیرا کمبود اکسیژن در خون کارایی قلب را کم کرده و موجب می‌شود که علاوه بر اینکه این اندام نتواند خون کافی برای عملکرد صحیح کبد و کلیه که وظیفه ی دفع سموم را بر عهده دارند پمپاژ کند، به علت گردش نادرست مایعات، بدن نیز دچار تجمع آب در قسمت پایینی خود یعنی پاها شده و این موضوع به صورت درد و تورم در پاها نمود کند.

بهتر است با مشاهدی این عارضه هر چه سریعتر خود را تحت ارزیابی یک پزشک متخصص قرار دهید تا با رسیدگی به موقع از ایجاد مشکلات بیشتر و حادتر شدن وضعیتتان جلوگیری کنید.

خستگی و اختلال در خواب

اهمیت داشتن خوابی آرام و کافی در طول شب برای بازیابی قوای بدن و سلامت جسم و روان انسان بر کسی پوشیده نیست، اما اگر در طول شب خواب خوبی ندارید و در حالت درازکش نفس کم می آورید و یا به علت وقفه های تنفسی و سرفه های مکرر از خواب بیدار می شوید و در طول روز نیز نسبت به سابق، توان و انرژی کمتری در خود احساس می کنید، بدانید که این علائم یکی از نشانه‌های بارز درست کار نکردن ریه های شما می باشد.

زیرا از آنجایی که کل اندام های بدن نمیتوانند برای عملکرد صحیح شان آنطور که باید اکسیژن کافی دریافت کنند، برای فعالیت انرژی زیادی از بدن می گیرند و این امر موجب ایجاد بی حالی، خستگی و کلافگی شخص میشود.

حرف پایانی

توصیه ما به شما این است که در صورت مشاهده ی علائم ذکر شده که زنگ خطر های هشدار برای سلامتی ریه ها می باشند، در کوتاهترین زمان ممکن به متخصص ریه مراجعه کنید و روند درمانی خود را با جدیت و تا آخر پیگیری کنید و همچنین سعی کنید کمتر از منزل خارج شوید و تا جایی که می توانید در خانه بمانید و فقط برای انجام امور ضروری از منزل خارج شوید.

حتی می توانید برای انجام امور ضروری مثل خرید منزل ، گرفتن داروهای خود از داروخانه ، انجام کارهای اداری و از این قبیل موارد ، از اطرافیان و یا شرکت های خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل مانند پرستاری طپش ، سلامت اول ،  آتیه پرستاران سلامت یا آسانیسم که خدمات در منزل را انجام می دهند کمک بگیرید. شما با این کار می توانید از آلودگی های بیرون از خانه در امان بمانید و تا زمان ریشه کن شدن کامل بیماری و بدست آوردن سلامتی کامل در محیط آرام و عاری از میکروب در خانه بمانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهسا CA ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    2 0
    خیلی عالی بود مقالتون واقعا استفاده کردیم. خواهشا ازین مقاله های آموزشی بگذارید