سلامت نیوز: بسیاری از افراد به ویژه در سنین بالاتر دچار کمردرد و درد زانو می شوند. این موضوع به طور خاص در زمستان شیوع یافته و می تواند نشانه ای جدی از برخی بیماری ها و به طور خاص کمبود ویتامین دی باشد.

دردهای استخوانی زمستانی را جدی بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یافته های پژوهشگران نشان می دهد دردهای ضربان دار در کمر یا زانو می تواند نشانه کمبود ویتامین D باشد. این دردها با درد عادی متفاوت بوده و می تواند مشابه دردهای شدیدی باشد که در عمق بدن احساس می شود.

به گفته محققان، درد استخوان ها با کمبود ویتامین D مرتبط است، زیرا این ویتامین برای سلامت استخوان ها حیاتی است. ویتامین دی علاوه بر نقش مهم خود در استخوان ها، برای کمک به تنظیم سطح کلسیم و فسفات در بدن مورد نیاز است. به گزارش سیناپرس،به باور متخصصین  مصرف یک مکمل ده میکروگرمی معمولاً در طول ماه های زمستان برای تکمیل ویتامین دی موجود در رژیم غذایی کافی است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که کمبود ویتامین D می تواند برای سلامت کلی نیز مضر باشد، زیرا مطالعات متعددی نشان داده که کمبود این ویتامین با بیماری ام اس، فشار خون بالا و دیابت ارتباط دارد.سایر علائم احتمالی کمبود ویتامین D شامل افسردگی، احساس خواب آلودگی و کمبود انرژی است.

برخی مطالعات تخمین می زنند که تا ۷۰ درصد افراد ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند و از سوی دیگر بیشتر ویتامین D بدن در پاسخ به نور خورشید روی پوست تولید می شود. به همین دلیل است که سطح بدن معمولاً در طول ماه های زمستان در عرض های جغرافیایی شمالی کمتر در معرض آفتاب قرار گرفته و افراد دچار کمبود ویتامین دی می شوند.
به گزارش سیناپرس، در طول زمستان سعی کنید خود را در داخل خانه زندانی نکنید. بیست دقیقه پیاده روی برای چند بار در هفته می تواند برای بدن کافی باشد تا مقادیر مورد نیاز ویتامین D را تولید کند علاوه بر این، برخی از بهترین منابع غذایی ویتامین D ، تخم مرغ، ماهی روغنی و قارچ هستند.

نویسندگان این مطالعه توصیه می کنند که یک سبک زندگی سالم باید شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵ دقیقه، سه تا چهار بار در هفته باشد، زیرا ۹۰ درصد ویتامین D در تماس پوست با نور خورشید سنتز می شود.

دکتر فاستینا پرز لوپز (Faustino Pérez-López) نویسنده اول این مطالعه درباره اهمیت دردهای کمر و زانو در زمستان گفت: بسیاری از مشکلات سلامتی را می توان با کمبود ویتامین D مرتبط است. ما معتقدیم که بسیاری از بیماری ها می توانند با کمبود مزمن ویتامین D تشدید شوند. به گزارش سیناپرس، متخصصان مراقبت های بهداشتی باید بدانند که این یک مشکل رایج است که بخش بزرگی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی کسانی که در مکان های آفتابی زندگی می کنند نیز می توانند در معرض کمبود ویتامین دی باشند.

در خاتمه گفتنی است درد های زانو و کمر در زمستان بسیار مهم هستند زیرا ویتامین D از تراکم مواد معدنی استخوان ها حمایت کرده و به عملکرد عصبی عضلانی کمک می کند و همچنین خطر شکستگی را کاهش می دهد. سایر بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی journal Maturitas  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha