سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف ویتامین E در عین این که می تواند برای سلامتی مفید باشد، خطر خونریزی مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

ویتامین E، تیغ دولبه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از express، به رغم شک و شبهه هایی که نسبت به ایمنی مکمل ها وجود دارد، مصرف آنها در تمام کشورهای دنیا از جمله انگلیس طرفداران خاص خودش را دارد. معمولا خطرات مرتبط با مصرف مکمل ها به مصرف دوزهای بالای آنها برمی گردد، اما محققان بر این باورند که مصرف درازمدت آنها نیز می تواند به همان اندازه خطرناک باشد.

یافته ها حکایت از آن دارد که مصرف ویتامین E خطر سکته های مغزی خونریزی دهنده را تا 22 درصد افزایش می دهد. همچنین مصرف انواع مکمل ها در صورتی که توسط متخصصان تجویز شوند، می توانند مفید باشند اما اغلب مصرف طولانی مدت و زیاد آن می تواند مشکل آفرین شود.

ویتامین E جزء یکی از مکمل هایی است که هم خطر سکته های مغزی خونریزی دهنده را افزایش داده و هم خطر سکته های ایسکمی را کاهش می دهند. معمولا سکته به دو شکل متفاوت رخ می دهد. سکته مغزی خونریزی دهنده زمانی رخ می دهد که خون به طور ناگهانی از یکی از عروق مغزی خونریزی می کند.

در بدن سالم، سکته مغزی ایسکمیک به سکته ای اطلاق می شود که در نتیجه قطع خونرسانی به بخشی از مغز ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، محققان بر این باورند که مصرف طولانی مدت مکمل ویتامین E می تواند ابتلا به این نوع سکته مغزی را افزایش دهد. به گفته محققان، مصرف این مکمل خطر سکته مغزی خونریزی کننده را تا 22 درصد افزایش داده اما خطر سکته ایسکمی را تا 10 درصد کاهش می دهد.

آنها با بررسی روی 59357 شرکت کننده در این تحقیقات که از مکمل ویتامین E استفاده کرده بودند، دریافتند که از هر 1250 نفری که این مکمل را استفاده کرده اند، یک مورد دچار سکته مغزی خونریزی کننده شده است.به گزارش sinapress، از سوی دیگر، مصرف ویتامین E باعث جلوگیری از بروز سکته ایسکمیک در یک نفر از هر 476 نفر می شود.

ویتامین E نوعی ویتامین ضروری محلول در چربی است که از آسیب چربی های شکننده در غشاهای سلولی جلوگیری می کند. به گزارش سیناپرس، این ویتامین برای حفظ گردش خون و قلب سالم، پوست، اعصاب، ماهیچه ها و سلول های خونی ضروری است. محققان در این تحقیق روزانه به شرکت کننده ها بین 50 تا 500 میلی گرم ویتامین می دادند که 44 برابر بیشار از میزان 12 میلی گرم در اروپاست.

البته به نظر می رسد مصرف روزانه این ویتامین تا حد 540 میلی گرم مشکل زا نیست اما از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم 400 میلی گرم از ویتامین E به مدت 10 سال خطر ابتلا به سرطان ریه را تا 28 درصد افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha