سامت نیوز: افزایش سرانه امید و رفاه درسایه تحقق عدالت اجتماعی در هر جامعه‌ای در گرو رفع محرومیت و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر آن جامعه است. افرادی که به روایت آمار در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند و برای دستیابی به رفاه اجتماعی نیازمند حمایت و توجه نهادهای حمایتی هستند.

 تلاش برای رفع محرومیت اقشار آسیب‌پذیر جامعه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،سازمان بهزیستی به منظور تحقق اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد تا در راستای یکی از مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی یعنی محرومیت‌زدایی از جای جای کشور اسلامی ایران گام بردارد.


تلاش برای حفظ کیان اقشار آسیب‌پذیر و نگهداری، مراقبت و ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت در کنار حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر کشور یکی از اولویت‌هایی است که در سازمان بهزیستی به آن پرداخته می‌شود و با وجود چالش‌های بسیار، اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.


 به گفته علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی، چتر حمایتی این سازمان برای بیش از 6 میلیون و 700 هزار نفر گسترده شده است و زنان سرپرست خانوار یا بدون ‌سرپرست مؤثر، افراد دارای معلولیت، معلولان مشاغل و صنوف مختلف به‌عنوان بیمار جسمی و حرکتی، نابینا، ناشنوا، فرزندان بی‌سرپرست و یتیم از جمله مخاطبان این سازمان هستند.


رئیس سازمان بهزیستی با تأکید براینکه حمایت و توانمندسازی افراد دارای معلولیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف این سازمان در اولویت اقدامات است به «ایران» می‌گوید: اصلاح و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یکی از گام‌های بزرگی بود که در راستای رفع محرومیت و دسترسی این اقلیت بزرگ کشور به حقوق خود صورت گرفته است. در حقیقت این سازمان تلاش کرده با استفاده از همه ظرفیت‌های خود برای اجرای دقیق و درست این قانون استفاده کند تا به اهداف آن که همانا توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، دست یابد.


وی در ادامه عنوان می‌کند: مراکز توانبخشی روزانه و شبانه در کنار مراکز نگهداری از کودکان مجهول‌الهویه و همچنین مراکز مختص کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، تا بتوانند گره‌ای از مشکلات این گروه باز کنند. تأمین حق پرستاری 10 هزار و 800 معلول ضایعه نخاعی، کمک به توانبخشی و آموزش روزانه 29 هزار و 114 معلول در مراکز غیردولتی، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی معلولان و بیماران روانی مزمن در خانواده به 23 هزار و 940 نفر، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی 29 هزار و 256 معلول و بیمار روانی مزمن در مراکز غیردولتی نمونه‌ای از اقدامات انجام شده در این زمینه در ماه‌های اخیر است.


قادری با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال یکی دیگر از اقدامات توانبخشی است که با رویکرد جامعه محور در دست اقدام است، می‌گوید: پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی نیازمندان، پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی معلولان، پرداخت هزینه ارتقای کارآیی معلولان، آموزش آماده‌سازی شغلی و حرفه‌آموزی، پیگیری و توجه دقیق بر اجرای قانون سه درصد اشتغال معلولان نمونه‌ای از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

طبق آخرین آمار تنها در سه ماهه اخیر حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی نیازمندان به 6هزار و 769 نفر پرداخت شده است.همچنین حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی معلولان به 19 هزار و 525 نفر و هزینه ارتقای کارآیی معلولین به یک هزار و 919 نفر پرداخت شده است. 709 نفر هم تحت آموزش‌های لازم برای آماده‌سازی شغلی و حرفه آموزی قرار گرفته‌اند.


رئیس سازمان بهزیستی همچنین به قانون سه درصد اشتغال افراد دارای معلولیت اشاره می‌کند و می‌افزاید: براساس ماده 15 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تمامی دستگاه‌های دولتی، عمومی و همه سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها و بانک‌ها که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند باید3 درصد از مجوزهای استخدام خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. در سال‌های اخیر با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان بهزیستی و سازمان امور استخدامی کشور خوشبختانه در مجوزهای صادر شده برای استخدام سازمان‌های دولتی سهمیه 3 درصد استخدام معلولان لحاظ شده است.


وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ دستگاه دولتی وجود ندارد که مجوز استخدام گرفته باشد اما 3 درصد در آن لحاظ نشده باشد، می‌افزاید: در سال گذشته مجموعاً 1306 مورد سهمیه استخدامی برای 23 دستگاه اجرایی داشتیم از این تعداد 961 مورد مربوط به سهمیه‌های سال 99 و 345 مورد نیز از سال‌های قبل ذخیره شده بود. البته در این زمینه هنوز کاستی‌هایی در اجرای قانون پس از لحاظ شدن سهمیه وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن موانع نیز از بین برود.


 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر اینکه شعار بهزیستی، تلاش برای دسترسی کامل افراد دارای معلولیت به امکانات و خدمات مناسب برای زندگی همانند سایر افراد جامعه است، می‌گوید: مناسب‌سازی محل زندگی و خودروهای مورد استفاده افراد دارای معلولیت نمونه‌ای از این اقدامات است. بر این اساس طی سه ماه گذشته مناسب‌سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه 4400 نفر از افراد دارای معلولیت و کمک به ایاب و ذهاب 20 هزار و 313 نفر معلول انجام گرفته است.


قادری در ادامه به پرداخت مستمری ماهانه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: برای کاهش مشکلات معیشتی افراد دارای معلولیت که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند با حمایت دولت مستمری ماهانه پرداخت می‌شود.علاوه بر این مبلغ برای واجدین شرایط حق پرستاری و همچنین هزینه نگهداری در مراکز شبانه نیز پرداخت می‌شود.


وی همچنین درباره توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان بدون سرپرست مؤثر عنوان می‌کند: زنان سرپرست خانواری که جزو 6 دهک پایین جامعه هستند جزو گروه هدف سازمان بهزیستی به شمار می‌آیند و توانمندسازی این زنان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای محرومیت‌زدایی است. در حال حاضر 255 هزارو 600 خانوار زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. با توجه به بحث مستمری و منابع مالی برای جذب زنان سرپرست خانوار و برخی محدودیت‌های موجود تلاش‌های بسیاری برای جذب بیش از نیمی از نان پشت نوبت بهزیستی انجام شد و خوشبختانه از حدود 25 هزار نفر که پشت نوبت بودند حدود 15 هزارو 600 نفر زن سرپرست خانوار و دختر خودسرپرست به جمع جامعه هدف بهزیستی اضافه شده‌اند.


رئیس سازمان بهزیستی دراین باره اضافه می‌کند: درحال حاضر 3 طرح برای توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در حال اجرا است. نخست اشتغال فردی و خانگی که 16 هزار و 457 نفر زن سرپرست خانوار در قالب آن مشغول به فعالیت هستند. این افراد علاوه بر حرفه‌آموزی، سرمایه اولیه برای شروع کار را دریافت می‌کنند.

دومین طرح حمایتی در قالب گروه‌های همیار از سال 79 به اجرا درآمده است. در این گروه‌ها 5 تا 7 زن سرپرست خانوار و دختر خودسرپرست طی فرایندهای تخصصی برای اشتغال و توانمندسازی پایدار آماده می‌شوند.درحال حاضر بیش از یک هزار و 450 گروه همیار در کشور فعالیت می‌کنند که حدود 7 هزار زن سرپرست خانوار عضو آنها هستند.


طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی سومین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که در 22 استان کشور در حال اجرا است.
در حال حاضر حدود 4 هزار و 409 گروه خودیار در یک هزار و902 روستا تشکیل داده‌ایم و تقریباً 72 هزار زن و دختر خودسرپرست در این طرح حمایت می‌شوند.


وی خاطرنشان می‌کند: طی سال گذشته با وجود همه‌گیری کرونا و افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از آن بالغ بر 13 هزار زن سرپرست خانوار با کمک‌های دریافتی از سوی سازمان بهزیستی توانمند شده، از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند.


قادری در ادامه عنوان می‌کند: در مورد مسکن تلاش می‌کنیم تا شرایطی فراهم شود که همه افراد تحت پوشش سازمان خانه‌دار شوند. درواقع تأمین مسکن برای نیازمندان و افراد دارای معلولیت، کمک به تأمین ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار و کمک به امور رفاهی اقدامی دیگری در راستای وظایف این سازمان حمایتی است.


شایان ذکر است برای اولین بار در سال 98 کمک هزینه ودیعه مسکن برای افراد تحت پوشش در نظر گرفته شد. موضوعی که قبلاً در بهزیستی وجود نداشت و خوشبختانه با تأمین بودجه این خدمت در حال انجام است.وی با اشاره به افزایش قیمت لوازم توانبخشی می‌گوید: برای کاهش هزینه‌های خانوار و کاهش فشارهای اقتصادی بر خانواده‌های دارای فرد معلول، تلاش شده با افزایش اعتبار در خصوص تهیه لوازم توانبخشی و وسایل بهداشتی برای افراد دارای معلولیت اقدامات مؤثری انجام شود.


به گفته رئیس سازمان بهزیستی قشر جوان و تحصیل آنها همواره از دغدغه‌های مسئولان کشور بوده است، از این‌رو کمک هزینه تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی برای افراد تحت تکفل افراد دارای معلولیت پرداخت می‌شود.وی در ادامه به برنامه‌های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی اشاره و اظهار می‌کند: در حال حاضر 77 هزار و 409 نفر تحت پوشش برنامه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این سازمان قرار دارند و کمک هزینه مشاوره و راهنمایی به 28 هزار و 841 نفر پرداخت شده است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌افزاید: 30 هزار و 15 نفر از خدمات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، با سه ریز فعالیت: همیار مادر و کودک، پیشگیری از خودکشی و ارتقای سلامت جنسی استفاده می‌کنند.ارائه خدمات مشاوره و فوریت‌های اجتماعی به 36هزار و 372 نفر، ارائه کمک هزینه مددکاری اجتماعی به 31 هزار و 943 نفر برای مراقبت از خانواده‌های درمعرض طلاق، تدوین ضوابط فوریت‌های اجتماعی و مشاوره غیرحضوری به 394 هزار نفر از جمله دیگر اقدامات این سازمان در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.


وی تصریح می‌کند: تعداد 755 گروه از دانش‌آموزان تحت پوشش برنامه‌های سلامت اجتماعی (مانا) قرار دارند. همچنین 1914 کودک با طرح ساماندهی کودکان خیابانی ساماندهی شده‌اند. نگهداری از 2 هزار نفر از کودکان کار، کمک و حمایت از 78 فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی، کمک و حمایت از 157 دختر در معرض آسیب واقع در خانه‌های سلامت، حمایت روانی – اجتماعی از 420 دختر و خانواده (ندای مهر)، حمایت و بازپروری 600 نفر از دختران و زنان آسیب‌دیده اجتماعی، حمایت و بازپروری 90 نفر از دختران و زنان آسیب‌دیده اجتماعی (راه نوین)، حمایت از یک هزار و 25 نفر از زنان در معرض خشونت واقع در خانه‌های امن، اجرای برنامه اورژانس اجتماعی برای 490 هزار نفر (تعداد پیش‌بینی شده در 4 فعالیت برنامه اورژانس اجتماعی)، از دیگر اقدامات و برنامه‌های این سازمان قلمداد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha