یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 335758

سلامت نیوز:پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند صعودی ابتلا و مرگ کرونا با سویه جدید، ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات جدی برای مدیریت شیوع این ویروس بگیرد، اما روز گذشته نتیجه جلسه، از اعمال محدودیت‌هایی فارغ از شدت شیوع ویروس در کشور، حکایت داشت.

 شیوع شدید، محدودیت ضعیف

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،به‌طوری‌که براساس اعلام عباس شیراوژن، سخنگوی این ستاد، تعطیلی‌ یک هفته‌ای مهدهای کودک در شهرهای قرمز، مرخصی 5روزه مبتلایان به اومیکرون و تزریق واکسن به زنان باردار، تنها تصمیماتی بود که از سوی ستاد گرفته شد.

شیراوژن جزئیات این تصمیمات را در حساب توییترش اعلام کرد: «در ستاد ملی کرونا مصوب شد، مهدهای کودک در شهرهای قرمز به‌مدت یک هفته تعطیل شود و با توجه به این تعطیلی، دستگاه‌های اجرایی زمینه استفاده از دورکاری را برای مادران دارای فرزند زیر ۶سال به‌مدت یک هفته فراهم کنند. همچنین مدت زمان مرخصی افراد مبتلا به‌سویه اومیکرون، ۵روز تعیین شد که با گواهی رسمی پزشک یا ارائه تست مثبتPCR قابل استفاده است.

از سوی دیگر، براساس مصوبه کمیته علمی، امکان واکسیناسیون تمامی بانوان باردار در تمامی سنین فراهم و بلامانع است.» این تمام تصمیماتی است که روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شد، درحالی‌که به فاصله چند ساعت بعد، تنها در 24ساعت، 133نفر جانشان را از دست دادند و 18هزار و 598نفر هم مبتلا شدند.

ابتلای روزانه بیش از 20هزار نفر و مرگ بالای 100 نفر، اما شرایطی مشابه با ماه‌های پایانی سال گذشته پس از پیک سوم را تداعی می‌کند. مرگ ناشی از کرونا، در یازدهمین ماه از سال، شباهت بسیاری با وضعیت دی ماه سال گذشته دارد. هرچند که حالا موارد ابتلا چندین برابر آن دوره است. دی ماه سال گذشته، با ثبت 191مرگ در نخستین روز شروع شد، در میانه به 110مرگ رسید و در نهایت این ماه با 87فوتی، تمام شد.

بهمن ماه همان سال هم تعداد مرگ‌ها با همین عددها شروع شد و در آخر به 80فوتی در روز رسید. در اسفند اما بالاترین میزان فوت به 100نفر در بیست و پنجمین روزش رسید. همه اینها در شرایطی است که آن زمان، واکسنی تزریق نشده بود و حالا بیش از 137میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

کادر درمان تسلیم است
متخصصان اپیدمیولوژی و در کنار آنها برخی از مسئولان پیشین وزارت بهداشت و نظام سلامت، بر متفاوت بودن پیک ششم با سویه اومیکرون تأکید می‌کنند. با این حال نه خبری از تعطیلی‌های سراسری است و نه محدودیت‌های تردد. همه بر تکمیل واکسن و استفاده از ماسک تأکید می‌کنند، اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حدود 50درصد است و به‌گفته حسین کرمانپور، سخنگوی سابق سازمان نظام پزشکی و مدیر فعلی اورژانس بیمارستان سینا، در شهرهای بزرگ، استفاده از ماسک بسیار کمرنگ است و در شهرهای کوچک، به ندرت استفاده می‌شود.

او می‌گوید: «وزارت بهداشت یکی از اعضای مؤثر در ستاد ملی مقابله با کروناست، با این حال باز هم نمی‌توان گفت که به تنهایی تصمیم‌گیرنده است. در ستاد مقابله با کرونا قرار است تصمیمات با توجه به منافع ملی گرفته شود. زمانی که ستاد، تصمیمات جدی نمی‌گیرد، مردم هم تصور می‌کنند اتفاق مهمی نیفتاده و خودشان هم ساده می‌گیرند.

نتیجه هم رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و بی‌رغبتی برای تزریق واکسن است. در مهر و آبان، تصمیم گرفته شد که تجمع‌ها برپا نشود، اما حالا شاهد هستیم که در هفته‌های گذشته تجمع‌ها با مناسبت‌های مختلف برگزار شد. خود مسئولان هم مصوبه‌های خودشان را رعایت نمی‌کنند که اینها نتیجه خوبی نخواهد داشت.» او می‌گوید که کادر درمان حالا در حالت تسلیم قرار دارد و تنها روی بخش درمان تمرکز کرده است، درحالی‌که باید پیشگیری اتفاق می‌افتاد: «به‌نظر من، باید روی آموزش مردم تأکید شود، دیگر سختگیری‌ها جواب نمی‌دهد، اومیکرون از واکسن هم فرار می‌کند.

رنگ‌بندی شهرها گمراه‌کننده است
حمید سوری، اپیدمیولوژیست است، او در 2سال گذشته سکاندار بخش‌های زیادی در مدیریت کرونا بوده و در 5پیک گذشته، در جلسه‌های بسیاری برای مهار کرونا حضور داشته، او معتقد است که با اینکه میزان شیوع کرونا به‌شدت بالا رفته اما، دیگر نمی‌توان انتظار تعطیلی‌های سراسری و اعمال محدودیت‌های کرونایی مانند پیک‌های قبلی را داشت.

او از عملکرد مسئولان وزارت بهداشت در این بخش، انتقاد می‌کند و به همشهری می‌گوید: «تصمیمات بدون مستندات علمی گرفته و اجرا می‌شود. بخشی از آن هم مربوط به واکسیناسیون کودکان است که در سند ملی واکسیناسیون مورد توجه قرار نگرفته است.» او معتقد است که تعطیل کردن مراکز و اصناف هنر نمی‌خواهد، اما مهم این است که محدودیت‌ها به‌صورت هوشمندانه اعمال شود: «باید سطح خطر به درستی سنجیده شود نه براساس قرمز و آبی‌ بودن شهرها.

تعطیلی سراسری با توجه به وضعیت معیشتی مردم تا زمانی که نتوان از آنها حمایت کرد، مورد تأیید نیست. نمی‌توان یک کلید را فشار داد و تمام کشور را خاموش کرد. باید محدودیت‌ها به‌صورت منطقه‌ای با توجه به شرایط هر شهر، اعمال شود.» او درباره اعمال محدودیت‌ها در پیک‌های قبلی و تأثیر آن بر کنترل کرونا توضیح می‌دهد: «فاصله بین پیک‌های سوم و چهارم طولانی بود و توانست اپیدمی را مهار کند، یکی از دلایل آن هم اجرای طرح شهید سلیمانی بود. به هر حال آن زمان به‌دلیل شیوع سویه دلتا، شرایط متفاوت بود.» به‌گفته  او، باید موازنه منطقی میان اعمال محدودیت‌ها و شیوع ویروس، درنظر گرفته شود.

مسئله اینجاست که باید برای اعمال محدودیت‌های هوشمند و گزارش‌هایی که به ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت شیوع، داده می‌شود، از نظر متخصصان استفاده شود. در کشور780مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، اما اینها چقدر در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشتند؟ این اپیدمیولوژیست بر سنجش سطح خطر، تأکید می‌کند و در توضیح آن می‌گوید: «رنگ‌بندی شهرها، گمراه‌کننده است. چرا که تنها براساس تعداد بستری تغییر می‌کند.

در بسیاری از مواقع گفته می‌شود وضعیت منطقه‌ای آبی است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آن منطقه وضعیت خوبی از نظر شیوع کرونا ندارد. رنگ‌بندی‌ها بیشتر برای مدیران پیام دارد تا برای مردم. از سوی دیگر، باید تست‌های کرونا مثبت، مورد توجه قرار گیرد تا بار ویروس در هر منطقه‌ای مشخص شود. باید بررسی شود که ویروس در کدام مناطق طغیان کرده است.» او ادامه می‌دهد: « اگر بین 8تا 10درصد تست‌ها مثبت باشد، نشان می‌دهد که ویروس در آن منطقه در حال چرخش است. باید مشخص شود که سطح ایمنی هر جامعه‌ای چقدر است تا براساس آن اقدام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha