یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 335795

حضرت امام خمینی (ره) : «حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است» روز جهانی کار و کارگر مبارک باد

روز جهانی کار و کارگر

به گزارش سلامت نیوز، اولین روز از ماه "می" که در تقویم هجری شمسی معمولاً با 11 اردیبهشت ماه مصادف می شود، روز جهانی کار و کارگر نام گذاری شده است. کارگران از جمله اقشاری هستند که برای حرکت جامعه به سمت رشد و شکوفایی  همواره به حضور آنها احساس نیاز می شود؛ در اصل هر جامعه ای رشد و ترقی و رسیدن به اهداف خود را مدیون قشر کارگر و فعالیت های خالصانه آن هاست.

«گذری بر ماجرای روز جهانی کارگر»

در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی علیه شرایط سخت و ناعادلانه کاری خود در شهر شیکاگو، این قشر با بی عدالتی و نهایت بی رحمی به گلوله بسته شدند و تعداد زیادی از آنها در  تاریخ  (چهارم می 1886) به قتل رسیدند. در واقع در تاریخ یکم می قرار بود قانون کاهش ساعت کاری به هشت ساعت در روز، به اجرا در بیاید اما انجام نگرفت و  اعتصابات گسترده ای( در حدود 90 هزار تن ) را با خود به همراه داشت. در آن دوران در کشور های سرمایه داری قدرت مالی و نفوذ سیاسی سرمایه‌داران به حدی رسیده بود که در بسیاری موارد، کارفرمایان به سادگی در برابر خواست کارگران مقاومت کرده و دولت‌ها نیز از آنان پشتیبانی می‌کردند. کارگران اعتصابی و هوادارانشان که در میدان Haymarket جمع شده و به حرکت در آمده بودند، سوار بر یک گاری بزرگ شعار میدادند. پس از اینکه مسافتی را طی کردند، پلیس از مردم معترض می خواهد که متفرق شوند اما انفجاری در اطراف گاری رخ می دهد و در پی آن یک مأمور پلیس کشته  و چند کارگر و پلیس دیگر مجروح می شوند. این رویداد سبب شد که پلیس دست به تیراندازی به سوی جمعیت بزند و کشتار صورت گیرد. پلیس با تیراندازی و اعمال شدید خشونت توانست جمعیت را متفرق  و پراکنده کند. در پی این اتفاق، هشت  نفر به عنوان عاملان اصلی دستگیر شده که پنج نفر از آنان کارگر مهاجر آلمانی و یک نفر هم آلمانی تبعه آمریکا بود. دادگاه یکی از این دستگیرشدگان را به ۱۵ سال  حبس  و بقیه را محکوم به اعدام کرد.

پس از اینکه اخبار مربوط به قتل و اعدام و کشتار به جهانیان رسید، در گوشه و کنار جهان، هرساله مراسم یادبودی برگزار شد که در نتیجه ی آن، سرانجام  ۱ مه، روز جهانی کارگر نام گرفت. با قدرت گرفتن جنبش های سوسیالیستی به مرور زمان، از اوایل سده بیست میلادی، روز ۱ مه به عنوان روز جهانی کارگر توجه ویژه ای را به خود جلب کرد.

کارگر

«سازمان بین المللی کار»

سازمان بین المللی کار نهادی وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و در سال در سال 1919 براساس معاهده ورسای برپا شده است.برای برقراری رابطه بین این دو سازمان،  موافقت نامه ای در سال 1946 به تصویب رسید که آن را به صورت  نخستین کارگزاری تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد درآورد.

اهداف :

  1. بین المللی کردن برنامه ها و تنظیم سیاست ها به گونه ای که شرایط کار و زندگی را بهبود ببخشد
  2. قالب بندی و تنظیم معیارهای کار به عنوان رهنمودهایی در به اجرا در آوردن این سیاست ها توسط مسئولان ملی.
  3. اعمال و به کارگیری یک برنامه وسیع و جامع همکاری های فنی، برای مساعدت و همیاری به دولت ها و عملی کردن این سیاست ها به شیوه ای کار ساز و اقدام به کارآموزی.
  4. آموزش و پژوهش به منظور کمک به پیشرفت و کامیابی در این تلاش ها.

 از جمله مهم ترین اهداف این سازمان تصویب کنوانسیون ها وتوصیه هایی است که متضمن برقراری معیارهایی در ارتباط با مسائل کارگری در زمینه هایی مانند آزادی عضویت در تشکل ها، جبران خسارت های وارده به کارگران، ساعات و شرایط کار، دستمزدها، بیمه های اجتماعی ، مرخصی با استفاده از حقوق، ایمنی، خدمات اشتغال و بازرسی مسائل مرتبط می باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha