"اخیرا متوجه شده اند که این بیماری به علت وجود میکروبی به نام هلیکوباکتر ایجاد می شود که در معده و روده وجود دارد و زخم معده ناشی از آن علت میکروبی دارد" این بخشی از صحبت‌های دکتر «ایرج خسرونیا» متخصص داخلی و عضو دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با سلامت نیوز است.

عدم درمان زخم معده احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد

زخم معده با چه علائمی خود را نشان می‌دهد و به چه دلیل ایجاد میشود؟

 در گذشته فکر می‌کردند زخم معده تنها به علت ترشح اسید معده ایجاد می شود اما اخیرا متوجه شده اند که این بیماری به علت وجود میکروبی به نام هلیکوباکتر ایجاد می شود که در معده و روده وجود دارد و زخم معده ناشی از آن علت میکروبی دارد، آب و غذای آلوده، دست آلوده باعث انتقال این میکروب از فردی به فرد دیگر می‌شود. بنابراین علاوه بر ترشح اسید ممکن است که این میکرو باعث ایجاد زخم معده در افراد شود و اگر این بیماران رعایت بهداشت را نکنند، بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. به طور نمونه اغلب افرادی که در یک خانواده هستند معمولاً دچار زخم معده می شوند.

بیشتر بدانید: علل، علائم و راههای تشخیص و درمان سرطان معده را بشناسید

روش تشخیص به چه صورت است؟

هلیکوباکتر با آزمایش ساده  خون قابل تشخیص است، علاوه بر این آزمایش مدفوع هم کمک بزرگی به تشخیص می‌کند به طوری که مقداری از مدفوع را گرفته در آزمایشگاه بیوپسی کرده و تشخیص لازم را می‌دهند. بنابراین از این طریق می‌توانیم به این تشخیص برسیم که زخم معده میکروبی است یا غیر میکروبی.

علل غیرمیکروبی ابتلا به زخم معده کدامند؟

 گاهی اوقات زخم معده به علت ترشح اسید بالا و بر اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود که نیاز به درمان دارد.

درمان زخم معده به چه صورت است؟

درمان زخم معده ای که بر اثر ترشح اسید باشد به وسیله داروهای ضد اسید است در کسانی که استرس و اضطراب دارند آرام بخش ها تجویز می‌شوند. بنابراین اگر زخم معده به دلیل میکروب باشد ۱۵ تا ۲۰ روز آنتی بیوتیک مورد نظر تجویز می شود.

علائم بیماری چیست؟

 درد معمولا در بالای شکم خود را نشان می‌دهد گاهی اوقات فرد دچار ترش کردن و باد گلو می‌شود و اگر این زخم ها درمان نشوند ممکن است باعث انسداد معده شوند به طوری که فرد قادر به خوردن غذا نباشد و معده سوراخ و یا پاره شود در این حالت ترشحات اسیدی وارد معده و شکم شده و "فنی کولیت" ایجاد می شود.

آیا هر سوزش معده می تواند ناشی از زخم معده باشد؟

 سوزش معده تنها ناشی از زخم معده نیست و ممکن است از ورم معده و یا التهاب معده باشد. در واقع سوزش معده می‌تواند بر اثر زخم و یا ورم اثنی عشر باشد. التهاب کیسه صفرا یکی دیگر از دلایل سوزش معده است و التهاب پانکراس هم از دلایل سوزش معده است. ذکر این نکته ضروری است که گاهی برخی از افراد درد قفسه صدری دارند و به اشتباه گمان می کنند، مشکل معده دارند. در حالی که این حالت نشان از ناراحتی قلبی می‌دهد و حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به زخم معده هستند؟

افرادی بیشتر مستعد ابتلا به زخم معده هستند که به صورت اجتماعی زندگی می کنند یعنی تعداد زیادی از افراد در یک محل با هم سکونت دارند، سالمندان در مراکز نگهداری سالمند، سربازان در پادگان‌ها از جمله افرادی هستند که بیشتر مستعد ابتلا به زخم معده هستند. در واقع در جاهایی که رعایت بهداشت به راحتی کار ساده ای نیست و احتمال ابتلا به زخم معده بیشتر است و افرادی که رعایت اصول بهداشتی را نمی کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

تغذیه مناسب بیماران باید بر چه مبنایی باشد؟

معمولا افرادی که دچار زخم معده هستند باید از پرخوری پرهیز کنند. مواد تند و تیز و اسید دار مصرف نکنند، نوشابه و غذاهای فست فودی از موادی است که باید پرهیز شود. غذاهای حاوی ادویه، قرص های مسکن از سایر منعیات در رژیم افرادی است که به زخم معده مبتلا هستند. علاوه بر اینها برخی از افراد نسبت به برخی مواد غذایی احساس ناراحتی می‌کنند که با توجه به موادی که آنها را آزار می‌دهد باید از خوردن آنها پرهیز کنند.

آیا این امکان وجود دارد که زخم معده در دراز مدت به سرطان تبدیل شود؟

 بله متاسفانه اگر زخم معده درمان نشود و میکروب هلیکوباکتر از بین نرود احتمال ابتلا به بدخیمی و بیماری سرطانی خصوصا سرطان معده وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha