سلامت نیوز:دولت سیزدهم قصد دارد ۶۰۸هزار واحد مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید احداث کند که تاکنون مکان یابی مربوط به 250هزار واحد انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

برای خانه‌دار شدن دست بجنبانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، این را علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خبر داده و گفته است: برای احداث این تعداد مسکن بیش از ۱۴هزار هکتار زمین موردنیاز است که در حال رایزنی برای تامین آن‌ها و آماده‌سازی هستیم. طرح نهضت ملی مسکن اقدام جدی دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن ایرانیان است که از چند ماه قبل اجرایی شده و حالا معاون وزیر راه و شهرسازی هم خبر داده که مهلت ثبت‌نام در این طرح، پایان اسفندماه امسال است.

مسکن به بزرگ‌ترین دغدغه و مشکل خانواده‌های ایرانیان تبدیل شده است. در روزگاری طرح مسکن مهر باوجود کمبودها و مشکلاتی که داشت توانست مردم بسیاری را خانه‌دار کند که البته کنار آمدن با مشکلات جانبی این طرح‌ها برای مردم قابل‌تحمل‌تر بود اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ساخت مسکن دچار ترک فعل مسوولان شد؛ به‌گونه‌ای‌که نیاز سالانه بازار تامین نشد و همین مساله خود به یکی از عوامل تشنج در بازار مسکن تبدیل شد. با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم طرح جدید نهضت ملی مسکن آغاز شد تا براساس آن مردم بتوانند رویای مالکیت سقف بالای سر را داشته باشند. استقبال مردم از این طرح جدید هم خوب بوده است و حالا خبر رسیده که فرصت ثبت‌نام برای برخورداری از مسکن‌های این طرح رو به پایان است.
 
تا دیر نشده بشتابید
 بنا بر اعلام معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ثبت‌نام همه گروه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن شامل مجردها و متاهل‌ها در حال انجام است و روز ۲۹اسفندماه این مهلت به پایان می‌رسد. فرصت نام‌نویسی در سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir برای همه گروه‌ها ازجمله افراد مجرد بالای ۲۳سال که پیش از این تا ۲۰بهمن‌ماه اعلام شده بود تا انتهای سال جاری تمدید شد و آنطور که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی گفته این زمان در روز ۲۹اسفند به اتمام می‌رسد و بعد از آن تحلیل و پالایش اطلاعات متقاضیان ثبت‌نام شده، تکمیل و نهایی می‌شود.

البته گفته می‌شود درحال‌حاضر پالایش بیش از ۹۵درصد از کل متقاضیان نهضت ملی مسکن انجام شده و برای کنترل شرط سکونت به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها ارسال شده ‌است. محمودزاده دیروز با اعلام اینکه تولید مسکن روند صعودی گرفته و به ۵۲۰هزار واحد در سال رسیده‌ایم، وعده داد که اوایل سال آینده یک نهضت بزرگ ساخت‌وساز در کشور خواهیم داشت.

او همچنین اعلام کرد: در مقطع زمانی نیاز است تا سایت نام‌نویسی طرح نهضت ملی مسکن بسته و ارزیابی‌های کلی و ساماندهی ثبت‌نامی‌ها انجام شود که این کار بعد از پایان اسفند آغاز خواهد شد. درعین‌حال اگر تقاضایی متعاقب آن وجود داشته باشد، در آینده برای تمدید نام‌نویسی در طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گرفته خواهد شد.
 
ثبت‌نام در تمام کشور
 معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی توضیح داد: درحال‌حاضر همه گروه‌های واجدشرایط طرح نهضت ملی مسکن درحال ثبت‌نام هستند و فقط مختص به مردان مجرد بالای ۲۳سال سن نیست. همچنین در تمامی شهرهای کشور ثبت‌نام انجام می‌شود. محمودزاده چند روز قبل درباره تکلیف متقاضیانی که پیامک تعیین وضعیت آن‌ها ارسال نشده، گفته بود: متقاضیانی که پیش از این در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز نتایج آن‌ها پالایش و اعلام  نشده، می‌توانند به ادارات راه‌وشهرسازی استان یا شرکت عمران شهرهای جدید محل سکونت خود و در شهرهای زیر صدهزار نفر نیز به بنیاد مسکن مراجعه کنند تا از نتیجه ثبت‌نام خود آگاه شوند.


بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهارمیلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالانه ۳۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند.

طبق آخرین آماری که وزارت راه‌وشهرسازی ارائه داده تا روز یکم اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۰هزار واحد یا تکمیل شده یا آماده عملیات اجرایی است و برای یک‌میلیون واحد تامین زمین شده است.رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی هم وعده داده که تا پایان سال جاری ۸۰۰هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله عملیات اجرایی برسد.

وام این واحدها در تهران ۴۵۰میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰میلیون و روستاها ۲۵۰میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها، قیمت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۷میلیون تومان خواهد بود.وزیر راه‌وشهرسازی وعده داده که تا پایان سال جاری ۸۰۰هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله عملیات اجرایی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha