دکتر اورولوژی در راستای درمان برخی مشکل های شایع همچون سوزش ادرار و ... فعالیت دارد و می تواند با تکیه بر دانش بالای خود به صورت تخصصی این دسته از مشکلات را مورد ارزیابی قرار داده و از راهکارهای درمانی مناسبی جهت درمان آن ها استفاده کند.این مشکل ارتباطی با سن انسان ها ندارد و این امر به این معناست که هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است با این مشکل مواجه شده و شرایط بدی را تجربه کنند.

سوزش ادرار؛ علل و راه های درمان

لازم به ذکر است سوزش ادرار به تنهایی نشان دهنده بیمار بودن شما نمی باشد اما می تواند هشدار ابتلای شما به بیماری های دیگر را بدهد بنابراین بهتر است در سریع ترین زمان ممکن برای درمان سوزش ادرار به دکتر متخصصین اورولوژی مراجعه نموده و از رویکردهای درمانی این پزشکان در راستای برطرف نمودن آن ها بهره مند شوید.

در حال حاضر پزشکان بسیاری در این زمینه فعالیت دارند که ابتدا با انجام آزمایشات لازم دلایل بروز سوزش ادرار را تشخیص داده سپس براساس این دلایل به درمان شما می پردازند. این پزشکان را با عنوان اورولوژیست نیز می شناسند که حوزه فعالیتی آن ها یکی از مهم ترین تخصص های پزشکی به شمار می رود.

سوزش ادرار؛ علل و راه های درمان

سوزش ادرار چیست ؟

سوزش ادرار یا دیزوری به درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن اشاره دارد. وقتی در حین دفع ادرار احساس درد، ناراحتی یا هر حس ناخوشایندی را تجربه می‌کنید، ممکن است شما دچار سوزش ادرار شده باشید.

احساس سوزش معمولا در مجرای خارج کننده ادرار از بدن (میزراه) یا ناحیه اطراف دستگاه تناسلی (پرینه) احساس می‌شود. سوزش ادرار به علائم درد و یا ناراحتی در هنگام ادرار گفته می‌شود که در زنان شایع‌تر از مردان است و در مردان مسن بیشتر از مردان جوان رخ می‌دهد.

دلایل سوزش ادرار

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی دلایل اصلی سوزش ادرار اشاره کنیم که همگی اهمیت بسیار بالایی داشته و لازم است بررسی های لازم را در راستای هرکدام انجام داد. از مهم ترین دلایل بروز این معضل می توان موارد زیر را نام برد.

  • عفونت های مجاری ادراری

لازم به ذکر است زمانی که ادرار کردن شما همراه با درد باشد این نشان می دهد شما به عفونت های ناحیه مجاری اداری خود مبتلا می باشید. ساختار این عفونت ها به گونه ای است که باکتری وارد مجاری اداری شما شده و به این موجب شما را با علائم دردناکی همچون سوزش ادار مواجه می سازند.

به طور معمول دکتر اورولوژی برای درمان این عفونت ها از راهکارهای دارویی همچون تجویز انتی بیوتیک ها استفاده می نماید که اثرات مثبت بسیاری به همراه دارند.

برخی ممکن است با این پرسش که آیا مصرف این آنتی بیوتیک ها عوارضی به همراه دارد رو به رو شوند که در پاسخ به این پرسش باید بگوییم برای جلوگیری از بروز عوارض در بدن می توانید مایعات بیشتری مصرف نموده و از میوه ها استفاده کنید.

  • عفونت های قارچی

عفونت های قارچی یکی دیگر از دلایل بروز سوزش ادرار به شمار می روند که معمولا به دلیل تجمع باکتری در واژن رخ می دهند. این عفونت ها نشانه ها و علائم خاص خود را دارند که از مهم ترین آن ها می توان به ترشحات غلیظ سفید رنگ اشاره نمود که می توان با استفاده از داروهای ضد قارچ که حتما توسط دکتر اورولوژی تجویز شده اند آن ها را درمان نمود.

  • عفونت های واژن

اگر بوهای نامطبوعی را از واژن خود حس می کنید نشان دهنده ابتلای شما به عفونت واژن می باشد. این عفونت ها می توانند زمینه های بروز سوزش ادرار را برای شما فراهم سازند بنابراین بهتر است حتما برای درمان آن ها اقدام نمایید.

  • ابتلا به بیماری مقاربتی

سوزش ادرار می تواند به دلیل ابتلای شما به بیماری های مقاربتی نیز بروز می یابد که از شایع ترین آن ها می توان به انتقال ویروس هرپس اشاره نمود که نوعی عفونت ویروسی به شمار می رود. این ویروس ها می توانند موجب ایجاد زخم هایی در ناحیه دهانه و ژنتیتال شوند بنابراین نباید نادیده گرفته شوند.

  • عفونت پارانشیم پروستات یا کلیه ها

اگر هنگام رخ دادن سوزش ادرار دچار تب نیز شدید ممکن است با عارضه عفونت پارانشیم مواجه شده باشید زیرا این عارضه نیز خود دلیلی برای سوزش ادرار به شمار می رود. طی ابتلا به این بیماری بافت های کلیوی بدن دچار عفونت شده و موجب ایجاد سوزش ادرار همراه با تب در شما می شوند. یک دکتر اورولوژی این توانایی را دارد تا ضمن تشخیص این نوع بیماری از رویکردهای درمانی مناسبی نیز جهت بهبود شما استفاده نماید.

  • استفاده نمودن از محصولات بهداشتی نامناسب

بسیاری از انسان ها این باور را دارند که ناحیه واژن خانم ها را باید حتما با مواد شوینده شستشو داد زیرا این ناحیه تمیز نیست در حالی که این باور کاملا اشتباه است. برای اثبات این امر لازم است بدانید واژن خود دارای سیستم خود تمیز کنندگی بوده براساس میزان PH مشخصی تنظیم می گردد. زمانی که شما از مواد شوینده استفاده می نمایید این میزان از حال طبیعی خود خارج شده و موجب بروز سوزش ادرار در شما می شود.

سوزش ادرار؛ علل و راه های درمان

درمان سوزش ادرار

براساس تحقیقاتی که تاکنون در راستای استفاده از انتی بیوتیک ها جهت درمان سوزش ادرار صورت پذیرفته اند می توان به این نتیجه دست یافت که این راهکار درمانی کاملا موثر بوده و افراد مبتلا نیازی به بستری شدن ندارند.

امروزه داروهای متنوعی برای درمان این عارضه وجود دارند اما لازم است قبل از مصرف حتما به دکتر اورولوژی مراجعه نموده و مراحل مربوط به ارزیابی و تشخیص را پشت سر بگذارید.

این پزشکان با اطلاعات بالای خود و میزان ابتلای شما به این عارضه می توانند داروهای مناسبی را انتخاب نموده و در اختیار شما قرار دهند. از مهم ترین داروهایی که می توان برای درمان سوزش ادرار مورد استفاده قرار داد باید به موارد زیر اشاره نمود که هرکدام اهمیت خاص خود را دارند.

  • قرص سفیکسیم
  • سیپروفلوکساسین
  • افلوکساسین
  • آزیترومایسین
  • نالیدیسیک اسید
  • آمپول جنتامایسین
  • آمپول سفتریاکسون
  • قرص لووفلوکساسین
  • فسفومایسین

گاهی با نوشیدن آب به مقدار زیاد و استفاده از داروهای بدون نسخه می‌توان این عارضه را برطرف کرد. اما در صورت تشدید سوزش باید به پزشک مراجعه کرد تا داروهای مناسب تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha