سلامت نیوز: متخصص ارولوژی و فوق تخصص جراحی پیوند کلیه گفت: سوزش و تکرر ادرار روزانه و شبانه، ادرار قطره قطره، کاهش جریان ادرار، گاهی بندآمدن ادرار و حتی فوریت در دفع از جمله علایم بزرگی پروستات است.

سوزش و تکرر ادرار روزانه و شبانه یکی از علایم بزرگی پروستات است

به گزارش سلامت نیوز، دکتر «حسین عبدی» به ایرنا افزود: همراهی پروستات با دوران سالمندی یکی از خصوصیات مشخص سرطان پروستات است، در واقع پروستات کاملا وابسته به سن هست و در افراد مسن رخ می‌دهد و گاهی علامت دار می‌گردد.

 وی اظهار داشت: پروستات باتوجه به وضعیت و شرایط بیمار هم درمان دارویی و هم جراحی دارد.

متخصص ارولوژی و فوق تخصص جراحی پیوند کلیه با اشاره به هفته اول اسفند هر سال که هفته سلامت مردان نامگذاری شده گفت: محور اصلی این مناسبت در سال‌های گذشته بیشتر سلامت روانی و بهداشت باروری و پیشگیری و بیماریابی و درمان سرطان‌های شایع مردان مثل سرطان پروستات بعنوان چهارمین سرطان شایع در بوده است.

وی اضافه کرد: اما امسال با توجه به شیوع کرونا رویکرد وزارت بهداشت به نکاتی مانند تاثیر کووید بر بهداشت روان مردان، تاثیر کرونا بر سلامت جسمی مردان، تاثیر کرونا بر سلامت باروری با توجه به برنامه رشد جمعیت و تاثیر مردان سرپرست خانواده بر برنامه واکسیناسیون حداکثری و ارتقا سلامت جامعه در این پاندمی است.

دکتر عبدی، برگزاری این هفته را فرصت مناسبی برای حساس سازی و اطلاع رسانی به عموم مردم و مردان جامعه دانست و افزود: علایم نشان دهنده بیماری‌های خطیر در مردان در حیطه کلیه و مجاری ادرار شامل خونریزی ادراری و دفع لخته، از دست دان وزن، ترشحات خونابه ای و چرکی از مجرای ادرار، زخم‌ها و ضایعات ناحیه تناسلی، دردهای استخوانی و علایم ادراری مثل سوزش، تکرر ادرار شبانه و روزانه و کندی جریان ادرار و دفع ادرار قطره قطره است.

وی همچنین گفت: لمس توده در ناحیه تناسلی و بیضه ها، ورم عمومی و دست و پا و دور پلک، کم شدن حجم ادرار روزانه و درد پهلوها و زیرشکم و تناسلی بصورت حاد یا مزمن نیز از جمله دیگر علایم بیماری‌های خطیر در مردان در حیطه کلیه و مجاری ادراری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

متخصص ارولوژی و فوق تخصص جراحی پیوند کلیه تاکید کرد: عدم مصرف تنباکو به هر فرمی مثل سیگار، قلیان، ترک اعتیاد به موادمخدر سنتی و صنعتی، رعایت بهداشت باروری و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی، کاهش مصرف نمک و چربی، کاهش وزن، کنترل فشار خون، ورزش، بیماریابی و تشخیص و درمان به موقع دیابت و کاهش رژیم های غذایی مثل فست فود و غذاهای پراملاح از جمله راه‌های پیشگیری مردان از بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری است.

وی در پایان عنوان کرد: نوشیدن مایعات به میزان مناسب بویژه در محیط‌های گرم، کاهش مصرف مواد قندی، بیماریابی مناسب سرطان پروستات با مراجعه برای معاینه و آزمایش PSA در حدود سن ۵۰ سالگی و مراجعه به پزشک ارولوژی به محض مشاهده علایم خطر فوق الذکر نیز در پیشگیری از بیماری‌های فوق بسیار حایز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha